کمک به تشخیص سرطان سینه با حسگر انعطاف پذیر

این حسگر که فقط 8 میکرومتر ضخامت دارد،‏ در لحظه می تواند فشار را در 144 نقطه به طور همزمان حس کند و احتمالا در قالب تجهیزاتی مانند دستکش های حساس به فشار، روزی می تواند پزشکان را در شناسایی و تحت نظر گرفتن پدیده هایی مانند تومورهای سرطان سینه یاری کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محققان آمریکایی و ژاپنی یک حسگر فشار انعطاف پذیر و شفاف ساختند که حتی پس از قرار گرفتن روی سطوح نرم مانند پوست انسان،‏‏ حساسیت خود را از دست نمی دهد.این حسگر که فقط 8 میکرومتر ضخامت دارد،‏ در لحظه می تواند فشار را در 144 نقطه به طور همزمان حس کند و احتمالا در قالب تجهیزاتی مانند دستکش های حساس به فشار، روزی می تواند پزشکان را در شناسایی و تحت نظر گرفتن پدیده هایی مانند تومورهای سرطان سینه یاری کند.
حسگرهای فشار موجود بسیار ضخیم تر از نمونه جدید هستند و با وجود این که تا حدی انعطاف دارند،‏ در صورت خم شدن روی سطوح دیگر‏ حساسیت خود را تا حد زیادی از دست می دهند. به گفته محققان حسگرهای جدید قابلیت خم شدن با شعاع بیش از 80 میکرومتر (تقریبا دوبرابر قطر تار موی انسان) را دارند.محققان برای افزایش انعطاف پذیری این حسگر،‏ نانوتیوب های کربن و گرافین را به نوعی پلیمر کشسان اضافه کردند تا نانوفیبرهایی با قطر 300 تا 700 نانومتر بسازند. سپس این نانوفیبرها به یکدیگر تنیده شدند تا نوعی کامپوزیت شفاف و بسیار انعطاف پذیر ساخته شود.سپس محققان این نانوساختار را با شبکه یکپارچه ای از حسگرهای فشار به قطر 2 میکرومتر ادغام کردند تا نوعی حسگر فشار بسیار انعطاف پذیر بسازند که پیش از این مشابهی نداشته است.
این حسگر فشار کاربردهای متعددی از جمله در ساخت ربات های نرم و سیستم های پزشکی دارند. محققان این حسگر را برای تشخیص تغییرات بسیار اندک فشار خون و نحوه توزیع فشار در یک رگ مصنوعی مورد آزمایش قرار دادند و از عملکرد آن رضایت داشتند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Natotechnology منتشر شده است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  83  =  89