جلسه کارمزد کارتخوان‌ها به تعویق افتاد /موج جدید اضافه برداشت ها از منابع بانک مرکزی

قائم‌مقام بانک مرکزیخبر داد:

وی درباره اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، اظهارداشت: گزارش بانک مرکزی در این زمینه به شورای پول و اعتبار می رود. به دلیل گرفتاری‌ها و تعطیلات چند جلسه است که شورای پول و اعتبار جلسه نداشته است./قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به کاهش 1.6 درصدی پایه پولی در آبان ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته، گفت: در ماه‌های اخیر از ناحیه بانک‌ها اضافه برداشت‌ از منابع بانک مرکزی افزایش یافته

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اکبر کمیجانی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت موسسات غیرمجاز گفت: به طور رسمی تاکنون بر رفتار و عملیات این موسسات نظارت نداشتیم ولی با مراجعاتی که بانک مرکزی به موسسات غیرمجاز داشته، برآوردهایی را انجام داده است و به مرور زمان و با شفاف شدن اطلاعات به این آمار و ارقام خواهیم رسید.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موسسات و بانک‌های جدید به طور هفتگی اطلاعات خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهند، افزود: موسسات غیرمجاز درحال تلاش هستد و امیدواریم در زمان بندی تعیین شده این موسسات به نظم دربیایند.

وی درباره اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، اظهارداشت: گزارش بانک مرکزی در این زمینه به شورای پول و اعتبار می رود. به دلیل گرفتاری‌ها و تعطیلات چند جلسه است که شورای پول و اعتبار جلسه نداشته است.

کمیجانی ادامه داد: انتظار داشتیم فردا این جلسه برگزار شود ولی چون فردا هم اکثریت اعضا در همایش اقتصاد ایران حضور دارند، احتمال تشکیل جلسه خیلی کم است و امیدواریم در هفته های آتی با تشکیل جلسات شورا، موضوع دریافت کارمزدها در دستور جلسه شورا قرار گیرد.

وی درباره تکلیف موسسه توسعه گفت: این موضوع در دستور کار بانک مرکزی است.

 

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به کاهش 1.6 درصدی پایه پولی در آبان ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته، گفت: امسال هیچ فشاری از ناحیه دولت بر منابع بانک مرکزی برای افزایش پایه پولی وارد نشده است.

وی با اشاره به کاهش 1.6 درصدی پایه پولی در پایان آبان ماه نسبت به اسفند سال 92، اظهارداشت: تلاش می‌کنیم روند انضباط سیاست‌های پولی در کنار انضباط مالی و بودجه‌ای دولت ادامه یابد.

وی افزود: معمولا به طور سنتی در طول سالیانه گذشته در ماه‌های پایانی سال منابع بانک مرکزی تحت فشار از جانب دولت و بانک‌ها بوده، اما هم‌اکنون دولت با عزمی جدی مدیریت اقتصاد کلان را دنبال می‌کند و خوشبختانه در این مدت خویشتن‌داری کرده و به تعهد خود مبنی بر عدم استفاده از منابع بانک مرکزی پایبند است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه امسال بانک مرکزی از ناحیه دولت فشار بر روی پایه پولی و نقدینگی نیست، گفت: اما در ماه‌های اخیر از ناحیه بانک‌ها اضافه برداشت‌ از منابع بانک مرکزی افزایش یافته و در هماهنگی که بین بانک‌ مرکزی و بانک‌ها به وجود آمده، امیدواریم رفتار بانک‌ها در این زمینه اصلاح شود تا نسبت اضافه برداشت بانک‌ها بهبود یابد.

وی تاکید کرد: اگر این هماهنگی به وجود آمده استمرار یابد، فکر نمی‌کنیم روند رشد پایه پولی و نقدینگی از آنچه که تاکنون بوده، بیشتر شود و به هدف 23 تا 25 درصد رشد برای نقدینگی دست خواهیم یافت.

کمیجانی در پاسخ به این سوال که با شرایطی که مطرح کردید، حجم پایه پولی در ماه‌های پایانی سال به یکباره افزایش نخواهد یافت، گفت: رشد پایه پولی در 12 ماه منتهی به آبان امسال 17 درصد بوده اما در 8 ماهه امسال نسبت به اسفند سال گذشته 1.6 درصد کاهش یافته و انتظار نداریم، رشد چندانی تا پایان سال داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −  24  =