مرز میان سپرده‌گذاران و سهامداران بانک‌های بورسی کجاست؟/ آسیب باورهای مردم با شایعه سازی برای بانک‌ها

در حالی که ورود دیرهنگام بانک مرکزی به موضوع اخذ ذخایر و شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌های دولتی و خصوصی از نگاه سهامداران، تضییع حقوق آنها معنی می‌شود، حسابرس معتمد بورس گفت: مهمترین سرمایه بانکها اعتماد مردم است و به حسابرسی بانک باید حرفه‌ای نگاه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، برگزاری مجمع عادی سالیانه بانک ملت و حواشی آن و سپس مجمع عادی سالیانه بانک تجارت به خوبی نشان داد که عمق هراس و بی اعتمادی سهامداران تا کجاست.

سهامداران معتقدند، در حالی که سپرده‌گذاری در حساب‌های بانکی بدون هیچ ریسک فزاینده‌ای و حتی دغدغه‌های مالیاتی برای صاحبان نقدینگی از سود بی درد سری برخوردار بوده، اما سهامداری بر روی سهام بانک‌ها نه تنها دستاوردی برای سرمایه گذاران نداشته، بلکه بی اعتمادی آنها را نیز به بازار سهام در پی داشته است.

هوشنگ خستویی، حسابرس معتمد بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس در پاسخ به این شائبه که آیا اقدام های سخت‌گیرانه بانک مرکزی برای اصلاح ثبت‌های حسابداری و اخذ ذخایر مختلف با هدف جبران فسادهای احتمالی مدیران سابق و یا عدم تقسیم سود؛ عنوان کرد: ورود به مقوله حسابداری و حسابرسی نیازمند برخورداری از دانش و فهم مالی است و نمی‌توان بر اساس حرف و حدیث‌های گوناگون تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: شایعه سازی در مورد بانک ها در گام اول ، باور و اعتماد مردم به سیستم بانکی و پولی کشور را آسیب خواهد زد.

حسابرس نخستین بانک های ایرانی پس ا انقلاب عنوان کرد: آنجه در زمنیه عملکرد بانک مرکزی مطرح می شود اینکه جریان هایی مبنی بر چگونگی ارایه صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری میان بانک ها و متولیان بازار پولی و اقتصادی کشور مطرح شد که در نهایت دیدگاه بانک مرکزی برای تغییر شکلی صورت های مالی و چگونگی ارایه گزارش های واحد مبنای تصمیم گیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که بر جامعه مالی و اقتصادی ایران عمومیت پیدا کرده باید در ابتدا منشاء سود اکتسای بانک ها را بررسی کرد و دانست که این سودآوری ها آیا از محل دارایی ها حاصل شده و یا از طریق عملیات بانکی بدست آمده است.

از سویی دیگر باید به این پرسش پاسخ داد که آیا مطالبات پرتفولیوی بانک ها طبقه بندی و ذخایر کافی به همان شدت تذکر بانک مرکزی کنار گذاشته شده است؟

خستویی عنوان کرد: شخصی که از قضا در دوره ای مدیر عامل بانک ملت بوده عنوان می شود که از منابع بانک استفاده غیر معمول داشته است. باید دید استیفای حقوق بانک در این میان کجاست و اینکه آیا این منابع قابلیت وصل دارد و یا سوخت شده به حساب می آید.

این کارشناس بازار سرمایه و بانک تاکید کرد: به عنوان یک حسابرس درخواست می کنم اشخاص و رسانه ها بدون آگاهی و دانش کامل در زمینه علوم حسابداری بویژه در زمینه عملیات بانکداری و مققرات ناظر بر عملیات بانکی و استاندارد های حسابداری اظهار نظر نکنند.

وی با اشاره به دیدگاههای سرمایه گذاری عنوان کرد: یکی از رفتار های سرمایه گذاری به این صورت است که ریسکی به آنها تعلق نمی گیرد مثل سپرده گذاری در بانک ها . نوع دیگر سرمایه گذاری که توام با ریسک از بین رفتن سرمایه در آن وجود دارد سرمایه گذاری در خرید و نگهداری سهام است که سود آن از پیش تعیین نشده بوده است. سرمایه گذاری که قابلیت اتکال به تقسیم سود نیز ندارد.

خستویی تاکید کرد: چنانچه شکل منظم، بروز و یکپارچه ای را برای صورت های مالی و ترازنامه ای بانک ها نپذیریم در مواجهه با نهاد های مالی،سرمایه گذاری و بانکی آنسوی مرزها که علاقه مند به سرمایه گذاری در کشور هستند بطور حتم با مشکل مواجه خواهیم بود. باید دانست بانک تنها سرمای نیست و اعتماد مردم نیز نقش مهمی در ارزیابی این نهاد های مالی کشور دارند.

به گزارش فارس، اغلب سهامداران خرد بانک های بورسی معتقدند ورود دیر هنگام بانک مرکزی برای اصلاح ساختار و شفافیت عملکرد مالی بانک‌ها اگر چه می تواند دورنمای این نهاد های مالی را در اقتصاد دولتی محور ایران واضح‌تر کند، اما در حال حاضر فقط سهامداران را تنبیه کرده است.

در این زمینه می‌توان به مجمع اخیر بانک ملت اشاره کرد. مجمعی که با وجود بسته شدن حساب های مالی ناشر در سه ماه قبل و ارسال اظهار نامه مالیاتی اما به دلیل پافشاری بانک مرکزی برای اجرای استاندارد های بین‌المللی در ثبت‌های حسابداری، 60 روز پس مهلت قانونی برگزاری مجامع عادی سالیانه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در مجمع بانک ملت بطور مشخص موضوع فساد مالی و عزل مدیر عامل سابق آن در کنار نامه بانک مرکزی برای ثبت‌های حسابداری و اخذ ذخایر در حساب‌ها محور اصلی مجمع سهامداران بوده است.

شایعه سازی ها برای بانک ملت دستاویزی برای برخی سودجویان شده که مجامع سالیانه بانک های تجارت و صادرات را فاجعه ای برای سهامداران آنها اعلام کنند.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄  4  =