قیمت نفت ایران بیش از ٤ دلار افزایش یافت

پس از کاهش بیش از پنج دلاری قیمت نفت در سه هفته اخیر، قیمت نفت ایران در هفته منتهی به چهارم سپتامبر (جمعه، ١٣ شهریورماه) بیش از چهار دلار برای هربشکه افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به چهارم سپتامبر، چهار دلار و ٧٣ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ٤٨ دلار و ١٦ سنت رسید؛ متوسط قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تا کنون ٥٤ دلار و ٣٣ سنت بوده است.

قیمت نفت سنگین ایران نیز با چهار دلار و ٥٦ سنت افزایش به ٤٦ دلار و ٤٦ سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ٥٢ دلار و ٤١ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی با پنج دلار و ٦ سنت افزایش به ٤٦ دلار و ٩٠ سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت سبد نفتی اوپک از ابتدای امسال تاکنون ٥٣ دلار و ٨٥ سنت بوده است.

براساس گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی نیز در هفته منتهی به چهارم سپتامبر با پنج دلار و ٩٣ سنت افزایش، ٤٦ دلار ٥٤ سنت برای هر بشکه معامله شد که بیشترین افزایش را میان نفت خامهای شاخص به خود اختصاص داد.

قیمت نفت برنت نیز با چهار دلار و ٩٦ سنت افزایش به ٤٨ دلار و٧٥سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت نفت برنت از ابتدای سال تا کنون ٥٦ دلار و ٤٠سنت بوده است.

قیمت نفت خامهای دوبی و عمان نیز با چهار دلار و ١٤ سنت و چهار دلار و ١٧ سنت افزایش به ترتیب به ٤٨ دلار و چهار سنت و ٤٨ دلار و هفت سنت رسید.

براساس این گزارش، حداکثر قیمت نفت امسال ٦٤ دلار و ٩٦ سنت و حداقل قیمت نیز ٤٠ دلار و ٤٧ سنت برای هر بشکه بوده است. این در حالی است که حداقل و حداکثر قیمت نفت در سال گذشته ١١٠ دلار و ٤٨ سنت و حداقل آن ٥٢ سنت بوده است.

صعود قیمت نفت در ناامیدی

در این هفته قیمت‌های نفت‌خام با افزایش قابل توجهی رو به رو شدند. در ابتدای هفته اوپک اعلام کرد آماده است که با دیگر تولیدکنندگان جهانی نفت درباره قیمت عادلانه به بحث بپردازد. اما باید همه در این موضوع مشارکت داشته باشند در غیر این صورت اوپک اقدامی انجام نخواهد داد. این اظهار نظر توانست بازار نفت را تقویت کند به ویژه این که «یوری یوشاکف» یکی از مشاوران کرملین اعلام کرد رییس‌جمهور روسیه و همتای ونزوئلایی او «نیکولاس مادرو» قرار است درباره قیمت‌های نفت و همچنین همکاری روسیه و اوپک با یکدیگر گفتگو کنند.

به دنبال آن نیز مادرو رییس‌جمهور ونزوئلا نیز بعد از نشستی در چین اعلام کرد با رییس‌جمهور روسیه به توافقاتی دست پیدا کرده است که براساس آن می توان ثبات را به بازار نفت بازگرداند اما این اقدامات زمانی که به اجرا گذاشته شوند به بازار معرفی خواهند شد. در عین حال، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که کاهش تولید در کوتاه مدت نمی‌تواند بیماری بازار نفت را بهبود ببخشد.

به این ترتیب موسسه مالی Bank of America اعلام کرد اگر تقاضا در اقتصادهای نوظهور دچار تزلزل شود کشورهای عضو اوپک ممکن است در صدد کاهش تولید خود برآیند تا قیمت نفت‌خام برنت را به بالای ٥٠ دلار در بشکه برگردانند. و حتی عربستان که طراح دفاع از سهم بازار بوده است نمی‌تواند در بلند مدت با قیمت کمتر از ٤٠ دلار در بشکه از عهده هزینه‌هایش برآید.

در این میان اداره اطلاعات انرژی در آمریکا گفت برای چهارمین هفته متوالی تولید نفت در آمریکا کاهش داشته و به ٩ میلیون و ٢٢٠ هزار بشکه در روز رسیده است. این کاهش در حالی اتفاق افتاد که اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود را در مورد تولید نفت آمریکا ١٣٠ هزار بشکه در روز کاهش داد.

آمریکا در پنج ماهه اول سال جاری به میزان ٩ میلیو ن و ٤٤٠ هزار بشکه نفت‌خام تولید کرده است در حالی که پیش ازاین تصور می‌شد که تولید نفت‌خام این کشور به ٩ میلیون و ٥٣٠ هزار بشکه در روز رسیده باشد. به این ترتیب بازار احتمال می‌دهد که کاهش تولید آمریکا ادامه داشته باشد.

در این شرایط موسسه «بیکرهیوز» اعلام کرد که بعد از شش هفته افزایش تعداد دکلهای حفاری، در هفته گذشته تعداد دکلهای حفاری نفت در آمریکا ١٣ دستگاه کاهش یافته است.

در عین حال رئیس بانک مرکزی اروپا نیز اظهارکرد از تمامی ابزاری که در اختیار دارد برای بهبود اوضاع اقتصاد این منطقه استفاده خواهد کرد. به این ترتیب بازار احتمال دادکه مشوق‌های بیشتری برای تقویت اقتصاد این منطقه به کارگرفته خواهد شد که ممکن است به تقویت تقاضا منجر شود.

علاوه برآن براساس آمار ارایه شده از سوی وزارت کار آمریکا، اشتغال در این کشور ١٧٣ هزار شغل در ماه اوت اضافه شد و نرخ بیکاری به ٥,١ درصد رسیده است. البته احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا نیز تقویت شد.

اما به هر حال هنوز بازار نگران آن است که مشکلات اقتصادی چین به آمریکا و اروپا سرایت کند. زیرا رشد بخش صنعت در چین دچار کاهش شده است. شاخص مدیران خرید در چین از ٥٠ واحد در ماه ژوئیه به ٤٩,٧ واحد در ماه اوت کاهش یافته است که احتمال بدتر شدن اوضاع اقتصادی چین را تقویت می کند.

از سوی دیگر ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام در آمریکا به میزان چهار میلیون و ٦٧٠ هزار بشکه افزایش یافت که بیش از٩٠٠ هزار بشکه پیش‌بینی بازار بود و توانست توجه بازار را به حجم بالای ذخیره‌سازیهای نفت معطوف سازد و روند صعودی قیمت‌ها را محدود سازد به گونه‌ای که Ian Taylor رییس شرکت Vitol اعلام کرد که قیمتهای نفت در سال آینده در سطح ٤٠ الی ٦٠ دلار در بشکه باقی خواهد ماند زیرا عرضه از تقاضا بیشتر است. و مازاد عرضه به این معنی است که افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام همچنان تا اوایل ٢٠١٧ ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  12