اعطای تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی به دانش‌آموختگان‌ برتر ایرانیِ غیرمقیم

توسط بنیاد ملی نخبگان صورت می‌گیرد

بنیاد ملی نخبگان بر اساس آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی» تسهیلات ویژه‌ای را برای دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاه‌های خارج از کشور برای طی دوره نظام‌وظیفه تخصصی اعطا می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، صرفاً دانش‌آموختگان دوره‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری تخصصی، دکتری حرفه‌ای، تخصص و فوق تخصص‌ که از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش‌عالی خارجی دانش‌آموخته شده‌اند و مدرک آنان به تائید مراجع ذی ربط در کشور رسیده باشد، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

بررسی پرونده دانش‌آموختگان منوط به ثبت کامل اطلاعات متقاضی در وبگاه بخش بین‌المللی بنیاد ملی نخبگان به نشانی http://international.bmn.ir است و هیچ یک از مدارک به‌طور دستی تحویل نمی‌شود.

شرط لازم برای برخورداری از این تسهیلات این است که دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی خارج از کشور، حداکثر شش سال از زمان دانش‌آموختگی آنان گذشته و وضعیت فعلی آنان دانش‌آموخته باشد. شرط کافی نیز این است که دانش‌آموختگان باید اولاً حدنصاب لازم، دست‌کم 400 امتیاز در دوره دکتری و 200 امتیاز در دوره کارشناسی‌ارشد را از فعالیت‌های نخبگانی به‌ دست آورند و ثانیاً حائز بیشترین امتیاز در بین سایر متقاضیان در دور بررسی باشند.

«موفقیت‌های علمی در دانشگاه (آموزشی، پژوهشی، فناورانه و …)»، «برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی، پژوهشی،‌ فناورانه مورد تأیید بنیاد»، «کسب پذیرش برای فعالیت علمی/ فناورانه در ایران»، «فعالیت تمام وقت در شرکت صنعتی/ تجاری» و «همکاری در طرح‌های پژوهشی/ فناورانه/ نوآورانه» از مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نخبگانی محسوب می‌شوند.

دانش‌آموختگان بر اساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های نخبگانی خود می‌توانند از تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی بهره‌مند شوند.

بر اساس اعلام بنیاد ملی نخبگان، با توجه به اینکه امتیازهای دانش‌آموختگان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می‌شود، لازم است «همه اطلاعات به طور کامل در سامانه بارگذاری شود. بدیهی است تا تکمیل نهایی اطلاعات، فرایند بررسی آغاز نمی‌شود» و «زمان بررسی پرونده (از زمان تکمیل نهایی پرونده) در سامانه 45 روز است و صرفاً پس از پایان این زمان، امکان پاسخگویی وجود خواهد داشت».

چنانچه در هر مرحله از بررسی مشخص شود، متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را بارگذاری کرده است، متقاضی نه‌فقط از این درخواست، بلکه از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می‌شود و عدم صداقت وی به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری می‌شود.

چنانچه با درخواست متقاضی موافقت نشود، متقاضی مجاز است با ارتقای فعالیت‌های نخبگانی خود صرفاً یک بار دیگر درخواست خود را در سامانه بارگذاری کند.

بر اساس این گزارش، از ابتدای مهرماه امسال، تمامی ارتباطات بنیاد ملی نخبگان با مخاطبان برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه، صرفاً از طریق شبکه (و به شکل غیرحضوری) انجام می‌گیرد. لذا متقاضیان باید با مراجعه به بخش «پاسخگویی به درخواست‌های شما» در وبگاه بنیاد به نشانی www.bmn.ir درخواست خود را ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

39  ⁄  13  =