مراسم رونمایی از کتاب «سیاست پولی: مبانی نظری و ارزیابی عملکرد در ایران»

این کتاب تلفیق تحلیل نظری و سنجش تجربی فرآیند سیاست‌گذاری پولی و تجویز توصیه‌های سیاستی متناسب با مختصات اقتصاد ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کتاب «سیاست پولی: مبانی نظری و ارزیابی عملکرد در ایران» به تالیف دکتر سید احمدرضا جلالی نائینی با حضور محمد هادی مهدویان (صاحب‌نظر پولی و بانکی)، دکتر احمد مجتهد (استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر محمود ختایی (استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی) در روز دوم همایش رونمایی شد. این کتاب که به همت پژوهشکده پولی و بانکی انتشار یافته در پنج بخش تنظیم شده است که عبارتند از: «نظریه‌های سیاست پولی»، «چهارچوب و سازوکار سیاست‌گذاری پولی در چند کشور منتخب»، «آزمون تابع واکنش سیاست پولی در ایران»، «ارزیابـی ظرفیت سیاست‌گذاری و عملکرد سیاست پولی در ایران» و «آسیب‌شناسی عملکرد سیاست پولی و یک چهارچوب پیشنهادی برای سیاست‌گذاری». هدف اصلی این کتاب، ارزیابی عملکرد سیاست‌گذار پولی در اقتصاد ایران از ابعاد و جنبه‌های مختلف در دوره زمانی ۱۳۶۹-۱۳۹۰ است. این کتاب تلفیق تحلیل نظری و سنجش تجربی فرآیند سیاست‌گذاری پولی و تجویز توصیه‌های سیاستی متناسب با مختصات اقتصاد ایران است.

مراسم رونمایی با صحبت‌های دکتر مجتهد آغاز شد. او ضمن تشکر از تلاش‌های دکتر جلالی نائینی به معرفی اجمالی این کتاب پرداخت. او با اشاره به اینکه درک صحیحی از سیاست‌های پولی در ایران وجود ندارد، تجربیات سیاست‌گذاری پولی را عمدتا ناموفق ارزیابی کرد و افزود: «تنها در دوره برنامه سوم توسعه، سیاست پولی ایران موفق بوده است». دکتر مجتهد دلایل عدم موفقیت سیاست پولی در ایران را پیچیدگی‌های ساختاری اقتصاد ایران مانند عدم استقلال بانک مرکزی به‌‌واسطه وجود سلطه مالی عنوان نمود و بر تفکیک کمیته سیاست‌گذاری پولی از شورای پول و اعتبار تاکید کرد. او همچنین چندهدفی بودن بانک مرکزی در قانون پولی و بانکی را از دلایل مهم عدم موفقیت این نهاد در اجرای سیاست پولی دانست. دکتر مجتهد با ارجاع به بخشی از این کتاب، نامناسب بودن دیگر اجزای سیاست‌گذاری را از دیگر دلایل ناکارآیی سیاست پولی در ایران برشمرد.

در ادامه محمدهادی مهدویان بیان کرد که فضای علمی و سیاست‌گذاری کشور به تالیف چنین کتابی نیاز داشت. او ضمن اشاره  به ویژگی‌های ساختاری کشور، افزود: «سیاست‌گذاری پولی با لحاظ ساختار معرفی شده در این کتاب برای اقتصاد ایران لازم و مطلوب است زیرا در حال حاضر فقدان آن در فرایندهای اجرایی بانک مرکزی احساس می‌شود». او عدم توسعه‌یافتگی بازارهای مالی و نبود شفافیت در مالکیت را مانع اصلی در استفاده از ابزار نرخ بهره معرفی و بیان کرد تنها ابزار سیاستی قابل اتکا در ایران کل‌های پولی است.

در ادامه دکتر ختایی، با بیان این‌که فضای کتب اقتصاد کلان متداول، با شرایط ایران سازگار نیست اظهار داشت که ویژگی برجسته این کتاب، نگارش آن در فضای اقتصاد کلان ایران است. او با تشکر از دکتر جلالی نائینی به خاطر تالیف این کتاب، بیان نمود که بسط برخی مباحث مانند مکانیزم انتقال پول و چارچوب پیشنهادی ارائه شده بر ارزش کتاب مذکور خواهد افزود.

پس از پایان نقد این کتاب توسط دکتر محمود ختایی، دکتر احمد مجتهد و محمد هادی مهدویان، از کتاب رونمایی شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3