تشکیل اتحادیه‌ انجمن‌های علمی و دانشجویی در دستور کار وزارت علوم

معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد

معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از تشکیل اتحادیه‌های انجمن‌های علمی و دانشجویی خبر داد.

محمدهادی عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه خراسان، با اعلام این خبر افزود: تشکیل اتحادیه‌های انجمن‌های علمی دانشجویی به‌ منظور استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها برای توسعه فرهنگ کارآفرینی و حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم در دستور کار وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به ‌دنبال تامین بودجه برای انجمن‌های علمی است، خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف به‌ منظور استفاده از ظرفیت آن‌ها به‌ دنبال تامین اعتبار هستیم ولی مهم‌ترین عامل برای دریافت بودجه خود انجمن‌های علمی با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و انجمن‌های کارآفرین هستند.

معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه هشتمین دوره جشنواره ملی حرکت، ساختاری مناسب برای ارائه دستاوردهای انجمن علمی کشور است، گفت: سه شاخص هم‌جواری با حرم مطهر رضوی، شکل‌گیری انجمن‌های علمی دانشجویی کارآمد در دانشگاه فردوسی و پتانسیل بالای علمی این دانشگاه باعث شد که وزارت علوم دانشگاه فردوسی را به عنوان میزبان هشتمین دوره جشنواره ملی حرکت برگزیند.

عسکری ایجاد بخش بین‌الملل در هشتمین دوره جشنواره ملی حرکت را یک اقدام بسیار مناسب دانست و اظهار کرد: طی نشست‌های مشورتی که برگزار شد، برآن شدیم ساختار این دوره از جشنواره به سمت جشنواره‌های همتراز بنیاد ملی نخبگان حرکت کند.

وی انجمن‌های بین‌رشته‌ای و اتحادیه‌های تشکل‌های علمی و دانشجویی را ابزاری کارآمد برای فعالیت انجمن‌های علمی دانست و ادامه داد: انجمن‌های علمی با دو دهه فعالیت به توسعه‌ای رسیدند که موجب شکل‌گیری انجمن‌های بین‌رشته‌ای و اتحادیه‌ها شده واین مساله نشان می‌دهد ظرفیت فعلی انجمن‌های دانشجویی کافی نبوده، بنابراین دانشجویان برای فعالیت‌ به‌ دنبال خلق فضاهای جدید هستند.

معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه مجموعه‌ای فعال در هشتمین دوره جشنواره حرکت دانشگاه فردوسی دارای همدلی، ارتباط قوی و وظایف مشخص بوده که نشان‌دهنده انسجام دبیرخانه این دوره از جشنواره است، یادآور شد: با تلاشی که دانشجویان دبیرخانه دانشگاه فردوسی برای توسعه کمی و کیفی این جشنواره دارند، مطمئنا اهداف جشنواره حرکت محقق شده و این دوره یکی از بهترین جشنواره‌ها طی دوره‌های جشنواره ملی حرکت خواهد بود.

عسکری عنوان کرد: ارتباط انجمن‌های علمی با صنعت قاعده جشنواره حرکت بوده که در دوره‌های قبل نسبت به آن غفلت شده است.

وی با تاکید براینکه در این دوره از جشنواره ملی حرکت ارتباط انجمن‌های علمی با صنعت به‌خوبی برقرار شده اضافه کرد: اگر انجمن‌های علمی دانشجویی با صنعت ارتباطی نداشته باشند، نمی‌توان به رسالت انجمن‌های علمی توجه کرد و در راستای تحقق آرمان‌های علمی گام برداشت.

معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: اگر انجمن‌های علمی خواستار نقش‌آفرینی در توسعه کشور باشند، باید ارتباط با بخش صنعت، خدمات و حوزه‌های خارج از دانشگاه برقرار ‌شود.

عسکری بیان کرد: باید به سمتی پیش رفت که نسخه‌های انجمن‌های علمی درصدی از معقولیت را داشته باشند تا جامعه به آن‌ها اعتماد کند.

وی با اشاره به توسعه کمی نظام آموزشی عالی کشور و افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه‌ها تصریح کرد: شکل‌گیری ادوار مختلف به لحاظ توسعه و سازندگی باعث شد که گروه‌های دانشجویی که متولی امور فرهنگی بودند نتواند پاسخگوی این جمعیت باشند. بنابراین سیاست‌گذاران تصمیم به ایجاد گروه‌های جدید نظیر انجمن‌های علمی مطابق با سلیقه دانشجویان شدند.

عسکری خاطرنشان کرد: به جهت اینکه مدیریت دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی را مزاحم کار خود نمی‌دانستند، باعث شد تا اقبال آنان به انجمن‌های علمی افزایش یابد و ما امروز شاهد شکل‌گیری انجمن‌های علمی در سطح تمام دانشگاه‌های کشور هستیم.

معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی دارای جایگاه مطلوبی بوده و با نگاهی به کارنامه دوره‌های قبل جشنواره حرکت متوجه می‌شویم که حجم قابل ملاحظه‌ای از موفقیت‌ها را انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی به خود اختصاص داده‌اند. همچنین شکل‌گیری دبیرخانه جشنواره حرکت به ارتقای کمی و کیفی انجمن‌های دانشگاه فردوسی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −  42  =