پروتئین HER2/neu در ابتلا به سرطان معده تاثیری ندارد

پژوهش محققان دانشگاه علوم پزشکی تنکابن نشان داد:

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تنکابن حاکی از این است که در سال‌های اخیر ژن‌های متعددی بیان شده‌اند که احتمال بروز آن‌ها با پیش آگهی و بقای بیمار مطرح شده است و HER2/neu یک پروتوانکوژن است که بر روی کروموزوم شماره 17 قرار گرفته و در صورت تغییر در ماده ژنتیکی خود به انکوژن تبدیل می شود و سلول را وادار به تکثیر مکرر و خارج از کنترل می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزایش بیان HER2/neu در سرطان غدد بزاقی، مری، پستان، ریه، تخمدان، رحم، سرویکس، پروستات، معده و مثانه گزارش شده است و هدف از این پژوهش بررسی بیان پروتئین HER2/neu و ارتباط آن با فاکتورهای پیش آگهی است که توسط دکتر شهربانو کیهانیان دانشیار و فوق تخصص خون و انکولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهش به شکل توصیفی از نوع مقطعی است که به صورت آینده نگر بر روی 37 بیمار شامل 21 مرد و 16 زن، پس از انجام اندوسکوپی و بیوپسی از بافت تومورال و یا پس از جراحی براساس آزمایشات آسیب شناسی از نمونه بافت تهیه شده مبتلا به سرطان معده انجام شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد پروتئین HER2/neu در 9 بیمار 24.32 مثبت شد. همچنین در بررسی پروتئین HER2/neu بر حسب جنس در 21 بیمار ، 3 نفر از مردان و از 16 بیمار زن تنها 6 نفر مثبت شد و بین بروز این پروتئین با جنس، سن، سابقه خانوادگی، محل تومور، متاستاز به غدد لنفاوی، محل متاستاز دور دست، مرحله تومور، نوع پاتولوژی تومور و درجه آسیب شناختی تومور ارتباط معنی داری پیدا نشد.

نتیجه این پژوهش حاکی از این است که بین بیان پروتئین HER2/neu و فاکتورهای پیش آگهی در بیماران مبتلا به سرطان معده ارتباط وجود ندارد.

نتایج این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −  61  =