چرا حل پرونده هسته ای برای بورس مهم است؟

در حالی که بورس تهران از نقطه اوج تاریخی خود یعنی از ارتفاع 89500 واحدی در دی ماه 92 تاکنون 23772 واحد یعنی معادل 26.5 درصد عقب نشینی کرده است، خبر اجماع نظر بر سر حل مسأله هسته ای ایران موجی از امیدواری را در جامعه سهامداری ایجاد کرده است. بورس تهران آماده تیک آف هسته ای/ از رفتارهای هیجانی بپرهیزید

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بدین ترتیب خرس هسته ای (در ادبیات بازار سهام به بازار منفی و قرمز بازار خرسی وBearish market گفته می شود و بازار مثبت را بازار گاوی و bull market می خوانند) از بازار سهام ایران خداحافظی کرد.

در حالی که بورس تهران از نقطه اوج تاریخی خود یعنی از ارتفاع 89500 واحدی در دی ماه 92 تاکنون 23772 واحد یعنی معادل 26.5 درصد عقب نشینی کرده است، خبر اجماع نظر بر سر حل مسأله هسته ای ایران موجی از امیدواری را در جامعه سهامداری ایجاد کرده است.

فعالان بازار سهام که در سال 93 رسما عطای بازار را به لقایش بخشیده بودند حالا با امیدواری بیشتری نسبت به گذشته، آماده ورود به چرخه معاملات سهام هستند تا با کنار زدن سفته بازانی که سهم های کوچک بورس را دستخوش نوسان های مثبت کرده بودند، ویترین اقتصادی کشور را برای رشد و جهش های پیش رو آماده کنند.

بورس تهران در محافل اقتصادی به عنوان ویترین اقتصاد کشور خوانده می شد، چرا که نماینده یا نمایندگان 39 صنعت بورسی در این بازار حضور دارند.

چرا حل پرونده هسته ای برای بورس مهم است؟

12 سال است که معامله گران بازار سهام معاملات خود را اصطلاحا با ترس و لرز هسته ای انجام می دهند، سرمایه گذاری که امروز سهم می خرد نگران است که شب در لوزان، ژنو، وین یا در واشنگتن و نیویورک اتفاقی علیه ایران و صنعتی که سهام مرتبط با آن را خریداری کرده است، رخ دهد و سرمایه اش نصف یا حتی یک سوم شود، درست مثل اتفاقی که در 15 ماه گذشته رخ داد.
بسیاری از سرمایه گذاران بورسی ظرف این مدت به راحتی آب شدن سرمایه های خود را در بازار سهام درک کردند.

اما ظاهرا دیگر پرونده هسته ای ایران را نباید به عنوان یک ریسک سیستماتیک (به ریسک های تحمیلی برون زا در بازار سهام اصطلاحا ریسک های سیستماتیک می گویند) به شمار آورد، چرا که در دانشگاه لوزان بیانیه ای قرائت شد که از رسیدن به راه حل هایی جهت حل مناقشه هسته ای خبر می داد و مهم تر این که قدرت های جهان با لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران که به دلیل موضوع هسته ای وضع شده بود، موافقت کردند.

بدین ترتیب خرس هسته ای (در ادبیات بازار سهام به بازار منفی و قرمز بازار خرسی وBearish market گفته می شود و بازار مثبت را بازار گاوی و bull market می خوانند) از بازار سهام ایران خداحافظی کرد.
 

بورس
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    با این توافقات هسته ای که امروز شکل گرفت حتی بد بین ترین ادم هم میتونه حدس بزنه که در کوتاه مدت یعنی تو اردیبهشت شاخص به ٨٠هزار میرسه و بعد از توافق اصلی قطعا به بالای ١٠٠هزار قطعا پر بازده ترین بازار تو نیمه اول امسال بورسه ولی با فکر باز و بدون هیجان و اینکه تازه وارد ها قطعا از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کننش

ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5