ریسک اوراق خزانه عدم ایفای تعهدات دولت در سررسید است

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تاکید کرد: مهمترین ریسک اوراق بدهی دولت و اسناد خزانه اسلامی، ایفا نکردن تعهدات دولت در سررسید است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناصر آقاجانی گفت: دولت در راستای برنامه های خود شروع به انتشار اوراق بدهی کرده است و اسناد خزانه اسلامی یکی از این اوراق است.

وی مهمترین ریسک اوراق بدهی و اسناد خزانه اسلامی را ایفا نکردن تعهدات دولت در سررسید عنوان کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون دولت به تعهدات خود در اوراق بدهی عمل کرده است و چند مورد ایفا نشدن تعهدات مربوط به شرکت های خصوصی بوده است.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه در تمامی دنیا از اوراق بدهی دولتی به عنوان یکی از ابزارهای مهم استفاده می شود، گفت: در حال حاضر دولت نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک ها تعهد دارد و بسته به حجم پول در بازار دولت می تواند اوراق بدهی یا اسناد خزانه اسلامی منتشر کند.

آقاجانی با بیان اینکه تاکنون دولت از ابزار اوراق بدهی استفاده خوبی کرده است، ادامه داد: در بودجه سال ۱۳۹۶ نیز پیش بینی شده که حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی منتشر شود.

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تصریح کرد: اگر دولت بتواند به تعهدات خود عمل کند، اطمینان مردم از خرید اوراق بدهی سلب نخواهد شد و می تواند با توجه به رکود موجود، به رونق اقتصادی کمک کند.

وی یکی از مهم ترین دلایل رکود اقتصادی در کشور را ایفا نشدن تعهدات دولت به بانک ها و پیمانکاران دانست و افزود: پیمانکاران در ازای مطالبات خود از دولت اوراق بدهی دریافت می کنند و می توانند آنها را فروخته یا از سود تعیین شده آنها استفاده کنند.

آقاجانی ادامه داد: دولت در دوره های ۴ یا ۵ ساله زمان دارد تا با رونق واقعی در اقتصاد به تعهدات خود در مورد اوراق بدهی و خزانه اسلامی عمل کند.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  5  =