گلايه سفير سوييس از عملكرد نمايشگاه

بررسی حاشیه های دومین روز برگزاری نمایشگاه بورس،بانک و بیمه

ایران در منطقه بی ثباتی است اما توانسته در میان آنها ثبات لازم را داشته باشد اما به دلیل سیاست‌هایی که در ایران وجود دارد شاید هنوز نتوانسته جایگاه اقتصادی خوبی در حوزه بین‌المللی به دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دومین روز نمایشگاه بورس بانک و بیمه باز هم با تاخیر آغاز شد. این تاخیر حتی انتقاد سفیر سوئیس را که یکی از میهمانان نمایشگاه بود در پی داشت. اما حاشیه های امروز نمایشگاه علاوه با تاخیر دوباره موضوع دیگری را نمایان ساخت. اینکه ایران هنوز آمادگی میزبانی برای کشورهای خارجی را ندارد. این به علت برخی ناهماهنگی هایی بود که در مراسم دیده می شد. مراسم روز دوم برای سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی بود و سفیر کره جنوبی  و سوئیس به سخنرانی پرداختند. محور این سخنرانی‌ها و صحبت ها بیشتر رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی بود. سفیر کره جنوبی برای سرمایه گذاری در ایران ابراز علاقه کرد و گفت دوره پس از برجام  در ایران  دوره جدید و صفحه سفیدی است و باید این صفحه سفید را با کمک سرمایه گذاران بین المللی با داستان‌های خوب اقتصادی پر کرد. سفیر سوئیس در ایران نیز گفت: ایران برای پیشرفت اقتصادی احتیاج به زمان دارد و باید به آرامی پیشرفت کند. او معتقد بود که ایران در منطقه بی ثباتی است اما توانسته در میان آنها ثبات لازم را داشته باشد اما به دلیل سیاست‌هایی که در ایران وجود دارد شاید هنوز نتوانسته جایگاه اقتصادی خوبی در حوزه بین‌المللی به دست آورد.

امروز با سرک کشیدن به غرفه ها میزان بازدیدها و استقبال های نمایشگاه را جویا شدیم. این در حالی بود که می شد به راحتی دید که نمایشگاه جنب و جوش خاصی ندارد. یکی از غرفه داران که روابط عمومی یکی از بانک ها بود، گفت: شاید یکی از دلایل کاهش استقبال انتشار خبر فیش‌های حقوقی است. به همین خاطر اقبال مردم و نمایندگان خارجی به بازدید از نمایشگاه را کاهش داده است.

ورود سرمایه گذاران خارجی تحول مثبت در اقتصاد ایران است
حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد نیز یکی از سخنرانان داخلی امروز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود. او با ابراز امیدواری گفت: اقتصاد کشور آرام آرام در حال شکوفایی است. اما هنوز ثبات قیمت ها را مشاهده نکردیم.سیاست های پولی از دو سال گذشته  تا کنون به گونه ای بوده که امروزه شاهد موفقیت هایی در کاهش نرخ تورم هستیم.پس از ۳ دهه ایران به نرخ تورم تک رقمی ۵/۷ رسید. که البته در نرخ تورم نقطه به نقطه  به ۷/۶ نیز می رسد. او خاطرنشان کرد: در ماه های آینده نیز بازهم  شاهد کاهش نرخ تورم نیز خواهیم بود و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم نرخ تورم را تک رقمی نگه داریم. همچنین ثبات قیمت را نیز در دستور کار داریم تا بتوانیم انتظارات تجار بین المللی را فراهم سازیم. تجار انتظار دارند برنامه ریزی درست و جدی نسبت به گذشته رقم بخورد.
او با اشاره به اصلاحیه نظام بانکی گفت: در این اصلاحیه بانک مرکزی موظف شده تا به وسیله تدوین قوانین جدید نظارت خود را به موسسات بانکی را گسترش دهد.
قضاوی افزود: از سال گذشته تا کنون بالانس تجاری کشور مثبت شده است و ۴۱ میلیارد میزان صادرات غیر نفتی را به همراه داشتیم.

