جدیدترین خطراتی که در فضای سایبری در کمین‌ است

کارت عابربانکتان، گوشی موبایلتان، و حتی ایمیل‌تان ممکن است گاهی به وسیله‌ای علیه خودتان تبدیل شوند؛ چرا که همیشه تبهکاران در کمینند تا از هر راهی و با هر وسیله‌ای شما را به دام بیندازند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از  همشهری‌آنلاین تبهکاران در فضای مجازی برای رسیدن به اهداف شومشان از روش‌های مختلفی وارد عمل می‌شوند.

کارت عابربانکتان، گوشی موبایلتان، رایانه خانگی‌تان و حتی ایمیل‌تان ممکن است گاهی به وسیله‌ای علیه خودتان تبدیل شوند؛ چرا که همیشه تبهکاران در کمینند تا از هر راهی و با هر وسیله‌ای شما را به دام بیندازند و نقشه‌های شومشان را عملی کنند.

تا حالا درباره جرایم اینترنتی و رایانه‌ای گزارش‌های زیادی منتشر کرده‌ایم اما تبهکارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، هر روز یک ترفند تازه رو می‌کنند و به همین دلیل است که هر روز شاکیان زیادی به شاکیان اینگونه پرونده‌ها افزوده می‌شوند. این گزارش را بخوانید تا با جدیدترین خطراتی که در فضای سایبری در کمین‌تان است، آشنا شوید.

    سارق از خود شماست

اینکه شما به اطرافیانتان اطمینان داشته باشید خیلی خوب است اما گاهی اوقات اطمینان بیش از حد ممکن است آدم را به دردسر بیندازد، این را به خاطر داشته باشید که رمز کارت عابربانک‌تان کاملا شخصی‌ است و اگر فکر می‌کنید گفتن آن به اطرافیانتان، اطمینان و اعتمادتان به آنها را ثابت می‌کند به همان اندازه نیز می‌تواند برایتان مشکل‌ساز باشد.

سروان سیدمرتضی موسوی، سرپرست اداره تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری استان البرز در این باره می‌گوید: رمز کارت شما یک کلید به شمار می‌آید، کلیدی که شما می‌توانید با آن وارد حریم خصوصی‌تان شوید و اگر این کلید در دسترس باشد، حریم خصوصی شما به خطر می‌افتد. حتی این خطر ممکن است از سوی نزدیک‌ترین فرد به شما باشد.

او ادامه می‌دهد: ماه گذشته مردی به پلیس فتای استان البرز مراجعه کرد و به ماموران گفت که چند وقتی است از حساب بانکی‌اش مبالغی کسر می‌شود، این در صورتی است که هیچ خریدی انجام نداده است.

او ابتدا فکر می‌کرد خودش از حساب برداشت کرده و احتمالا فراموش کرده است اما پس از مدتی که این برداشت‌ها ادامه پیدا کرد به ماجرا شک کرده بود و به همین خاطر تصمیم گرفته بود موضوع را با پلیس در میان بگذارد و درخواست کمک کند.

وی ادامه می‌دهد: پس از اینکه صحت حرف‌های مرد جوان تایید شد، کارآگاهان پلیس فتا، حساب شاکی را مورد بررسی قرار دادند.

در بررسی‌های پلیسی مشخص شد فردی از طریق اینترنت و به دفعات، با استفاده از مشخصات کارت شاکی اقدام به خرید شارژ تلفن همراه و جابه‌جایی پول از حساب او کرده است، بنابراین تحقیقات برای شناسایی و دستگیری این فرد ادامه یافت و ماموران توانستند کامپیوتری را که خریدهای اینترنتی از طریق آن انجام شده بود شناسایی کنند.

نکته عجیب اما این بود که همه این برداشت‌های اینترنتی از سیستم رایانه‌ای صورت گرفته بود که در خانه مرد شاکی وجود داشت و این به معنای آن بود که سارق اینترنتی، یکی از اعضای خانواده شاکی بود.

تنها کسی که احتمال داشت دست به این سرقت‌ها زده باشد، پسر شاکی بود. ماموران به تحقیق از او پرداختند و وی وقتی دید دستش رو شده است لب به اعتراف گشود و درباره ماجرا گفت: معمولا کارت پدرم در اختیار من بود.

وقتی متوجه شدم پدرم رمز دوم کارتش را فعال نکرده است، فکری به سرم زد. با مراجعه به دستگاه خودپرداز بعد از فعال سازی رمز دوم و با توجه به اینکه بقیه اطلاعات کارت را داشتم، با استفاده از اینترنت برای خودم خریدهای اینترنتی انجام می‌دادم و تصور می‌کردم که پدرم هیچگاه متوجه این ماجرا نخواهد شد اما اشتباه می‌کردم.

    مراقب عکس‌ها باش

«در یک گروه عضو شده‌ام که کلی فیلم و عکس به اشتراک می‌گذارند». حتما این جمله را تا به حال به دفعات از زبان دوستان و آشنایانتان شنیده‌اید.

این روزها بیشتر شهروندان در تب و تاب استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، وایبر، واتس‌آپ، تانگو ، لاین و… هستند اما شاید خیلی از آنها از خطرات و دردسرهایی که این شبکه‌ها می‌توانند برایشان به دنبال داشته باشند، خبر ندارند.

سروان موسوی در این باره می‌گوید: عمده روش‌هایی که افراد تبهکار و سودجویان در فضای مجازی از آن استفاده می‌کنند همان روش‌های قدیمی است، اما آنها هر بار از یک راه متفاوت وارد عمل می‌شوند.

در بحث شبکه‌های اجتماعی، کاربران باید به این نکته توجه کنند که وقتی شما عکسی را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، شخصا این اجازه را به همه انسان‌ها می‌دهید تا این عکس را مشاهده کنند و حتما دراین میان افرادی نیز وجود دارند که ممکن است به فکر سوء‌استفاده از این عکس‌ها بیفتند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  6