تحلیل تاثیر رویدادهای اخیر پاریس بر بازار نفت

تعداد این چاه ها با دو حلقه افزایش به 574 حلقه رسیده است. سال گذشته در همین زمان 1578 حلقه چاه نفت فعال در آمریکا وجود داشت. یک عامل دیگر افول قیمت نفت این بود که روز پنجشنبه اعلام شد ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل، بیش از پیش بینی اقتصاددان ها افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از جهان سهم _ هفته گذشته قیمت نفت بیشترین کاهش هفتگی را در ۸ ماه اخیر داشت. قیمت نفت برنت به ۴۴.۵ دلار رسید و قیمت نفت آمریکا در سطح ۴۰.۷ دلار قرار گرفت. عامل این کاهش، تداوم روند افزایش ذخیره این ماده خام در دریا و خشکی بود. عامل دیگر کاهش قیمت ها، گزارش رسمی مربوط به افزایش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در هفته گذشته برای نخستین بار طی یازده هفته اخیر بود. در این گزارش آمده بود، تعداد این چاه ها با دو حلقه افزایش به 574 حلقه رسیده است. سال گذشته در همین زمان 1578 حلقه چاه نفت فعال در آمریکا وجود داشت. یک عامل دیگر افول قیمت نفت این بود که روز پنجشنبه اعلام شد ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل، بیش از پیش بینی اقتصاددان ها افزایش یافته است.

هفته قبل گزارش آژانس بین المللی انرژی نیز در کاهش قیمت ها موثر بود. در این گزارش آمده بود، میزان ذخیره نفت و فرآورده های آن در جهان به رقم بی سابقه 3 میلیارد بشکه رسیده است. همچنین سال آینده میزان افزایش تقاضا برای نفت 1.2 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده بود، احتمال آنکه قیمت نفت تا سال 2020 به 80 دلار در هر بشکه برسد بسیار کم است. کاهش سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف و استخراج تاثیر قابل ملاحظه ای بر رشد قیمت ها نخواهد داشت زیرا رشد تقاضا تا سال یاد شده بطور متوسط سالانه حدود یک میلیون بشکه خواهد بود.

امسال میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت جهان 20 درصد کاهش می یابد. سال آینده نیز همین میزان از سرمایه گذاری ها در این صنعت کاسته خواهد شد. در عراق، ناآرامی ها و کهنه بودن زیرساخت ها سبب می شود تولید نفت نتواند رشد کند و در ایران افزایش صادرات به 2.5 میلیون بشکه در روز، مستلزم سرمایه گذاری های عظیم است.

هفته قبل گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین منفی بود و در هفته پیش رو گزارشی از اقتصاد این کشور که دومین مصرف کننده نفت در جهان است منتشر نخواهد شد. اقتصاد چین در سال جاری میلادی در بهترین حالت 7 درصد رشد می کند و تا سال 2010 نیز نرخ رشد در همین محدوده خواهد بود. بدین ترتیب انتظار نمی رود مصرف نفت چین رشدی قابل ملاحظه داشته باشد.

رشد عرضه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. اعضاء اوپک که 40 درصد نفت مورد نیاز جهان را تامین می کنند، ماه آینده میلادی نشست خواهد داشت و پیش بینی شده سقف تولید این سازمان بدون تغییر در سطح 30 میلیون بشکه در روز باقی بماند.

از دید برخی تحلیلگران، پس از حوادث تروریستی در پاریس، تمایل کشورهای غربی به مداخله بیشتر در منطقه خاورمیانه بیشتر شده و این به معنای افزایش ناآرامی ها در این منطقه است که می تواند به افزایش قیمت نفت منجر شود. حوادث یازده سپتامبر سبب شد طی 12 ماه، قیمت نفت 55 درصد افزایش یابد. یک ماه پس از یازده سپتامبر سال 2001 آمریکا جنگ در افغانستان را آغاز کرد و  در حال آماده کردن خود برای جنگ عراق بود. اگر حوادث روز جمعه پاریس به افزایش مداخله غرب در خاورمیانه منجر شود، قیمت نفت مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

نمودار بالا تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر را نشان داده   است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  77  =  78