مدل تهیه برنامه ششم توسعه اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اعلام مدل تهیه برنامه ششم توسعه، گفت: محتوای برنامه ششم متفاوت از گذشته و قرار است در این زمینه به صورت متفاوت از گذشته عمل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،محمدباقر نوبخت عصر دیروز در نشستی که در خصوص برنامه ششم برگزار شده بود، افزود: در نظر داریم درخصوص برنامه ششم و تمام احکامی که در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و احکامی که در پنج برنامه گذشته برای توسعه کشور نوشته شده بود، بهره گیری کنیم.
به گفته وی، برهمین اساس از همه دستگاههای اجرایی درخواست کردیم احکام پیشین مربوط به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را ارایه دهند تا در قالب لایحه مستقل به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و قبل از اینکه برنامه بصورت کامل تهیه و تنظیم شود، احکام به تصویب رسیده باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به حکم دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد در هر سال که در برنامه ششم دیده شد، گفت: برای دستیابی به این رشد نیاز به 1063 هزار میلیارد تومان منابع مالی داریم که با توجه به سقف بودجه سنواتی و دولتی در حدود 600 هزار میلیارد تومان مورد نیاز را می توانیم از منابع داخلی تامین کنیم اما مابقی این منابع باید از محل منابع خارجی تامین شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با عنایت به وضعیتی که هم اکنون در کشور وجود دارد، ضروری است از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دست یابیم بنابراین الزامی است در برنامه ششم توسعه یک تحول و جهت گیری متفاوت صورت گیرد.وی با بیان اینکه قصد نداریم در یک محیط بسته خودمان بنشینیم و برای ارتقای جایگاه کشور از سال 1395 تا 1399 تصمیم گیری کنیم، اظهار داشت: برای حرکت از وضعت موجود به مطلوب از ظرفیت تمام کارشناسان و ایرانیان استفاده خواهیم کرد.نوبخت با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین ابلاغ آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سوی رییس جمهور، گفت: موضوع برنامه ریزی برای بهبود و پیشرفت در کشور در دستور کار قرار دارد.وی ادامه داد: در راستای تهیه مدل برنامه ششم توسعه، برنامه های تــوسعه گــــذشته بـــررسی و آسیـــب ها و کاستی های آن حائز اهمیت است ضمن آنکه از سال 1384 که سال آغاز اجرای سند چشم انداز بیست ساله است تا سال 1394 دو برنامه چهارم و پنجم را پشت سرگذاشته ایم که وضعیت موجود محصول اجرای آن دو برنامه بوده است.
به گفته وی، وضع مطلوب در سال 1399 متاثر از هدف نهایی در سال 1404 و پایان دوره سند چشم انداز بیست ساله است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: سیاست های کلی ابلاغی برنامه ششم و سیاست های دیگری که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند به همراه مدل توسعه ای که رییس جمهور قبل از عهده دار شدن مسوولیت کشور تهیه کرده بود، در راستای برنامه ششم مدنظر قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه اهداف موردنظر در سال 1399 ساکن و ثابت نیست، گفت: برای دستیابی به وضعیت مطلوب تلاش می شود، متناسب با سیاست های مناسب برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اولین بند سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب به رشد 8 درصدی اقتصاد اشاره دارد، اظهار داشت: باید متناسب با رشد اقتصادی منابع آن نیز تامین شود.
نوبخت تصریح کرد: برنامه ششم واقع بینانه، منعطف، اثربخش و با آگاهی از آسیب های برنامه های گذشته طراحی می شود و نیازمند عقل جمیع ایرانیان است.
وی ادامه داد: اگر رفع تحریم ها صورت گیرد، فرآیند جدیدی در کشور آغاز می شود و این برنامه باید ظرفیت مناسب را برای تحقق این شرایط فراهم کند.وی با بیان اینکه محتوای برنامه ششم متفاوت با گذشته است، گفت: علاوه بر آن شکل برنامه به صورت قانون درمی آید و متفاوت از گذشته عمل خواهیم کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از فعال شدن ستاد بودجه 1395 خبر داد و اضافه کرد: از آنجا که سال آتی اولین سال برنامه ششم است بنابراین باید در چارچوب برنامه ششم این بودجه تهیه شود.وی با بیان اینکه میزان رشد بودجه 95 به اقتضای واقعیت ها است، گفت: هرچند در برنامه ششم به رشد متوسط اقتصادی 8 درصد برای هر سال اشاره شده اما دستیابی به این رشد از اول امسال امکانپذیر شده که باید واقع بینانه به آن نگاه کنیم.نوبخت گفت: برنامه ششم نه تنها از امروز آغاز نشده بلکه از 9 تیرماه سال جاری و همزمان با ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم نیز آغاز نشده بلکه این برنامه از سال گذشته در دستور کار بوده و اسناد پشتیبان آن طی یک سال گذشته تهیه شده است.وی گفت: تدوین سیاست های کلی برنامه ششم، 8 تا 9 ماه به طول کشید اما می خواهیم عملیات اجرایی آن کمتر از این مدت زمان باشد.
نوبخت در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و در ارتباط با اینکه آیا هدفمندی در برنامه ششم تکرار می شود یا خیر؟ گفت: یکی از بندهای سیاست های ابلاغی برنامه ششم در خصوص هدفمندی است، قطعا در برنامه بعد هم این مورد تکرار می شود.
وی با بیان آنکه در این سیاست ها گفته شده که باید منابع هدفمندی به سمت تولید برود، در ارتباط با برنامه مشخص دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی در طول اجرای برنامه ششم، گفت: این واقعیتی است که از گذشته رسیده و برای اصلاح آن با توجه به آنکه با طیفی از مردم مواجه هستیم که همه متاثر از این تصمیمات خواهند بود (از نوزادان تا کسانی که به خاک سپرده می شوند) باید تصمیماتی را بگیریم که در این بین خیلی از افراد و شرایط خاص آنها را فراموش نکنیم، باید با رویکرد مناسب به این موضوع نگاه کنیم. وی البته از توضیح بیشتر درباره سیاست دولت برای هدفمندی یارانه ها در برنامه ششم خودداری کرد و گفت: اجازه دهید تصمیم هایی که بناست در برنامه بگیریم، در زمان تدوین آن اتخاذ کنیم.
منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  45