بالا بودن قیمت تمام شده سنگ ایرانی مانع رقابت در بازارهای جهانی

رییس انجمن سنگ عنوان کرد

رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر اینکه باید انقلابی در صنعت سنگ ایران ایجاد شود، گفت: قیمت تمام شده محصول بالاست پس نمی‌توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه مرکزی ، ابوالقاسم شفیعی در آیین افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته در محلات با بیان اینکه 1900 معدن دارای پروانه در کشور وجود دارد و 1500 واحد فعال است، افزود: سالانه 17 میلیون تن محصولات معدنی در کشور تولید می‌شود.

وی از فعالیت 6600 واحد سنگبری در کشور خبر داد و گفت: ذخیره قطعی شناخته شده معادن کشور دو میلیارد تن است و ذخیره احتمالی چهار میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

شفیعی عدم رقابت‌پذیری محصولات را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: مشکل ما تکنولوژی نیست، مشکل اصلی به بهره‌وری از تکنولوژی باز می‌گردد.

وی با اشاره به تهدیدات جدی که در این بخش وجود دارد، اظهارکرد: بهره‌های بانکی بالای 25 تا 30 درصد از جمله مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه است و تولیدکننده نمی‌تواند چنین بهره‌های بانکی و البته مالیات‌های سنگین را بپردازد، در نتیجه نمی‌توانیم در بازار رقابت حضور موفقی داشته باشیم.

شفیعی تاکید کرد: وقتی نمی توانیم در روند تولید به بهره‌وری دست پیدا کنیم، افزایش قیمت تمام شده محصول قطعا اتفاق می افتد.

‌تسخیر بازارهای جهانی در بخش معدن در گرو تغییر نگاه هاست


همچنین محمدرضا بهرامن – رئیس خانه معدن ایران – در آیین افتتاح هشتیمن نمایشگاه بین المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته محلات، گفت: اگر نیازمند تسخیر بازارهای جهانی هستیم باید نگاه خود به بخش معدن را تغییر داده و با نگاهی مدرن و با استفاده از تکنولوژی در این مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش فرآوری سنگ نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، افزود: سرمایه‌گذاری یکی از الزامات حضور در بازارهای جهانی است که البته در بخشی از تحقق این مهم دولت باید نقش‌آفرینی کند.

بهرامن اظهار کرد: امروز نباید نگران سرمایه‌گذاری معدنی در هر نقطه از کشور باشیم چراکه دانش مورد نیاز در این بخش تعریف شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های معدنی دیگر کشورها گفت: در برخی کشورها معادن بزرگ در کنار شهرها فعالیت می‌کنند، اما عملکرد آنها در بخش معدن به گونه‌ای است که از یک سو سلامت محیط زیست و محیط اجتماعی حفظ می‌شود و از سوی دیگر بهره‌برداری لازم از معادن صورت می‌گیرد.

بهرامن با تاکید بر اینکه در بخش معدن باید سرمایه‌گذاری کرد و آموزش باید به عنوان یکی از مبانی اصلی در حوزه فعالیت‌های معدنی مورد توجه قرار بگیرد، افزود: شهرستان محلات دچار برخی دغدغه‌هاست که با استفاده از دانش روز قابل برطرف شدن هستند.

رییس خانه معدن، معدن را نعمتی الهی برشمرد و اظهار کرد: باید از فضای علمی موجود برای رفع مسائل، موانع و مشکلات این بخش استفاده شود.

وی با تاکید بر توجه به آموزش در این حوزه، استفاده از تشکل‌ها را در این راستا موثر عنوان کرد و افزود: آموزش مدیریت کیفیت و ارتقای آن از امور مهم در تقویت بخش معدن است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −  17  =