دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران بانکی اجرا می شود

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی خبر داد

یک مقام مسئول در بانک مرکزی از اجرای دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت هیات مدیره ها، مدیران عامل و مقامات بانکی خبر داد و گفت: افراد مورد نظر باید از یک فرایند گزینشی رد شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالمهدی ارجمندنژاد با بیان اینکه اصطلاح حاکمیت شرکتی دارای معانی مختلفی است، به ایبنا گفت: منظور از حاکمیت شرکتی مجموعه روابطی است که بین مدیریت یک شرکت و هیات مدیره و تمام ذینفعان وجود دارد.

مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اظهارداشت: حاکمیت شرکتی سازوکاری را فراهم می کند که یک شرکت هدایت و راهبری می شود. می توان گفت سیاست کنترلی و مقرراتی که بر مجموعه ها و به صورت خاص بر بانک ها حاکم می شود،‌ هدایت گر تمام فعالیت ها و اعضای آن شرکت ها است.

ارجمندنژاد ادامه داد: برای اینکه ما حاکمیت شرکتی خوبی داشته باشیم لازم است برخی موارد به خوبی در قالب قوانین و مقررات مستندسازی شود و آنها مبنای کار آن شرکت را فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از این موارد هیات مدیره است. افرادی که قرار است در هیات مدیره شرکت ها و بانک ها قرار بگیرند باید مناسب آن کار باشند و از دانش لازم در آن زمینه برخوردار باشند و یکسری صلاحیت های عمومی را نیز دارا باشند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: برخی از این موارد در قوانین مختلف به ویژه قانون تجارت و قانون پولی و بانکی مورد اشاره قرار گرفته و در حال حاضر نیز دستورالعملی داریم با عنوان احراز و سلب صلاحیت اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و مقامات بانک ها که بر مبنای آن افرادی که قرار است به سمت مدیرعامل، قائم مقام و هیات مدیره انتخاب شوند باید از یک فرایند گزینشی رد شوند.

ارجمندنژاد خاطرنشان کرد: همچنین باید صلاحیت های عمومی و تخصصی آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد تا افرادی که قرار است به عنوان امین هیات مدیره و سهامداران مسلط بر اموال آنها که شرکت و یا بانک هست شوند، از قابلیت های لازم برخوردار باشند.

تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =