میراث استیو جابز چطور در اپل جریان دارد؟

مدیرعامل اپل در گفت‌وگو با Fast Compay تشریح کرد;

در این مصاحبه تیم کوک درباره موضوعات مختلفی از ساعت اپل و پیش‌بینی استیو جابز از آینده اپل گرفته تا تصویر بیرونی اپل در جامعه صحبت کرده است .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گویا مطابق یک قانون نانوشته و قدیمی، مدیرعامل اپل کمتر مصاحبه می‌کند؛ سنتی که بعد از استیو جابز حالا تیم کوک هم به آن پایبند است. حالا اما وب‌سایت معتبر Fast Company به تازگی گفت‌وگویی با مدیرعامل محبوب‌ترین و ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان انجام داده است.
در این مصاحبه تیم کوک درباره موضوعات مختلفی از ساعت اپل و پیش‌بینی استیو جابز از آینده اپل گرفته تا تصویر بیرونی اپل در جامعه صحبت کرده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:

میراث استیو جابز چطور در اپل جریان دارد؟
استیو احساس می‌کرد که اغلب مردم در یک جعبه کوچک زندگی می‌کنند. آنها فکر می‌کنند که چندان نمی‌توانند چیزهای اطرافشان را تحت تاثیر قرار داده و تغییر بدهند. فکر می‌کنم منظور او احتمالا زندگی محدود و افکار بسته بوده است. من بیش از هر شخص دیگری دیده‌ام که استیو هرگز این طرز تفکر را قبول نداشت. او به هر کدام از ما (مدیران ارشد شرکت) آموخت که این فلسفه را نپذیریم.
 اگر این تفکر را نپذیرید، می‌توانید هر چیزی را تغییر بدهید. اگر باور کنید کارهایی که می‌توانید انجام بدهید نامحدود هستند، می‌توانید تاثیر خودتان را در جهان بگذارید و دنیا را تغییر بدهید. این مهم‌ترین درس زندگی او بود. همین تفکر بود که او را به سمت ایده‌های بزرگ می‌برد.
 او این تفکر را در درون شرکت جاری ساخت. بسیاری از اتفاقات در اپل از همین شیوه تفکر می‌آیند؛ مانند تمرکز دیوانه‌وار روی تولید بهترین محصولات دنیا.
 استیو معتقد بود که اگر اپل بتواند بهترین محصولات و ابزارها را برای مردم تولید کند، آنها می‌توانند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. ما هم هنوز به شدت به این تفکر اعتقاد داریم و این اعتقاد هسته اصلی اپل را تشکیل می‌دهد. در دنیای تکنولوژی همه به دنبال اعداد هستند؛ تعداد کاربران فعال، میزان صادرات محصولات و… . استیو اما هرگز به این اعداد اهمیت نمی‌داد، او روی تولید بهترین محصولات تمرکز داشت. وقتی در سال 1998 وارد اپل شدم، تفکر من هم تغییر کرد. من قبل از آن در شرکت Compaq کار می‌کردم و در دنیای ویندوز بودم، اما ورود به دنیای اپل بعضی باورهای من را هم تغییر داد.

آیا همین فلسفه و طرز تفکر بود که به تصمیم برای ساخت ساعت اپل منجر شد؟
بله، این تفکر بسیار موثر بود.

آیا این ساعت را روی مچ دست‌تان دارید؟
بله، اینجاست (و آن را نشان می‌دهد). ببینید تقویم من اینجاست، این هم زمان و تاریخ. اینجا هم قیمت سهام اپل را می‌بینید. در این قسمت هم میزان فعالیت روزانه امروزم را می‌بینید. انگار امروز کالری کمتری سوزانده‌ام! به این ساعت نگاه کنید و ببینید که تکنولوژی‌های اصلی به‌کار رفته در آن نرم‌افزار و رابط کاربری (UI) هستند.
 شما با یک نمایشگر کوچک کار می‌کنید، بنابراین باید راه‌های جدیدی برای ورود اطلاعات ابداع کنید. راه‌های ورود اطلاعات برای یک گوشی، تبلت یا کامپیوتر روی این صفحه نمایش کوچک خوب کار نمی‌کند. اغلب شرکت‌هایی که ساعت هوشمند تولید می‌کنند، به این موضوع توجه نمی‌کنند. به همین دلیل هم هست که آنها هنوز برای زوم و بزرگنمایی کردن از حالت نیشگون گرفتن یا دیگر ژست‌های حرکتی که ما برای آی‌فون ابداع کرده بودیم، استفاده می‌کنند.
کافی است هرکدام از اینها را روی یک ساعت هوشمند امتحان کنید و ببینید که به خوبی کار نمی‌کنند. بنابراین بهتر است به فکر ایده‌های جدید باشیم؛ روی یک صفحه نمایش کوچک شما به ابعاد جدیدی از یک رابط کاربری نیاز دارید؛ بنابراین کمی بیشتر فکر کنید تا یک رابط کاربری جدید ابداع کنید که این صفحه نمایش کوچک را بزرگ‌تر و واقعی‌تر نشان دهد. برای تولید یک محصول باید خیلی فکر و تلاش کرد. بهتر است قبل از آنکه محصولی را صادر کنیم و بفروشیم، آن را کاملا بررسی و آماده کنیم. صبور باشید تا به نتیجه بهتری برسید. این همان روندی است که ما دقیقا برای تولید ساعت اپل دنبال کردیم.
ما اولین تولیدکننده ساعت نبودیم، اما سعی می‌کنیم بهترین باشیم. ما اولین تولیدکننده Mp3 Player، تبلت یا موبایل هوشمند هم نبودیم. با این حال اما ما مسلما اولین موبایل هوشمند مدرن دنیا را داشتیم و اولین ساعت هوشمند مدرن دنیا را هم خواهیم داشت.

آی‌پاد در سال 2001 با انتظارات پایینی معرفی شد. وقتی که اپل آی‌فون را در سال 2007 معرفی کرد، انتظارات کمی بالاتر رفته بود. فکر می‌کنید ساعت اپل در این زنجیره کجا قرار بگیرد؟
درباره آی‌پاد در آن زمان انتظارات از اپل بسیار پایین بود و سپس اغلب مردم از قیمت آی‌پاد انتقاد کردند. برای آی‌فون ما یکسری انتظارات را در نظر گرفتیم و گفتیم که می‌خواهیم، یک درصد از بازار را در اختیار بگیریم و در سال اول 10 میلیون گوشی فروختیم. به این ترتیب پرچم موفقیتمان را در دست گرفتیم و به تدریج این انتظارات را بالا بردیم.
درباره ساعت ما یک رقم مشخص را در نظر نگرفتیم. این ساعت برای کار به یکی از گوشی‌های آی‌فون 5، 6 یا 6 پلاس نیاز دارد که این موضوع یک سقفی را ایجاد می‌کند. اما من فکر می‌کنم این ساعت در بازار جایگاه خوبی پیدا خواهد کرد و به خاطر آن هیجان زیادی دارم. خودم هر روز از این ساعت استفاده می‌کنم و نمی‌خواهم روزی را بدون آن به پایان برسانم.

وقتی اولین آی‌فون به بازار عرضه شد هیچ اپلیکیشن بیرونی نداشت و از آنجا که اپل دسترسی به این گوشی را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن فراهم کرده بود، 18 ماه بعد این گوشی جایگاه متفاوت و بهتری پیدا کرده بود. برای ساعت اپل انتظار چه روند رشدی را دارید؟
همان‌طور که گفتید توسعه دهندگان نقش کلیدی برای موفقیت آی‌فون و همچنین آی‌پد داشته‌اند. به همین دلیل آنها قطعا چنین نقش کلیدی را برای ساعت هم خواهند داشت. ما حالا اهمیت این موضوع را بیشتر می‌دانیم. به همین دلیل هم یک SDK (کیت توسعه نرم‌افزاری) را در نیمه ماه نوامبر گذشته عرضه کردیم. بنابراین تا حالا که این ساعت به بازار عرضه شده، در حدود هفت هزار اپلیکیشن ویژه آن تولید و عرضه شده است.
– استیو همیشه می‌گفت که تفاوت میان اپل و دیگر شرکت‌های کامپیوتری این است که اپل یک ابزار کامل را تولید می‌کند و می‌سازد. در ابتدا این به معنای تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار برای یک کامپیوتر یا دستگاهی مانند آی‌پاد بود. حالا اما چنین ابزاری بزرگ‌تر و مهم‌تر شده که در واقع همان تجربه اپل است و شامل تمام دنیای آی‌فون‌ها، آی‌پدها، کامپیوترهای مک و حالا ساعت اپل می‌شود. این در حالی است که اپل سعی دارد در ارائه سرویس‌های ابری یا موسیقی هم موفق عمل کند؛ بنابراین ابزاری که اپل می‌خواهد به طور کامل تولید کند، هر روز بزرگ‌تر می‌شود.
آیا واقعا مدیریت این روند امکان‌پذیر است و به‌عنوان مثال می‌تواند همچنان به روند تولید و طراحی رابط‌های کاربری متفاوت برای هر ابزار ادامه دهد؟ وقتی مایکروسافت سعی کرد با استفاده از سیستم عامل خودش به تولید محصولات مختلف برای همه افراد روی بیاورد، دچار مشکلاتی شد.
فکر می‌کنم، این موضوع متفاوت است. بخشی از دلیل ایجاد مشکل برای مایکروسافت در این مورد این است که نمی‌خواهد از محصولات قدیمی خودش دور شود. اپل همیشه مقررات خودش را برای تصمیم‌گیری‌های مهم دارد و می‌بینید که ما درست همان زمانی که بسیار محبوب شده بودیم، از دیسک‌های فلاپی دست کشیدیم.
 به جای آنکه همچنان به تولید محصولاتی با همان روش‌های قدیمی و البته ریسک کمتر بپردازیم، به سمت اپتیکال درایوها پیش رفتیم که بعضی از افراد آن را دوست داشتند.
ما حتی رابط‌های 30 پین خودمان را که بسیاری از مردم آنها را دوست داشتند، عوض کردیم. بعضی از این چیزها زمان زیادی برای رایج شدن در میان مردم نیاز داشتند. بنابراین این مقایسه با مایکروسافت را نمی‌پذیرم. فکر می‌کنم ما به کلی با آنها تفاوت داریم.
استمرار تولید محصولات ابداعی که بتوانند در میان مردم پذیرفته و محبوب بشوند، کار مشکل و پیچیده‌ای است. به نظر من هیچ چیز نادرستی درباره مدل ما وجود ندارد. نمی‌گویم اشتباه نمی‌کنیم، چون ما هم انسان هستیم و اشتباه می‌کنیم. ما هم اشتباهاتی در گذشته داشته‌ایم که سعی می‌کنیم آنها را تکرار نکنیم. ما هرگز کامل و بی‌نقص نخواهیم بود.
خوشبختانه ما این اشتباهات را می‌پذیریم و تمام تلاش‌مان را برای تصحیح آنها می‌کنیم.

آیا روش‌های اساسی از میراث استیو جابز هستند که شما هنوز آنها را به‌کار بگیرید؟
ما هر روز تغییر می‌کنیم. ما وقتی هم که او اینجا بود هر روز تغییر می‌کردیم و از زمانی هم که او دیگر اینجا نبود هر روز تغییر کرده‌ایم. با این حال اما هسته اصلی و ارزش‌های شرکت همان چیزی است که در سال 1998 بوده است. فکر می‌کنم که ارزش‌ها نباید تغییر کنند، اما هر چیز دیگری می‌تواند تغییر کند.

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  12