اوپک در ماه‌های آتی منتظر افزایش قیمت نفت نیست

دومین روند کاهشی قیمت نفت در سال 2015 اعضای عرب اوپک را مجبور کرد تا انتظارات خود درباره‌ قیمت نفت در سال جاری را کاهش دهند که این امر نشان می‌دهد آنها آماده تحمل نفت ارزان برای یک دوره طولانی‌تر به منظور دفاع از سهام بازار و محدود‌کردن عرضه نفت رقبای خود هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نمایندگان اوپک شامل نمایندگان اعضای حاشیه خلیج فارس مشکلات اقتصادی در چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را کوتاه‌مدت دانسته و همچنین بعید می‌دانند که تاثیر چندانی روی تقاضای نفت که در سه ماهه چهارم هر سال به صورت فصلی افزایش پیدا می‌کند داشته باشد.
آنها همچنین معتقدند بیشتر از چند ماه طول می‌کشد تا قیمت‌های پایین نفت که در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رسید(42 دلار برای نفت برنت) باعث کاهش عرضه از سوی تولید‌کنندگان پرهزینه نظیر نفت شیل آمریکا و همچنین تحریک تقاضا شود.
آنها انتظار دارند که کاهش اخیر قیمت‌ها به کاهش مازاد عرضه تا پایان امسال و افزایش مختصر قیمت نفت منجر شود.
سخنان این نمایندگان همچنین بیانگر این است که سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت(اوپک) صرف نظر از اینکه قیمت‌ها تا چه اندازه پایین خواهد آمد و چه مدت طول می‌کشد تا بازار متعادل شود، به سیاست خود مبنی بر دفاع از سهم بازار به جای کاهش تولید و بالا‌بردن قیمت‌ها پافشاری دارد.
یک نماینده اوپک در حاشیه خلیج فارس که خواست نامش فاش نشود، گفت: بهتر است بگذاریم بازار خودش را اصلاح کند. فکر نمی‌کنم این قیمت‌های پایین ادامه‌دار باشد.
وی افزود: بهای نفت تا پایان سال جاری حدود 40 تا 50 دلار در هر بشکه خواهد بود و امید می‌رود که با بهبود وضعیت اقتصادی چین به 60 دلار در هر بشکه برسد.
همچنین دیگر نماینده اوپک از حاشیه خلیج فارس انتظار دارد که قیمت نفت در ماههای باقی‌ مانده سال جاری در محدوده 40 تا 50 دلار بماند.
یک منبع دیگر اوپک از اعضای عرب این سازمان در حاشیه خلیج فارس گفت: مردم بیش از حد به چین واکنش نشان می‌دهند، اما در عین حال نمی‌توان این نظرات را دستکم گرفت و این مشکل موجود است.
وی با بیان اینکه قیمت‌ها ممکن است قبل از بازگشت به محدوده 60 دلار تا زمان نشست بعدی اوپک در ماه دسامبر ممکن است برای مدتی به کمتر از 45 دلار تنزل کند، گفت: قیمت نفت به کف خود رسیده و هر چه پایین‌تر بیاید بازگشت آن سریع‌تر خواهد بود و واکنش عرضه‌کنندگان شدید‌تر می‌شود.
نمایندگان عرب در اوپک در ابتدا فکر می‌کردند که پس از تغییر استراتژی اوپک به حفظ سهم بازار در سال گذشته که کاهش قیمت نفت را تشدید کرد، قیمت‌ها سریع‌تر بهبود خواهند یافت به‌طوری که در دسامبر گذشته معتقد بودند که قیمت نفت تا پایان سال 2015 بین 70 تا 80 دلار در هر بشکه خواهد بود.
دیگر نمایندگان اوپک خارج از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز یک دوره طولانی کاهش قیمت‌ها را انتظار داشتند، چرا که معتقد بودند عربستان عامل اصلی مخالفت اوپک با کاهش تولید سیاست خود را تغییر داده و قیمت‌ها را بالا ببرد.
یکی از این نمایندگان می‌گوید: اگر روند مازاد عرضه بدون هیچ واکنشی از سوی اوپک یا عربستان ادامه پیدا کند آنگاه انتظار دارم قیمت‌ها تا پایان سال جاری در حدود 45 دلار باقی بماند.
سیاست اوپک این است که طی یک دهه گذشته به طور علنی قیمت مشخصی را برای نفت هدف‌گذاری نکرده و در پی سقوط قیمت‌ها در اواخر دهه 1990 محدوده قیمتی 22 تا 28 دلار را کنار گذاشت.
اما این سخنان نشان می‌دهد که تولید‌کنندگان بزرگ بازار را چطور می‌بینند و اینکه استراتژی اوپک که از سوی عربستان تعیین شده کوتاه ‌مدت نیست بلکه طرحی است که برای کارایی به زمان نیاز دارد و آنها نیز قصد دارند صبر کنند.
منابع آگاه نفتی در خلیج فارس هیچ نشانه‌ای از تردید عربستان در خصوص استراتژی بلند‌مدت این کشور نمی‌بینند.
یاسر القندی مشاور اقتصادی موسسه میدلی گلوبال می‌گوید: این یک استراتژی برای تنظیم بازار برای دو یا سه فصل نیست. این یک استراتژی برای تنظیم بازار برای دو تا چهار سال است.
اوپک به استراتژی سهم بازار در آخرین نشست این سازمان در ماه ژوئن اذعان دارد و نمایندگان اوپک در حاشیه خلیج فارس همچنان انتظار دارند که قیمت‌ها تا پایان سال تحت تاثیر افزایش تقاضای جهانی بهبود پیدا کند.
اما در پی کاهش قیمت غیرمنتظره اخیر این نظرات تغییر کرده و نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز چین و تداوم عرضه مازاد را افزایش داده است.
پیش‌بینی‌های خود اوپک حاکی از این است که این گروه در ابتدا سرعت محدود شدن عرضه خارج از اوپک را بیش از حد دست بالا گرفته بودند. این امر در کنار تولید بیش از حد از سوی عربستان و عراق به عرضه مازاد بیش از دو میلیون بشکه در روز منجر می‌شود.
ابهام بزرگ در سال 2016 مقدار افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها است.
تاکید ایران مبنی بر پس گرفتن سهم بازار روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود اعضای اوپک در خلیج فارس را نگران کرده است.
این در حالی است که حتی آن دسته از اعضای اوپک که نسبت به اعضای عرب حاشیه خلیج فارس ثروت کمتری دارند، معتقدند که کاهش اخیر قیمت‌ها به معنی عرضه مازاد کمتر در ماه‌های پیش‌رو و احتمالا افزایش قیمت‌ها در سه ماهه آخر سال جاری است.
یک نماینده اوپک خاطر نشان کرد: قیمت‌ها در محدوده 50 تا 55 دلار حداکثر چیزی است که من تا پایان امسال انتظار دارم به این دلیل که عرضه نفت به دلیل قیمت پایین کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =