تحقق اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم مهیا‌تر است

/اقتصاد مقاومتی و برجام/

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است در دوران پسا تحریم زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی مهیا‌تر است و اگر اقتصاد مقاومتی در کشور اتفاق بیفتد مطمئنا زمینه شکل‌گیری فشار‌های بیرونی مثل تحریم‌ها در پیش روی توسعه کشور، کمتر خواهد شد.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره ضرورت‌های اجرای اقتصاد مقاوتی در دوران عملیاتی شدن برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی گفت: بسته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظام رهبری ابلاغ شده است شامل 24 بند است و با بررسی ابعاد بسته اقتصاد مقاومتی، متوجه سه واقعیت می‌شویم.

وی ادامه داد: واقعیت اول این است که بسته اقتصاد مقاومتی معطوف به دوران تحریم نیست. هدف این بسته مقاوم‌سازی اقتصادی ایران در مقابل عوامل درونی و بیرونی است که می‌تواند مانع توسعه اقتصادی شود.

رییس پژوهشکده استاندارد افزود: واقعیت دومی که در این زمینه می‌توان به آن توجه داشت این است که تحقق یا عدم تحقق بسته اقتصاد مقاومتی الزاما معطوف به رفع تحریم‌ها یا عدم تحریم‌ها نبوده است؛ هرچند با رفع تحریم‌ها ممکن است بستر‌های تحقق آن میسر شود اما حتی در صورت ادامه تحریم‌ها نیز سناریو‌های مختلفی برای تحقق اجرای اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

سنجابی شیرازی ادامه داد: واقعیت سوم این است که اقتصاد مقاومتی خاص ما نیست، یعنی کشور‌های مختلف در حوزه‌های مختلف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیش روی خودشان داشته‌اند و بر اساس آن حتی فعالیت‌های مختلفی بر ادبیات اقتصادی و تجاری جهان شکل گرفته است؛ به عنوان مثال بعد از بحران پولی شرق آسیا پیمان‌های پولی دو و چند جانبه شکل گرفته است که یک بسته سیاستی پولی درحوزه اقتصاد مقاومتی است.

رییس شورای بازرگانی ایران و عراق در بخش دیگری از صحبت‌های به محور‌های اصلی بسته اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: یکی از محور‌های کلان اقتصاد مقاومتی تقویت بازار‌های داخلی و ارتقای مصرف کالا‌های داخلی توسط مردم است. همچنین ارتقای تولید، گسترش پوشش استاندارد برای تمامی کالاها و خدمات داخلی و دانش بنیان شدن زمینه‌های اقتصادی در جهت توسعه پایدار از محور‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است که مطمئنا در دوران پسا تحریم این سیاست‌ها به قوت خود باقی است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  −  59  =