ضایعات سنگ در کارخانه‌ها بالاست

نایب رئیس کانون سنگ:

نایب رئیس کانون سنگ گفت: با توجه به اینکه درصد بالایی از ضایعات اقتصادی در کارخانه‌های سنگ رخ می‌دهد درصدد هستیم با تکیه بر علم و دانش نیروهای جوان، میزان بهره‌وری کارخانه‌ها را همچون معادن افزایش دهیم.

بهنام نیک‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در منطقه مرکزی، تصریح کرد: پس از تحریم شرایط بسیار ویژه و مطلوبی فراهم می‌شود که صنعتگران با توجه به آن و با تکیه بر توانمندی‌های داخل، می‌توانند در بازارهای جهانی قدرتمندانه ظاهر شوند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به استفاده از علم و تکنولوژی روز و ضرورت برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه افزود: در دنیای امروز، رابطه مستقیمی بین استفاده از تکنولوژی و پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برقرار است. تکنولوژی و علم عامل اساسی ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری بسیار قدرتمند برای رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌روند.

نیک‌فر برخورداری از بهترین و مدرن‌ترین دستگاه ها را بدون برخورداری از نیروی متخصص بی‌فایده عنوان کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی روز دنیا در کنار تربیت نیروی ماهر و ارزشمند، کارایی و بهره‌وری را بالا می‌برد. صنعتگران ما در بخش معدن با تکیه بر علم و دانش نیروهای جوان توانستند میزان بهره‌وری در معادن را به میزان قابل توجهی بالا ببرند و در صدد هستیم این روش را در کارخانجات پیاده کنیم، چرا که درصد بالایی از تلفات اقتصادی ما در کارخانه‌ها اتفاق می‌افتد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان مرکزی افزود: در کشورهای توسعه یافته، ارتباطی مستمر و پیوسته بین صنعت و دانشگاه وجود دارد و این دو نهاد به توسعه و رشد یکدیگر کمک می کنند، ولی در کشورهای توسعه نیافته این ارتباط وجود ندارد و هر کدام کار خودشان را می‌کنند. صنعت‌ و دانشگاه‌ در کشور ما دو نهاد وارداتی‌ هستند که بسیاری از ملزومات آنها از خارج وارد شده و ایجاد ارتباط بین این دو نهاد کمی مشکل است.

وی باز کردن گره‌های صنعتی را از وظایف اصلی علم و دانش برشمرد و گفت: ما زمانی می‌توانیم بگوییم کارعلمی کرده‌ایم که علم به صورت کاربردی در خدمت جامعه قرار بگیرد. متاسفانه صنعت‌ و دانشگاه‌ در بسیاری از موارد از کل‌ جامعه‌ جدا هستند. اگر بتوانیم یک ارتباط ارگانیک و غیراجباری بین دانشگاه و صنعت برقرار کنیم، به طور حتم موفق خواهیم بود. ایجاد رابطه به صورت اجباری و دستوری یک کار روبنایی و صوری است و چندان هم موثر نیست.

نیک‌فر با اشاره به فاصله قابل توجه موجود بین پتانسیل‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت و تاکید بر ضرورت پر شدن شکاف موجود بین صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ محلات و نیم ور حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27