پیشنهاد محققان دانشگاهی برای رفع بحران زیست‌محیطی یکی از صنایع کلیدی در خوزستان

متخصصین مرکز پژوهش و فناوری علم وتوسعه دانشگاه علم و صنعت ایران، جهت رفع آلودگی ناشی از اسید ضایعاتی تنها کارخانه تولیدکننده ماده راهبردی «MEK» در خاورمیانه پیشنهاد فنی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند مانع از تعطیلی قریب‌الوقوع این صنعت مهم به دلیل مسائل زیست محیطی در استان خوزستان شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، ماده MEK یک حلال صنعتی راهبردی است که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد و تنها یک کارخانه ایرانی در خاورمیانه آن را تولید می‌کند. طی بخشی از فرآیند تولید این ماده اسید سولفوریک ۹۸ درصد وارد شده و پس از استفاده به صورت اسید ۶۰ درصد از فرآیند خارج می‌شود که پس از بازیافت مجددا به چرخه باز می‌گردد. اما چندی پیش با از کار افتادن واحد بازیافت این کارخانه، اسید به صورت ضایعاتی درآمده و به ناچار به فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی و درنهایت به محیط زیست وارد می‌شود.

هر چند تعمیر واحد بازیافت یا اصلاح فرآیند، راه حلی ایده‌آل برای حل بحران ایجاد شده است؛ اما با توجه به محدودیت زمانی شرکت، رسیدن به راه حل اصولی نیازمند وقت بیشتر است که مرکز علم وتوسعه دانشگاه آن را به عنوان فاز دوم پروژه پیشنهاد داده است. این در حالی است که اهمیت ادامه تولید برای کارخانه و صنایع ذی‌نفع به حدی حیاتی است که نیاز به پیشنهادی برای مقابله فوری با چالش ایجاد شده را ایجاب می‌کند که این پیشنهاد سرانجام با بررسی‌های فنی و تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده در مرکز پژوهش و فناوری علم و توسعه دانشگاه علم و صنعت ایران به سرپرستی دکتر حسین صالح‌زاده تهیه شد.

نیازی نیست تا یک شیمیدان برجسته در دانشگاه علم و صنعت باشید تا بدانید سریعترین راه برای خلاصی از شر اسیدهای خطرناک خنثی کردن آنها با کمک بازهاست، چرا که در کتابهای دبیرستانی هم این راه حل پیدا می‌شود؛ اما برای عملی کردن این پاسخ به ظاهر ساده و رفع آلودگی کارخانه‌ای که می‌تواند روزانه تا ۲۰ متر مکعب اسید ضایعاتی تولید کند، نیاز به مقابله با چالش‌های بسیاری است که پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت به آنها پاسخ داده‌اند.

مهندس سینا باقری، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: استفاده از آهک برای خنثی کردن اسید نه تنها باعث رفع آلودگی، بلکه منجر به تولید ماده اولیه گچ می‌شود که فروش آن هزینه‌های خنثی‌سازی را پوشش می‌دهد.

البته حتی با دانستن درصد مناسب ترکیبات مواد باز هم مسئله‌ای باقی است که چالش اصلی پروژه به شمار می‌رود. مهندس باقری درباره این چالش می‌گوید: ترکیب اسید و دوغاب آهک نوعی ماده گل مانند را ایجاد می‌کند که به تدریج مانعی برای ادامه کار می‌شود و باید برای انجام عملیات به صورت پیوسته آن را دائما از محل خارج کرد و پژوهشگران ما روشی را توسعه داده‌اند که می‌تواند قبل از سفت شدن گل آن را خارج کند.

دانش فنی به دست آمده که طی انجام کارهای آزمایشگاهی، کارآمدی آن به اثبات رسیده است، هم‌اکنون در قالب پیشنهاد برای عملیاتی شدن به کارخانه مربوطه پیشنهاد شده و متخصصین مرکز علم وتوسعه دانشگاه علم و صنعت ایران امکان اجرای این طرح را برای سایر صنایع مشابه دارند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  6  =