دولت به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان می دهد
او در ادامه گفت در خصوص اشتغالزایی هنوز به هدف خود نرسیدیم و نرخ بیکاری  ۷/۱۰ درصد است که این در شهرها برای زنان و جوانان رقم بالاتری دارد. و یک چالش جدی باری اقتصاد ایران است. برای حل این مشکلات باید از سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم. بنابراین دولت به سرمایه گذاران خارجی کمک می کند و ضمانت‌های حاکمیتی را به وجود می آورد. این موضوع یک تحول مثبت در اقتصاد ایران است.
قضاوی با بیان اینکه وضعیت فعلی برای سرمایه گذاران خارجی بسیار سودآور خواهد بود، گفت: دولت ایران برای هرگونه تهدید مالی به سرمایه گذاران خارجی اطمینان می‌دهد که برای آنها بدهی و مشکلی به وجود نیاید.
او در ادامه گفت: ایران مستحق این است که از لیست سیاه بیرون بیاید. لیستی که در آن کشورهایی قرار گرفتند که با کشورهای دیگر همکاری نمی کنند.تحریم ها ضرر زیادی به اقتصاد کشور زد.

هنوز پس از برجام پول را بوسیله قاچاق وارد ایران می‌کنیم
کیم سفیر کره جنوبی در ایران نیز به عنوان سخنران دیگر پشت تریبون قرار گرفت و صحبت هایش را با ابراز خرسندی از حضور در ایران آغاز کرد. او گفت: یک سال از برجام گذشته و ۶ ماه از اجرایی شدن آن می گذرد. در این دوره هیئت های تجاری از کره به ایران آمدند و خواستار رقابت در ایران هستند. او با ابراز امیدواری از حضور کشورهای دیگر در ایران  گفت: امیدوارم که نه تنها کره بلکه کشورهای دیگر نیز بتوانند به عملیاتی شدن برجام در ایران کمک کنند.
او گفت بنده کارشناس مالی نیستم و به عنوان سفیر در ایران حضور دارم و معتقدم دوره جدیدی برای ایرانیان و همچنین کشورهای دیگر به وجود آمده است. امیدواریم که بتوانیم قدم به قدم این وضعیت مثبت را رو به جلو ببریم. دولت کره علاقه دارد داستان(روابط) جدیدی را با ایران  به وجود بیاورد و صفحات سفیدی که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد را پر کند.
کیم خاطرنشان کرد: مهم داستان نیست مهم جوهری است که میخواهیم با آن این صفحات سفید را پر کنیم. بدون جوهر (پول و سرمایه) نمی توان تجارت معقولانه و درستی را آغاز کنیم.باید تلاش کنیم که اشکالات موجود را برطرف کنیم. با فایننس روابط بانک های خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران مهیا کنیم.کشورهای خارجی که برجام را امضا کردند نیز وارد همکاری شوند. زیرا آنها مسئولیت دارند و باید وارد تجارت با ایران شوند.
او در خصوص ورود پول ها از کره به ایران وجود دارد، گفت: حتی سفارت کره پول را به وسیله قاچاق وارد ایران می کند. هنوز پس از برجام این امکان به صورت قانونی ایجاد نشده است.
سفیر کره جنوبی با بیان اینکه عدم همکاری با بانک های ایرانی از تصمیم های شرکت های خصوصی است، گفت: کشورهای غربی باید این مشکل را با بانک های خصوصی خود حل و فصل کنند. این رفتار درست نیست، زیرا آنها متعهد شدند که شرکتهای خصوصی  وبانک های خصوصی را ترغیب کنند که با ایران وارد همکاری شوند.
کیم  تاکید داشت: شرکت های غربی می توانند اتفاقات موفقیت آمیزی را در ایران رقم بزنند و هلدینگ هایی را وارد ایران سازند تا ایران بتواند از موانع اقتصادی که پیش رو دارد عبور کند. بنابراین نیازمند اتفاقاتی هستیم که به کشورهای جهان بگوییم که ساحل ایران امن است.
سفیر کره جنوبی همچنین گفت: بانک های ایرانی باید مدرن شوند و به استانداردهای بین المللی دست پیدا کنند.ناوهای جنگی درایران وجود دارد که سال های طولانی به جنگ پرداختند و این خطر و نا امنی را سایر کشورها احساس می کنند.
کیم در پایان گفت: امیدواریم که ایران در اقتصاد بین المللی جایگاه خود را پیدا کند.

ایران و کره  به عنوان شریک اقتصادی ظاهر می شوند
مسئول سازمان نظارت کره جنوبی نیز صحبت های خود اینگونه آغاز کرد: افتخار این را دارم که به ایران آمدم. این اولین کنفرانس فایننس است. رابطه بین بازار سرمایه و منابع و روابط بین ایران و کره را تحت تاثیر قرار می دهد. او همچنین در خصوص پیشرفت کره در حوزه اقتصادی گفت که حتی در بحران های اقتصادی توانسته افزایش سرمایه را در پی داشته باشد.
او با اشاره به اینکه کره سازمان نظارتی رگولاتوری بسیار قوی دارد. پس از تنظیم مقررات بازار کره رشد قابل توجهی پیدا کرد. او افزود: قوانین سختی در اقتصاد کره وجود دارد که  برای هیچ کدام استثنائی وجود ندارد.او نیز همچون سفیر کره معتقد بود که ایران نیازمند پویایی اقتصادی است و این تنها با جذب سرمایه گذاری‌های خارجی امکان پذیر است. باید شرکت ها به طور مستقیم با هم متحد شوند و با همکاری بازار سرمایه را افزایش دهند.
ایران امپراتوری کهن و سنتی بوده علاقمند به دیدار ایرانیان و افزایش همکاری با آنها هستیم. ما علاقمند به همکاری با ایران هستیم و باید گام اول را با اطمینان برداریم زیرا بسیار مهم است. ایران سرمایه عظیمی و امکانات بیشماری دارد که با سرمایه گذاری های خارجی شکوفا شود.او در پایان گفت: امیدواریم که کره و ایران به عنوان دو شریک همکاری‌ها را افزایش دهند.

خارجی ها دست و دلشان برای سرمایه گذاری میلرزد
“جی اوریو هانس” سفیر سوئیس به عنوان آخرین سخنران مراسم پشت تریبون رفت. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت:  حضور در ایران همیشه  برایم جالب و هیجان انگیز بود.
مسئول سازمان نظارت کره جنوبی معتقد است که تغییرات فراوانی در ایران ایجاد شده است و بانکداری در ایران پیشرفت کرده است. خدمات بانکی که در ایران ارائه می شود همچون خدماتی است که در سایر کشورها ارائه می شود.
ایران پتانسیل فراوانی و فرصت بسیار خوبی دارد. در سه سالی که در ایران مامور بودم حتی دقیقه ای نبوده که هیجان انگیز نباشد.با توجه به اینکه مقامات ایرانی پذیرای سرمایه گذاران و کشورهای خارجی هستند، مطمئنا در پسابرجام کشورهای بسیاری به ایران هجوم می‌آورند. گشایش هایی در ۶ ماهه اخیر به وجود آمده است.
او در پاسخ به پرسشی مبنی برا اینکه موانع سرمایه گذاری در ایران چیست، گفت: مهم ترین محدودیت برای سرمایه گذاران خارجی عدم اطمینان است. آنها باید نسبت به بازگشت سرمایه ای که صرف می کنند اطمینان و اعتماد داشته باشند.
او افزود: بانکدارها افراد محتاطی هستند بنابراین بعید نیست که حساسیت های بالایی در سرمایه گذاری با ایران داشته باشند.
سفیر سوئیس با بیان اینکه اعتماد و اطمینان باید افزایش پیدا کند، گفت: سرمایه گذاری برای افزایش سرمایه و تجارت صورت می‌گیرد و خیریه نیست.
او همچنین افزود: ایران هدیه ارزشمندی به نام صبر به من داده است. افراد باید صبور باشند تا بتوانند در ایران فعالیت و سرمایه گذاری کنند و با سازوکارهای ایران هماهنگ شوند. اگر صبر نداشته باشند شکست می خورند. او با اشاره به تاخیر مراسم گفت: من بسیار صبر دارم در سوئیس اگر ۵ دقیقهدیر بیاید برآشفته می شوند و اگر ده دقیقه دیر بیاید دیگر احتمال نمی دهند فرد حضور پیدا کند!
سفیر سوئیس در صحبت های پایانی خود گفت: افرادی که در بازار سرمایه ایران حضور پیدا می کنند مطمئنا افراد باهوشی هستند و حس اقتصادی آنها را به حوزه سرمایه گذاری در ایران وارد می کند.

پارسینه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  ⁄    =  11