تا سال ۱۴۰۰ چند میلیون شغل ایجاد می‌شود؟

وزیر کار می‌گوید تا سال 1400 باید تعداد شاغلان کشور به 31 میلیون نفر افزایش یابد و دستکم سالانه 800 هزار شغل در کشور ایجاد شود در حالی که برای رسیدن به این هدف باید رشد اقتصادی 7 درصدی را تجربه کنیم که آن هم بیش از 3 درصد نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حال حاضر 22 میلیون شاغل در کشور وجود دارد و در صورتی که بخواهیم این تعداد از شاغلان را تا سال 1400 به 31 میلیون نفر افزایش دهیم باید ظرف 6 سال آینده 9 میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم یعنی سالی یک میلیون و 500 هزار شغل، در حالی که این امر با اعلام نیاز سالانه 800 هزار شغل در تضاد است و در حالت خوشبینانه تنها چهار میلیون و 800 هزار شغل را در پی دارد و نیمی دیگر از بیکاران همچنان باقی می‌مانند.

کارشناسان بر این باورند تا زمانی که بازار کار برای به کارگیری فارغ التحصیلان آماده کار فراهم نباشد انتظار ایجاد شغل دور از ذهن است. آنها می گویند بازار کار هنوز پویایی و تحرک لازم را به دست نیاورده و بخش اعظمی از کارجویان و متقاضیان کار با تاخیر وارد بازار کار خواهند شد.

در این بین برخی از تحلیلگران بازار کار می‌گویند با توجه به مشکل نقدینگی کارفرمایان، عدم ثبات شرایط اقتصادی و رکود بازار کار دولت باید حفظ مشاغل موجود را در اولویت قرار بدهد و پس از آن به اشتغال کارجویان بپردازد.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور معتقد است: برای آنکه بسترهای اشتغال در کشور فراهم شود باید از پتانسیل سرمایه‌گذاران خارجی استفاده شود و با ممانعت از واردات بی رویه و قاچاق کالا، واحدهای صنعتی نیمه تعطیل فعال شوند.

فتح الله بیات می‌گوید: هم اکنون در هر خانواده‌ای چند جوان آماده کار و فارغ التحصیل بیکار وجود دارد که با احتساب 6 میلیون دانشجوی آماده ورود به بازار کار و به شرط ایجاد شغل برای آنها به آمار 31 میلیون شغل تا سال 1400 دست می‌یابیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =