خروج غیرتورمی اقتصاد آمریکا از رکود چگونه رقم خورد؟

نتیجه سیاستهای اقتصادی اجرا شده در آمریکا خروج این کشور از رکود بود، ولی تورمی در این اقتصاد مشاهده نشد؛ در حالی که بر مبنای اصول تاییدشده اقتصادی، رشد نقدینگی-در نتیجه سه دوره تزریق به اقتصاد- باید نرخ تورم را افزایش می‌داد. «نوریل روبینی» اقتصاددان ایرانی‌الاصل آمریکایی توضیح می‌دهد که چرا این اتفاق رخ نداد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،«نوریل روبینی» استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ، در مورد بحران اقتصادی اروپا و راهکارهای برطرف کردن این مشکل گفت: شش سال قبل امریکا با بحران اقتصادی مشابه حوزه یورو مواجه بود و در آن زمان ما اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی تا سطح صفر کردیم، میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کردیم و نظام وام دهی در سیستم بانکی را تغیر دادیم.

به گزارش اقتصادنیوز، وی افزود: در ان زمان تصور می شد افزایش این حجم بالای نقدینگی در کشور زمینه را برای ایجاد تورم فزاینده فراهم کند، ولی می بینیم که هم اکنون نه تنها امریکا بلکه تمامی دنیا با مشکل تورم کم روبرو است. اغلب بانک‌های مرکزی در کشورهای صنعتی به دنیال این هستند که سیاستهای مناسب را در جهت افزایش نرخ تورم به کار بگیرند.

روبینی بر این باور است که برای مقابله با مشکل رکود اقتصادی، تزریق به اقتصاد باید همراه با سیاست‌های مالی باشد. سیاستهای مالی می تواند عاملی شود در جهت افزایش نرخ تورم در کشور ها و با استفاده از سیاست‌های مناسب، زمانی که اقتصاد از رکود خارج می شود نرخ تورم هم در سطح مطلوبی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان برای تزریق به اقتصاد اروپا مناسب هست یا خیر گفت: به نظر من تزریق به اقتصاد اروپا باید دو سال قبل انجام می شد زیرا اقتصاد این منطقه با بحران بزرگی مواجه است و بدون حمایتهای مالی خارجی امکان رشد اقتصادی این منطقه وجود ندارد.

روبینی تاکید کرد: در ان زمان آمریکا تنها کشوری بود که از طرح تزریق استفاده می کرد و تصور بر این بود که این طرح تورم زا است ولی واقعیت این بود که نه تنها تورمی ایجاد شد بلکه توانست اقتصاد رانجات دهد.

روبینی در پاسخ به این سوال که آیا تحولات اقتصادی سالهای 2008 تا 2014 میلادی و سیاستهای اجراشده در امریکا، نتیجه‌ای بر خلاف نتایج علمی و اقتصادی مکتوب در کتابهای اقتصادی داشت؟ گفت: علم بر مبنای واقعیات شکل می گیرد. ما باید مطالعات خود را افزایش دهیم تا دلیل این تفاوت ها را بشناسیم. عواملی که ایجادکننده بحران بودند و شرایط اقتصادی دنیا در زمان بحران اقتصادی سبب شد تا اقتصاد امریکا در نتیجه تزریق به اقتصاد، شرایط متفاوتی را تجربه کند و این پویایی علم اقتصاد و ضرورت مطالعات عمیق اقتصادی در هر لحظه از زمان رانشان می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =