گیاه روغنی- دارویی کاملینا برای اولین بار کشت شد

در کشور

‌کارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات کشور گفت: برای اولین بار در ایران گیاه روغنی- دارویی کاملینا اصلاح، تکثیر و کشت شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در گیلان، دانیال کهریزی در سخنرانی گزارش اصلاح ژنتیکی گیاه کاملینا و کشت آن در سالن اندیشه مؤسسه تحقیقات برنج کشور گفت: در حال حاضر دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی اهمیت خاصی دارند و پس از غلات، دومین ذخائر غذایی جهان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه این محصولات دارای ذخایر غنی از اسیدهای چرب هستند، اضافه کرد: روغن‌های نباتی تولیدشده به طور عمده از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به دست می‌آید که نیاز آبی بالایی دارند. با وجود این گیاهان روغنی رایج مانند سویا، آفتابگردان و کانولا علی‌رغم مزیت‌های فراوان، خود دارای محدودیت‌هایی از جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی هستند.

کهریزی به اصلاح، تکثیر و کشت این گونه برای اولین بار در ایران اشاره کرد و ادامه داد: گیاه دارویی- روغنی کاملینا گیاهی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است و مهمترین مزیت آن مقاومت فوق‌العاده آن به خشکی و سرمای بهاره است.

وی با اشاره به اینکه گیاه روغنی جزو خانواده براسیکاسه است و در آزمایشات مختلف نشان داده شده که احتیاجات آبی بسیار کمتر و مقاومت به سرمای بهاره بیشتری نسبت به سایر گیاهان روغنی، به‌خصوص کانولا دارد،تصریح کرد: همچنین این گیاه مقاومت بسیار بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک‌های گرده‌خوار دارد.

کهریزی خاطرنشان کرد: پتانسیل تولید عملکرد بالا در گیاه کاملینا در شرایط ایالت مونتانای آمریکا به اثبات رسیده و امکان قرار گرفتن آن به عنوان گزینه مناسب در تناوب با غلات دانه‌ریز، مناسب گزارش شده است.

وی گفت:کاملینا گیاهی روغنی- دارویی است و متعلق به خانواده براسیکاسه است و علاوه بر مصارف خوراکی در تهیه سوخت زیستی هم کاربرد دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  30