جولان بحران آب، زیر پوست ایران

هشدار آبی‌ گوش شنواتری می‌خواهد

بحران کمبود آب هر روز داغ‌تر از روز گذشته در سطوح مختلف مطرح می‌شود، موضوعی که این روزها آنقدر جدی است که زنگ هشدار تمام ارکان کشور را به‌صدا درآورده است و به‌نظر می‌رسد که دیگر وقت آن رسیده تا مدیریت‌جدی‌تری در عرصه آب از سوی مسئولان و حتی مردم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ، اگرچه طی سال‌های گذشته مباحث مربوط به آب و لزوم تدوین و اجرای راهکارهای اجرایی برای مدیریت منابع و مصارف، همواره به‌عنوان یکی از سوژه‌های مسئولان مد نظر بوده و بعضا از سوی رسانه‌ها نیز مطرح شده است اما اکنون و بعد از چندین سال خشکسالی، چندماهی است که فریاد هشدار به‌طور جدی‌تری به‌صدا درآمده و کارت‌های زرد برای برخی استان‌ها سر دست گرفته شده است.

این بحران به شدت دامن‌گیر شده تا جایی که چیت‌چیان وزیر نیرو نیز هشدار‌های جدی در این زمینه داده و معتقد است که با توجه به آمار و ارقام وضعیت بحران آب بسیار جدی است و باید به دنبال راهکارهای جدی برای حل این مساله بود که البته این موضوع تنها به وزارت نیرو مربوط نمی‌شود و باید تمام سازمان‌های ذی‌ربط برای حل این مساله بسیج شوند.
این درحالی است که کشورهایی که بیش از 40 درصد از منابع آبی زیرزمینی را استفاده می‌کنند دچار مرگ تدریجی می‌شوند که در این بین ایران با برداشت 86 درصدی بالاترین رتبه را بعد از مصر با 43 درصد و چاد با 47 درصد به خود اختصاص داده است.
همچنین کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب بوده که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین است و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

به گفته کلانتری، مشاور معاون‌اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در‌حال حاضر 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار دارد و کشور با بحران جدی آب روبرو است که باید را‌هکار‌های اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه نخستین اصل اساسی در توسعه‌ی پایدار رعایت مسائل اجتماعی که منجر به بهم ریختن جامعه نشود است،اظهار کرد: مسائل اجتماعی در مسئله‌ی بحران آب رعایت نشده چراکه ما حق نداریم نسل‌های بعدی را از داشتن آب محروم کنیم و باید به این مساله نیز توجه کرد که با این روند آیندگان را از حق داشتن آب محروم خواهیم کرد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مشکلی به نام بحران کمبود آب و آلودگی منابع آبی از یک مساله ستادی و دولتی به دغدغه‌ای ملی در کشور تبدیل شود، چرا که به‌گفته احمد کبیری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حال حاضر نه تنها بحران کمبود آب در کشور وجود دارد بلکه وضعیت منابع آبی از نظر آلایندگی بسیار نگران‌کننده است و باید همه دستگاه‌های دولتی و مردم دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود، چرا که در حال حاضر بر اساس گزارشات رسیده سختی آب (EC آب) کرخه به 18 هزار رسیده است.

علاوه‌بر این کارشناسان نیز خطر بحران آبی را بسیار جدی تلقی کرده‌اند و معتقدند یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند بحران آبی کشور را تا حد زیادی کنترل کند مسئله فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف است چراکه بدون فرهنگ‌سازی مقابله با این بحران امری نا ممکن است لذا باید این مساله مورد توجه جدی همگان قرار بگیرد.

به‌طور کلی می‌توان گفت با توجه به اینکه جایگاه آب به عنوان مایه حیات در زندگی تک‌تک افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تا زمانی‌که فرهنگ‌سازی در همه سطوح از کودکی تا بالاترین سطوح تصمیم‌سازی در این زمینه صورت نگیرد، نمی‌توان به اهداف تعیین شده در این خصوص دست یافت، به همین خاطر با در‌نظر گرفتن این واقعیت که کمبود آب جدی و خطرآفرین است باید برای تداوم زندگی نسل آینده چاره‌اندیشی کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  −  23  =