افزایش ۱۵ برابری صادرات گردو با وجود افت شدید قیمت

بر اساس آمار صادرات پنج‌ماهه

صادرات گردوی بدون پوست طی پنج ماهه نخست سال جاری با رشد 15 برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2500 تن رسیده و این درحالی است که قیمت صادراتی این محصول حدودا به نصف کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آمارهای گمرک نشان می‌دهد که طی پنج ماهه نخست امسال ایران 2500 تن گردوی معمولی بدون پوست سخت را به 10 کشور صادر کرده که این میزان بیش از 1400 درصد بیشتر از صادرات این محصول در مدت مشابه سال گذشته است.

صادرات 15 برابری گردوی بدون پوست در حالی در سال جدید اتفاق می‌افتد که قیمت این محصول به شدت کاهش پیدا کرده و از هرکیلوگرم 11.4 دلار به کیلویی 6.7 دلار افت داشته است.

به این ترتیب اگر چه صادرات این محصول از 200 تن به 2500 تن افزایش یافته ارزآوری آن برای ایران از 1.8 میلیون دلار به 16.7 میلیون دلار رسیده که این به معنای افزایش حدودا 9 برابری ارزش کل صادرات گردو در مقابل رشد 15 درصدی صادرات آن به لحاظ وزنی است.

بر اساس آمارها تنها در پنجمین ماه سال جاری ایران 400 تن گردوی بدون پوست صادر کرده که این میزان صادرات در مردادماه نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل رشدی 18 برابری را نشان می‌دهد.

اما در مقابل به دلیل کاهش ارزش هر کیلو گرم از این محصول ارزش کل صادرات گردو تنها 10 برابر نسبت به همین ماه در سال گذشته بیشتر شده و به این ترتیب از 2000 دلار به 2 میلیون و 400 هزار دلار رسیده است.

آذربایجان، آلمان، امارات، بحرین، عراق، قزاقستان، قطر، کویت و ویتنام از جمله مشتریان گردوی بدون پوست ایران به حساب می‌آیند اما بزرگترین خریدار بین‌المللی این محصول با اختلاف بالا نسبت به سایر خریداران کشور ترکیه است.

فهرست اقلام صادرات غیرنفتی گمرک نشان می‌دهد که ترکیه تنها در پنج ماه نخست سال جاری کمتر از 2400 تن گردوی بدون پوست تازه یا خشک کرده از ایران خریده است.

علاوه بر گردوی بدون پوست، فهرست اقلام صادراتی غیرنفتی نشان می‌دهد که ایران گردوی با پوست نیز به دیگر کشورها صادر می‌کند به این ترتیب در پنج ماهه نخست سال جاری ترکیه، عراق، افغانستان و قطر مجموعا بیش از 24 تن گردوی با پوست از ایران خریده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  14  =  20