آخرین مواضع اوباما،کری و کامرون درباره آینده توافق هسته ای

این روزها موضع گیری مقامات مختلف غربی درباره توافق هسته ای ایران، به یکی از موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اظهارات جان کری درباره دلیل ادامه ندادن راهبرد تحریم در قبال ایران، ادعای دوباره کاخ سفید درباره مطرح بوده گزینه نظامی علیه ایران، مواضع نخست وزیر انگلیس درباره توافق هسته ای، تحلیلی درباره دلیل پیگیری توافق هسته ای از سوی آمریکا و اظهارات مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا درباره ایران و رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، این روزها موضع گیری مقامات مختلف غربی درباره توافق هسته ای ایران، به یکی از موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی تبدیل شده است. در همین زمینه، سایت شبکه خبری «پی بی اس» گفت و گویی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا انجام داده و می نویسد کری ضمن انتقاد از مخالفان توافق اخیر ایران و گروه 1+5 گفته تحریم بیشتر ایران را از پای در نمی آورد و این امر ثابت شده است. وی در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شده با وجود انتقاهایی که از توافق با ایران می شود، ایران اجازه ندارد اموال آزاد شده خود را برای تأمین مالی حزب الله، شبه نظامیان شیعه در عراق یا حوثی های یمن به کار گیرد. وی افزوده: «منتقدان می گویند چرا وقتی که آنها را تحریم کرده ایم، از پا در نیاوردیم. علتش را می گویم. زیرا آنها با فشار از پا در نمی آیند. این ثابت شده است و چون ما کسانی دیگر را که در این تحریم ها به ما کمک کرده اند، از دست می دهیم».
مطرح بودن گزینه نظامی علیه ایران

با این حال، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی بار دیگر از مطرح بودن گزینه نظامی علیه ایران سخن گفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جاش ارنست اظهار داشته گزینه نظامی در قبال ایران کماکان مطرح است، اما دولت آمریکا در وهله نخست پیگیر راه دیپلماسی است. وی گفته توافق هسته‌ای با ایران در واقع تقویت‌کننده گزینه اقدام نظامی علیه این کشور است، با فرض این که ایران این توافق را نقض کند. ارنست می افزاید این توافق بینش عمیق‌تری درباره فعالیت‌های ایران به آمریکا می‌دهد. در عین حال، وی تأکید کرده اگر کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، ایران متحمل «عواقب اقدامات خود» نخواهد شد. این مقام آمریکایی افزوده دولت آمریکا مطمئن است در مجلس نمایندگان آمریکا، در میان نمایندگان حزب دموکرات از حمایت کافی بر سر این توافق برخوردار است.

مخالفت های جمهوری خواهان

البته «آسوشیتدپرس» معتقد است که حتی اعلام مخالفت های جمهوری خواهان با توافق هسته ای ایران نیز جدی نبوده و تنها در حد حرف و موضع گیری است. این خبرگزاری در گزارشی می نویسد نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا وعده می‌دهند در صورت انتخاب، توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران را ملغی کنند؛ اما لغو این توافق به این سادگی نیست. اگر ایران به تعهدات خود در این توافق پایبندی نشان دهد، رئیس‌جمهور جدید با مانع بزرگی در تبدیل آن وعده‌ها به سیاست خارجی آمریکا مواجه خواهد شد. کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند این موانع شامل مقاومت متحدان دیرینه آمریکا، ازهم‌پاشیدن سازمان تحریم‌های بین‌المللی، و صدمه به جایگاه بین‌المللی آمریکاست. هم اوباما و هم جمهوری‌خواهان از مشکلات لغو سیاست‌های عمده خارجی آگاه هستند و هر مقدار سیاستی در حال اجرا باشد، کار لغو آن نیز دشوارتر می‌شود.

قرار گرفتن لندن در کنار تهران؟

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، از جمله دیگر مقامات غربی است که از روز گذشته تاکنون درباره توافق هسته ای ایران موضع گیری است. وی در مصاحبه ای با شبکه خبری «العربیه» تأکید کرده توافق هسته ای به معنای قرار گرفتن لندن در کنار تهران نیست. وی ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، اظهار داشته: «قدرت های بزرگ موضع قاطعی در برابر مسئله حمایت ایران از تروریسم و نظام سوریه و برهم زدن ثبات منطقه دارند… امضای این توافقنامه به معنای آن نیست که انگلیس از ایران حمایت می کند». کامرون با بیان اینکه این توافقنامه برای دور کردن ایران از ساخت سلاح هسته ای است، گفته قدرت های بزرگ باید اقدامات ایران را در منطقه با وجود امضای توافقنامه هسته ای زیر نظر داشته باشند.

نیاز آمریکا به ایران در مرحله آینده

اما به جز موضع گیری ها، تحلیل ها درباره ابعاد مختلف توافق هسته ای نیز همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، شبکه خبری «اسکای نیوز» در گزارشی به نقل از یک تحلیلگر مصری استدلال می کند آنچه موجب شد طلسم مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران شکسته شود ، نیاز آمریکا به ایران در مرحله آینده بود. بر اساس این تحلیل، آمریکا قصد دارد با هرگونه ائتلاف چین و روسیه علیه خود مقابله کند و به همین علت منطقه خاورمیانه را به دولت هایی مانند اسرائیل و ترکیه و ایران واگذار می کند. این مسئله ایجاب می کرد یخ ها بین واشنگتن و تهران از طریق دستیابی به توافق هسته ای آب شود تا زمینه برای شکل گیری ائتلاف راهبردی یا تفاهم راهبردی بین ایران و آمریکا مهیا شود و واشنگتن بتواند از نقش رو به گسترش تهران در منطقه در خدمت راهبرد خود در آینده استفاده کند.

حمله  رژیم اسرائیل به ایران

در نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات مشاور سابق باراک اوباما را بازتاب داده که خواستار کمک نظامی آمریکا به رژیم اسرائیل در صورت حمله این رژیم به ایران شده است. به نوشته این خبرگزاری، دنیس راس اظهار داشته آمریکا باید به رژیم اسرائیل جنگ افزار نظامی لازم برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را ارائه کند. وی گفته: «برای طرح یک گزینه معتبر نظامی، صرفاً کافی نیست بگوییم همه گزینه‌ها روی میز است. باید صراحت بیشتری داشت… هنگام اجرای این توافق، مفهوم بازدارندگی مفهوم مهمی است». راس در بخش دیگری از اظهارات خود گفته: «مدت عمر این توافق 15 سال است و بعد از آن به ایران به عنوان قدرتی در آستانه هسته‌ای‌شدن مشروعیت می‌یابد. لذا پیش از فرارسیدن این مدت باید به اسرائیل توانایی بخشید».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  8