بازگشت ایران رقابت را تشدید می‌کند/ دوسال اخیر سال‌های ایران درصنعت گاز بوده‌است

وزیر انرژی روسیه از بازگشت روس‌ها به صنعت نفت ایران می‌گوید

با توجه به اینکه روسیه قصد ندارد تولید نفت خود را به طور مصنوعی برای بالا بردن قیمتها کاهش دهد، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا این کشور را مجبور کرده که به دنبال فرصت‌های جدید برای پروژه های صادرات منابع انرژی خود باشد.

به گزارش ایسنا، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در گفتگو با پایگاه خبری اینترفکس درباره توسعه روابط با شرکا و وضعیت روند مذاکرات با اوکراین صحبت کرد.
کل دنیا با نفسهای حبس شده در سینه منتظر بازگشت قریب الوقوع ایران به بازار نفت است. آیا فکر می‌کنید که ایران پس از لغو تحریمها رقیب روسیه در بازار خواهد شد؟
بازگشت ایران به عنوان یک بازیگر تمام عیار به بازار جهانی نفت مشخصا رقابت را تشدید خواهد کرد و میتواند تاثیر اصلاح کننده مشخصی روی قیمتهای کنونی داشته باشد. در عین حال تصور میکنم ایران به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت و یکی از اعضای اوپک علا‌قمند به ثبات و قابل پیش بینی بودن بازار جهانی است و اقدامات این کشور به تکانهای جدی که اخیرا به اندازه کافی داشته ایم نخواهد انجامید.
آیا این امکان وجود دارد که مشارکت شرکتهای روسی در پروژه های ایران مورد مذاکره قرار گیرد. آیا روسیه می‌تواند انتظار تغییر شرایط را داشته باشد؟
در طول سالهای گذشته روسیه و ایران ذخایر قابل توجهی را توسعه داده اند. در این دوران دو کشور با همکاری هم روی پتانسیلهای توسعه همکاریها پس از لغو تحریمها کار کرده اند.
مذاکرات درباره پروژه های پارس جنوبی و اناران که در آنها به ترتیب شرکتهای گازپروم و لوک اویل فعال هستند و میادین آذر و چنگوله که گازپروم نفت در آنها مشارکت دارد، ادامه یافته است.
شرایط کار در ایران تحت تاثیر مقررات داخل ایران هستند و جزئیات آنها موضوع مذاکرات طرفین است. تاجاییکه من میدانم در حال حاضر ایران به دنبال امکان ارتقای چارچوب مقررات در صنعت نفت و گاز بران بهبود شرایط است.
همکاری روسیه با مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) چطور است؟ چه مشکلاتی در این سازمان وجود دارد؟ برای بهبود کارایی این سازمان چه کارهایی پیشنهاد می‌شود؟
در ژانویه 2014 مرحله تازه ای از توسعه سازمان کشورهای صادرکننده گاز شروع شد. محمد حسین عادلی نماینده ایران سمت دبیرکلی جی ای سی اف را برعهده گرفت. یک دوره جدید همیشه با تغییرات همراه است. دبیرکل جدید نیز در این زمینه استثنا نیست و سازماندهی مجدد عمده ای در این سازمان انجام داد که شامل تشکیل یک ساختار جدید برای دبیرخانه بود.
همکاری با دبیرکل جدید و شرکا در سازمان در این شرایط به شکل سازنده ای پیش می‌رود. هدف اصلی تشکیل هرچه زودتر یک دبیرخانه جدید و به کار گرفتن پرسنل مجرب است. روسیه فعالانه در این روند مشارکت دارد.
دو سال گذشته بدون اغراق سالهای ایران در سازمان کشورهای صادرکننده گاز است. ایران علاوه بر گرفتن پست دبیرکلی حق میزبانی سومین نشست سران کشورهای عضو این سازمان را که ماه نوامبر در تهران برگزار خواهد شد بدست آورد. روسیه به عنوان میزان نشست قبلی تمام حمایتهای لازم را از ایران در روند تدارک برای این نشست انجام می‌دهد.
یکی از چالش‌های اصلی پیش روی این سازمان در این مرحله تهیه یک استراتژی برای توسعه جی ای سی اف در بلندمدت است که باید اولویت های سازمان را در میان مدت و بلندمدت از جمله در بخش همکاری با کشورهای مصرف کننده گاز و جامعه بین المللی انرژی مشخص کند. برنامه هایی برای تعیین منطق اصلی استراتژی نشست در ایران وجود دارد. روسیه در حال یک مشارکت قابل توجه در روند همکاری روی این سند است.
در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی اتحاد تولیدکنندگان مهم گاز در قالب یک گروه و پیوستن تلاشهای آنها برای غلبه بر علایم بحران در بازارهای انرژی جهانی به طور ویژه مهم و مرتبط هستند. مطمئنم که یک آینده قابل توجه و موفقیت آمیز در انتظار جی‌ای سی اف است و کشورهای عضو این سازمان تمام تلاش خود را برای دستیابی هرچه سریعتر به آن به کار خواهند گرفت.
ادامه دارد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1