غنای معدنی و فقر اقتصادی پارادوکس بزرگی است

رییس خانه معدن ایران:

رییس خانه معدن ایران با اشاره به تصمیمات عجولانه دولت دهم در بخش معدن اظهار کرد: غنای معدنی کشور و فقر اقتصادی پارادوکس بزرگی است که باید علت آن مشخص شود. باید متولیان بخش معدن تقویت شوند تا سرمایه‌های این بخش به سایر بخش‌ها جاری نشود، چرا که این مساله اثرات نامطلوبی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور محمدرضا بهرامن خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور باید بر پایه واقعیت‌ها حرکت کند. در برنامه ششم توسعه دولت پیشنهاد رشد هشت درصدی را داده است که به گفته برخی افراد تحقق آن میسر نیست، اما من معتقدم باید به دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی کمک کنیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به تقویت بخش معدن و نقش آن در اقتصاد گفت: دولت یازدهم نیز در برنامه‌های اقتصادی به ویژه در برنامه ششم به توسعه بخش معدن توجه کرده است. از سال 1327 تاکنون 10 برنامه توسعه‌ای داشته‌ایم و باید ببنیم هر برنامه چگونه به معدن نگریسته و در عمل چقدر از این برنامه‌ها اجرایی شده است.

رییس خانه معدن ایران با اشاره به ذخائر عظیم نفت و گاز کشور تصریح کرد: کشورهایی چون قطر و عربستان ذخائر عظیم نفت و گاز دارند، اما از منابع معدنی غنی برخوردار نیستند. لذا ما باید به این ثروت اهمیت دهیم.

بهرامن با اشاره به پروژه تحقیقاتی خانه معدن با دانشگاه مک گی کانادا اظهار کرد: براساس نتایج این مطالعه به ازای هر شغل در بخش معدن 17 شغل دیگر براساس استاندارد جهانی و اقتصاد کاناد ایجاد می‌شود در حالی که این روند در اقتصاد ایران 24 شغل و در اقتصاد چین بیش از 24 شغل است. با یک بازار 80 میلیون نفری و بازار 400 میلیون نفری در خاورمیانه مواجه هستیم، اما چرا با ظرفیت‌های بسیار بخش معدن نتوانستیم از این بازار استفاده کنیم، در حالی که مدیریت مناسب می‌توانست ما را در مسیر استفاده بهینه از فرصت‌ها قرار دهد.

وی با تاکید بر این‌که مدیریت در بخش معدن در برنامه‌های امروز اقتصاد دیده شده است، گفت: وقتی گفته می‌شود که اثر معدن در اقتصاد یک درصد تولید ناخالص ملی است، می‌گویند این بخش را رها کنیم چرا که اثرش در اقتصاد زیاد نیست؛ همواره با این آمارهای اشتباه بخش معدن آسیب دیده در حالی که اثر آن در اقتصاد بسیار بیشتر از آنچه بیان می‌شود است.

رییس خانه معدن ایران با تاکید بر این‌که اقتصادی که بخواهد در چارچوب نفت نوشته نشود، باید به معدن توجه کرد، گفت: باید نقش معدن را به رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در نظر بگیریم و برای جذب سرمایه‌گذاری رخارجی راهکار تعریف کنیم. لازم است که مسائل بازدارنده در حال جذب سرمایه در بخش معدن رفع شود.

بهرامن با تاکید بر لزوم تقویت متولیان بخش معدن گفت: باید از دخالت سایر بخش‌ها در حوزه معدن جلوگیری کنیم.

وزارت صمت بزرگ شده است نه کوچک

رییس هیات امنای خانه معدن ایران نیز در این نشست با تاکید بر این‌که لازم است کاهش نرخ تسهیلات پرداختی در بخش معدن به چهار درصد برسد، گفت: دولت باید اقداماتی انجام دهد تا تسهیلات برای اخذ ماشین‌آلات معدنی افزایش یابد تا بتوانیم از ذخائر و از ظرفیت کشور بهره کامل را ببریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علا میرمحمد صادقی در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور با تاکید بر این‌که متاسفانه صادرات فرش ایرانی در رده دهم قرار گرفته است، گفت: با فعال شدن بخش معدن علاوه بر ارز‌آوری اشتغالزایی چشم‌گیری نیز می‌شود. در حوزه صنعت ابتدا باید به دنبال اشتغالزایی و شرایطی مناسب باشیم این در حالی است که معدن تمام موارد را شامل می‌شود و تنها نیاز به اکتشاف و استخراج دارد.

وی با اشاره به این‌که توجه به حوزه معدن امروزه بسیار بیشتر از گذشته صورت می‌گیرد، تصریح کرد: فرصت‌هایی که در گذشته داشتیم را استفاده نکردیم و با وجود انجام مذاکرات در مورد صادرات صنایع و محصولات معدنی توجهی صورت نمی‌گیرد. در دورانی با بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم که معتقد بود حدود 20 میلیارد دلار واردات داریم در حالی که میزان صادرات کشور بسیار محدود بود. به عنوان مثال در گذشته تنها بخشی از سنگ ایران به ایتالیا صادر می‌شد.

رییس هیات امنای خانه معدن ایران با تاکید بر این‌که توجه به صادرات معدنی از گذشته در جلسات مطرح است، تصریح کرد: بهترین راه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت معادن است.

میرمحمد صادقی با اشاره به این‌که هنوز 90 درصد از معادن کشور کشف نشده است، گفت: استخراج و اکتشاف معدن هزینه‌بر و نیازمند حمایت دولت است. در گذشته بانک‌ها پروانه بهره‌برداری معدن را به عنوان وثیقه از معدن‌کار نمی‌پذیرفتند در حالی که اکنون خوشبختانه با مصوبه مجلس این مشکل حل شده است.

وی با انتقاد شدید از ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بازرگانی و بخش تجارت گفت: زمانی به بهانه کوچک‌سازی دولت، وزارتخانه‌ها را ادغام کردند، در حالی که اکنون نه تنها تعداد نیرو در این وزارتخانه افزایش یافته، بلکه هیچ‌گونه کوچک‌سازی صورت نگرفته است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2