۴.۵ میلیون پایانه فروش در کشور نصب است/۸۱درصد تراکنش ها با پایانه های فروش

بررسی عملکرد شاپرک در اردیبهشت ماه سال جاری

در حدود 22 درصد کل پایانه های کشور را در استان تهران فعال است.تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری در سراسر کشور 4.5 میلیون پایانه فعال از سوی بانک مرکزی گزارش شد که از این تعداد قریب 1 میلیون پایانه معادل 22درصد کل پایانه های منصوبه،در استان تهران، و 3.5 میلیون پایانه در سایر استانها نصب شده است./الگوی استفاده از پایانه ها در استان تهران با سایر استان ها تفاوت های چشمگیری دارد که این امر می تواند گویای این نکته باشد که استان تهران در استفاده از تکنولوژی های پرداخت نسبت به سایر استان ها پیشرفته تر عمل می کند . در نتیجه این ناهماهنگی در سیستم پرداخت بین استان ها مشاهده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری در سراسر کشور 4.5 میلیون پایانه فعال از سوی بانک مرکزی گزارش شد که از این تعداد قریب 1 میلیون پایانه معادل 22درصد کل پایانه های منصوبه،در استان تهران، و 3.5 میلیون پایانه در سایر استانها نصب شده است. (شکل 1).

تعداد پایانه
تعداد ترکنش ها
   در اردیبهشت سال جاری حدود 940 میلیون تراکنش از سراسر کشور روی هر سه درگاه پرداخت (موبایلی، پایانه فروش و اینترنتی) انجام شد که 36 درصد آن در استان تهران و 64 درصد آن در سایر استانهای کشور صورت گرفته است(شکل 2).  این نسبت نشان می دهد میزان بازدهی پایانه ها در استان تهران به شکل معناداری بیشتر از سایر استان ها بوده است.
نمودار تعداد تراکنش ها

ارزش تراکنش ها
 در همین حال  مجموع کل تراکنش های انجام شده در سراسر کشور ارزشی در حدود 994 هزار میلیارد ریال در کشور داشته که از این رقم 341 هزار میلیارد ریال آن در استان تهران و 653 هزار میلیارد ریال در سایر استان ها مشاهده شده است (شکل 3). این الگوی نسبت مشابه بین تعداد و ارزش تراکنش ها حاکی از ثبات الگوی تراکنش و ارزش تراکنش در استان تهران و سایر استان های کشور است.

نمودار ارزش تراکنش ها

تراکم تراکنش ها در میان کانالها
 همچنین در بحث تنوع تراکنش ها در میان کانالهای پرداختف آمار منتشره نشان می دهد  پایانه های فروش در استان تهران در اردیبهشت ماه گذشته حدود 200 میلیون تراکنش را هدایت کرده اند که از این میزان، 81 درصد تراکنش خرید، 12 درصد پرداخت قبض و خرید شارژ و 6 درصد مانده گیری بوده است (شکل 4).

نمودار تعداد تراکنش  پایانه فروش در استانها در اردیبهشت سال 95
این در حالی است که در سایر استانها با ثابت ماندن سهم تراکنش های خرید، سهم پرداخت قبض نسبت به تهران 3 درصد کاهش ، و سهم مانده گیری نیز نسبت به تهران 3 درصد افزایش را نشان داد (شکل 5).

نمودار تعداد تراکنش های پایانه فروش سال 95
با تفکیک تراکنش ها مشخص می شود که از 324 میلیون تراکنش انجام شده در استان تهران (به استثناء مانده گیری پایانه های فروش)، 58 درصد تراکنش ها توسط پایانه های فروش، 8 درصد توسط پایانه های اینترنتی و 34 درصد توسط پایانه های موبایلی انجام شده است(شکل 6).

نمودار تعداد تراکنش  تهران در اردیبهشت سال 95

این در حالی است که در سایر استان ها 9 درصد تراکنش ها توسط پایانه های فروش انجام شده است (شکل7 ) با توجه به این نتایج به نظر می رسد بخش اعظم 724 پایانه موبایلی و 16 هزار پایانه اینترنتی در استان تهران قرار دارد و در سایر استان ها استفاده از این پایانه ها به هیچ وجه قابل قیاس با استان تهران نیست.
با توجه به این آمار الگوی استفاده از پایانه ها در استان تهران با سایر استان ها تفاوت های چشمگیری دارد که این امر می تواند گویای این نکته باشد که استان تهران در استفاده از تکنولوژی های پرداخت نسبت به سایر استان ها پیشرفته تر عمل می کند . در نتیجه این ناهماهنگی در سیستم پرداخت بین استان ها مشاهده شده است.

نمودار تعداد تراکنش  کانالها در اردیبهشت سال 95

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  6  =  1