مظفری، نایب رئیس شورای حکام معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی فائو شد

برای دومین بار

مدیر طرح کلان ملی ذخایر ژنتیکی برای بار دوم به عنوان نایب‌رئیس شورای حکام معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی در فائو انتخاب شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در ششمین اجلاس رسمی شورای حکام معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی (ITPGRFA) که از تاریخ 5 تا 9 اکتبر در مقر سازمان کشاورزی و خواروبار سازمان ملل متحد (فائو) در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد، دکتر جواد مظفری، رئیس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری و مدیر طرح کلان ملی ذخایر ژنتیکی برای دومین بار به عنوان نایب رئیس شورای حکام این معاهده بین‌المللی انتخاب شد.

معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی، یک پیمان بسیار مهم در حوزه غذا و کشاورزی است که در سال 2001 میلادی برای توسعه پایدار کشاورزی و نیل به امنیت غذایی در ذیل سازمان ملل متحد در فائو ایجا شد؛ این معاهده، حاکمیت ملی کشورها بر منابع ژنتیکی‌شان را به رسمیت شناخته است. سپس بر این اساس و با توجه به نقش پایه‌ای منابع ژنتیکی در تولید غذا و محصولات کشاورزی و وابستگی کشورها به یکدیگر در این خصوص، جامعه بین‌المللی طی این معاهده توافق کرده‌اند که منابع ژنتیکی گیاهان مهم غذایی و علوفه‌ای خود را در یک سیستم دسترسی مشترک قرار داده و منافع حاصل از آن را با یک تسهیم عادلانه در راستای حفاظت و بهره برداری از این منابع ارزشمند در کشورهای دارنده این منابع هزینه کنند.

در حال حاضر، 136 کشور عضو رسمی معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی هستند. ایران نیز در سال 1384 با تصویب متن این کنوانسیون توسط مجلس شورای اسلامی رسماً به آن ملحق شد. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای کشاورزی بسیار متنوع و منابع ژنتیکی گیاهی بسیار غنی است، از بنیانگذاران اصلی این معاهده بوده و نقش مهمی در مدیریت جهانی منابع ذخایر ژنتیکی بویژه معاهده مذکور ایفا کرده است.

یکی از تعهدات اعضای معاهده، ایجاد قانون و ساختار ملی لازم برای اجرای معاهده در سطح ملی و هموار کردن اجرای آن در سطح منطقه‌ای و جهانی است. در این راستا لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی تقدیم مجلس شده است که در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است. برای استفاده از این ظرفیت جهانی ایجاد شده و همچنین صیانت و بهره‌برداری از ثروت عظیم ذخایر ژنتیکی کشور، تصویب سریع لایحه مذکور بسیار ضروری است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

39  −    =  32