روابط استراتژیک اقتصاد ما هوشیارانه نیست

عیوضلو گفت: تغییر آنی روابط استراتژیک اقتصاد ما به سوی اروپا و آمریکا در پساتحریم و فراموشی همپیمانان استراتژیک منطقه ای هوشیارانه نیست و می تواند یکی از راه‌های نفوذ اقتصادی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات در ارتباط با چرایی و چگونگی نفوذ اقتصادی آمریکا در ایران و راه‌های پیشگیری از آن، اظهار داشت: یک نگرانی جدی به لحاظ مدیریت راهبردها و سیاست های اقتصادی در فضای مباحث اقتصادی پساتحریم وجود دارد و آن این است که اکثر مدیران اقتصادی کشور گفتمان جدیدی را به عنوان آمادگی برای دوره پسا تحریم آغاز کرده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این موضوع پر واضح است که مفید و لازم است ولی نگرانی از تبعات و پیامدهای این جهت گیری هاست؛ به موازات این جهت‌گیری‌ها، مواضع ویژه ای برای روش های مقابله یا خنثی سازی تحریم ها مطرح می شود. واضح است برخی در دوره تحریم های بانکی که همچنان در آن به سر می بریم منافعی نیز کسب کرده اند اما نگرانی اصلی زمانی مطرح می شود که اصل مقابله یا خنثی سازی با تحریم ها زیر سوال برود.

وی با بیان اینکه نگرانی بیشتر زمانی بوجود می آید که اراده جدی و سیستمی برای خنثی سازی تحریم ها و پیروی از روش های جایگزین وجود نداشته باشد، تصریح کرد: این روند به تدریج مقاومت ما در برابر نقشه های فرایندی دشمنان جوهره انقلاب اسلامی را فرو می کاهد و واضح است در این شرایط قدرت چانه زنی ما در مذاکرات و تعاملات بین المللی نیز کاهش می یابد.
عیوضلو گفت: نکته مهم دیگر آن است که با فرض کاهش شدت تحریم‌ها آیا معنی این رویداد این است که بلافاصله روابط استراتژیک اقتصاد ما به سوی اروپا و آمریکا سوق می یابد؟ و همپیمانان استراتژیک منطقه ای خود را فراموش خواهیم کرد؟ اگر این استراتژی وجود داشته باشد هوشیارانه نیست و مغایر واقعیت های اقتصادی است.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، در این فضای جدید هم لازم است سیاست گذاران اقتصادی کشور، برنامه های اصلی خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و تعامل موثر با همسایگان و کشورهای اسلامی و سایر کشورهای مستقل سوق دهند.

وی ادامه داد: نکته سوم در این موضوع این است که آیا چارچوب نهادی و ساختاری کشور برای تعامل موثر و سازنده با دنیا آمادگی لازم را دارد؟ بررسی دقیق و تحصصی موضوع نشان می دهد ساختار پولی و مالی کشور حتی برای تعامل موثر و سازنده با کشورهای اسلامی هنوز از آمادگی لازم برخوردار نیست .
عیوضلو با بیان اینکه نظام پولی و بانکی کشور هنوز از ساختارها و سازماندهی لازم برای تعامل با بازارهای پولی و بانکی سایر کشور برخوردار نیست، افزود: در این زمینه طراحی ابزارهای جدید، نهادهای جدید و بازارسازی لازم در نظام پولی و بانکی کشور ضروری و لازم است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی، مبارزه با نقشه های استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی سبیل الله خواندند و با اشاره به مقابله قاطع با «تلاش امریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای و نفوذ اقتصادی سیاسی و فرهنگی در ایران»، افزودند: نقشه نظام سلطه در منطقه بر دو پایه ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه هوشیارانه و بی وقفه با آن پرداخت.

رهبر انقلاب اسلامی، «نفوذ» در کشورهای منطقه را یکی دیگر از نقشه شوم امریکا برشمردند و تأکید کردند: ایالات متحده درصدد نفوذ دهها ساله در منطقه و بازسازی آبروی از دست رفته خویش است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش واشنگتن برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای افزودند: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  −    =  92