حاشیه نگاری مذاکرات به روایت یک روزنامه امریکایی

آخرین موضوع پرچالش مذاکرات مساله لغو قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های تسلیحاتی بود. جمله بندی دقیق قطعنامه شورای امنیت در این باره وقت زیادی از مذاکرات را به خود صرف کرد. در نهایت روز سه شنبه آخرین توافق ها صورت گرفت و توافق نهایی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از عصر ایران در این گزارش مفصل نکات و مواردی وجود دارد که برای نخستین بار در سطح رسانه ای منتشر می شود. بدون قضاوت درباره میزان صحت و سقم تمامی یا بخش هایی از این گزارش گوشه هایی از آن که به نظر می رسد تازگی دارد و تا کنون در رسانه ای منتشر نشده است به صورت برگزیده در پی می آید:

– در هفته سوم از آخرین دور مذاکرات هسته ای در وین مشکل مساله  تحریم های تسلیحاتی ایران هنوز باقی بود . مساله اصلی این بود که چه زمانی باید این تحریم ها برداشته شود.

جان کری مسئول تیم مذاکره کننده آمریکایی تاکید داشت که این تحریم ها باید باقی بماند و محمد جواد ظریف رییس تیم مذاکره کننده ایرانی بر لغو این تحریم ها تاکید داشت. روسیه و چین هم از موضع ایران در مورد لغو تحریم ها حمایت می کردند چون ایران یک بازار برای این دو کشور محسوب می شود.

در نهایت یک راه حل میانه حاصل شد ؛ هر چند مورد رضایت کامل هر دو طرف نبود: باقی ماندن تحریم 5 ساله تسلیحاتی سلاح های متعارف و تحریم 8 ساله فناوری های موشکی.

کری به طور خصوصی به تیم مذاکره کننده آمریکایی گفته بود هر گونه لغو یکباره تحریم های تسلیحاتی ایران موضع جمهوریخواهان مخالف توافق در کنگره را علیه توافق تقویت خواهد کرد. اما دوشنبه شب در تماس تلفنی کری با اوباما دو طرف توافق کردند هیچ گزینه ای بدتر از بر هم خوردن و شکست مذاکرات هسته ای که بر طرف کننده نگرانی های آنها از احتمال دست یابی به سلاح هسته ای است ، وجود ندارد.

– 17 روز بلند و طاقت فرسای آخرین دور مذاکرات در وین شامل شب بیداری ها، فریادها و درگیری های لفظی – برخی واقعی و برخی صحنه سازی شده و به منظور تحت تاثیر قرار دادن طرف مقابل در مذاکرات – بود. گاهی اوقات این اختلافات به حدی می رسید که تصور می شد دو طرف(ایران و آمریکا) با دو دستور کار و هدف کاملا متفاوت و مغایر دارند مذاکره می کنند.

– برای اوباما اولین و مهم ترین هدف از مذاکرات جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای و طولانی تر کردن نقطه گریز هسته ای ایران بود. برای ایران مهم ترین هدف برداشته شدن تحریم ها در کنار به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای این کشور بود.

– تندروها در ایران خواهان رسیدن به هیچ نوع توافقی نبودند. برخی از آنها از تحریم ها به “پول و پله” رسیدند چون کنترل بازار سیاه را به دست گرفتند.

گزارش نیویورک تایمز از پشت پرده های جالب و مهم مذاکرات هسته ای

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1