امیدواری بالای ظریف به نتیجه گیری در امروز/این خبر بروز می شود

پیشرفت‌های خیلی خوبی در مذاکرات بود، ولی به دلیل آنکه ساعت یک و سی دقیقه نیمه شب به وقت لوزان است، تصمیم گرفتند که بقیه کار از 6 صبح شروع شود و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. راه حل‌ها کاملاً مشخص شده، البته بعد از چهارشنبه باید نگارش شروع شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ظاهراً شش کشور طرف مذاکره با ایران بر سر موضع گیری در قبال ایران، اختلاف نظرهای جدی داشتند که باعث شد تا واپسین ساعات روز پنجم نشست مشترک داخلی داشته باشند و در نهایت در صبح روز ششم مذاکرات به عنوان روز پایانی، پس از یک دور دیگر از مذاکرات داخلی شش کشور، نشست دوم مشترک این شش کشور با هیات ایرانی برگزار شد تا احتمالاً موضع این 6 کشور در قبال موضع آخر ایران که در جلسه روز پنجم اعلام شده بود، اعلام شود.

«مذاکرات» را لحظه به لحظه پیگیری کنید.:

4:43 بامداد چهارشنبه- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش لوزان را به مقصد پاریس ترک کرد.  یانگ یی وزیر خارجه چین نیز بعد از ظهر سه شنبه به منظور انجام کاری به پکن بازگشت.

4:13 بامداد چهارشنبه- ایتارتاس ساعت یک بامداد روز چهارشنبه به وقت مسکو به نقل از یک مقام نزدیک به هیأت آمریکایی در مذاکرات لوزان خاطرنشان کرد: هیأت های ایران و گروه 1+5 در جلسه عمومی شروع به تنظیم پیش نویس توافقنامه در مورد برنامه هسته ای ایران کردند. تنظیم این سند ممکن است چند ساعت به طول بینجامد و تا ساعت 6 بامداد به وقت محلی (7بامداد به وقت مسکو) کار تنظیم سند طول خواهد کشید.

ایتارتاس در ادامه گزارش خود یادآوری کرد که یک مقام هیأت اروپایی در مذاکرات لوزان پیش تر در گفت وگو با این رسانه روسی خاطرنشان کرده بود که در چند ساعت آینده ممکن است سند توافقنامه برنامه هسته ای ایران امضا شود. این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد ایرانی در لوزان نوشت: طرف های مذاکره کننده برای پذیرفتن شرایط یکدیگر و توافق در مورد توافقنامه آمادگی دارند.

در ادامه گزارش به نقل از سخنگوی فدریکو موگرینی نماینده سیاسی اتحادیه اروپا گفته شد: در زمان حاضر مذاکرات در چارچوب عمومی جریان دارد.

در این مذاکرات وزرای خارجه، مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران به همراه کارشناسان حصور دارند.

به گزارش ایتارتاس، امضای توافقنامه در لوزان به انجام می رسد و در زمان حاضر سالن آموزشگاه سیاسی فدرال در لوزان برای این مراسم مهم آماده می شود. یک مقام روس گفته که در صورت تنظیم سند، همه در این سالن رسمی حضور خواهند یافت.

4:06 بامداد چهارشنبه- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش با حضور در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از آنها برای پوشش اخبار مذاکرات عنوان کرد: از صبح سه شنبه همه هیئت‌ها مشغول مذاکره بودند و شاید کمتر از دو ساعت برای اقامه نماز و استراحت دیگران مذاکرات متوقف شد و از همه فرصت استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های خیلی خوبی در مذاکرات بود، اظهار داشت: ولی به دلیل آنکه ساعت یک و سی دقیقه نیمه شب به وقت لوزان است، تصمیم گرفتند که بقیه کار از 6 صبح شروع شود و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. راه حل‌ها کاملاً مشخص شده، البته بعد از چهارشنبه باید نگارش شروع شود.

وی در خصوص احتمال صدور بیانیه گفت: احتمالش خوب است.

3:45 بامداد چهارشنبه- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش از خروج از محل مذاکرات در لوزان سوئیس به خبرنگار شبکه خبری راشاتودی گفته که مذاکرات به توافق درباره جنبه‌های کلیدی رسید. لاوروف ادامه داد: «کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.» او همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.

3:28 بامداد چهارشنبه- جلسه وزرا در لوزان تا 8 صبح چهارشنبه به وقت ژنو – 10:30 به وقت تهران- متوقف شد. آخرین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 (البته بدون حضور وزیر خارجه چین) حدود 3 ساعت و نیم به طول انجامید. ساعت شش یا هفت صبح به وقت لوزان نیز جلسه کارشناسان 1+5 برگزار خواهد شد.

3:09 بامداد چهارشنبه- برخی منابع می‌گویند احتمال دارد مذاکرات لوزان متوقف شده و از ساعت 6 صبح به وقت لوزان (08:30 به وقت تهران) از سر گرفته شود. این خبر تاکنون از جانب مقامات مذاکره کننده کشورمان تأیید نشده است.

3:03 بامداد چهارشنبه- پس از انتشار شایعاتی مبنی بر ترک لوزان از سوی وزرای خارجه سه کشور از جمله آلمان، یک دیپلمات آلمانی واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. این دیپلمات بی‌نام که با خبرنگار فرانس24 مصاحبه کرده گفته که «هنوز برای خروج در ساعات اولیه صبح تصمیم نگرفته‌ایم.»

2:48 بامداد چهارشنبه- «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در میانه گفت‌وگوهای فشرده 1+5 و نمایندگان ایران، با رئیس‌جمهور کشورش تماسی ویدئوکنفرانسی برقرار کرده و اوباما را از آخرین تحولات باخبر نموده است. این خبر را خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص مخابره نموده و گفته که برای ارتباط، از یک خط امن استفاده شده است.

2:29 بامداد چهارشنبه- روز سی و یکم مارس به پایان رسید و مذاکرات همچنان ادامه دارد. خبرنگار بی بی سی گزارش داد، ایران و 1+5 در حال دیدار هستند.

1:51 بامداد چهارشنبه- یک مقام ایرانی در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی اعزامی به لوزان گفته که بحث ضرب الاجل سپیده دم از بیخ و بن دروغ است. این مقام ایرانی ضمن تکذیب شایعات درباره مهلت دادن به تیم ایرانی برای تصمیم‌گیری تا طلوع آفتاب، گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما وجود ندارد.

به نظر می‌رسد با چنین تکذیبی، تحلیل صورت پذیرفته مبنی بر انتشار این خبر برای بازی BLAME GAME یا انداختن تقصیر نرسیدن مذاکرات به نتیجه نهایی به گردن ایران، نزدیک به وضعیت موجود باشد.

دیپلمات
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  ⁄  11  =