جذب سرمایه های خارجی تنها راه حل توسعه بهره‌وری

رئیس کمیسیون صادرات اتاق تهران گفت: توسعه صادرات و کسب رتبه مطلوب جهانی در شرایط فعلی با سرمایه گذاری و فعالیت های مشترک امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد لاهوتی با اشاره به وابستگی کمتر از ۳۰ درصد بودجه به درآمدهای نفتی گفت: در قیاس با کشورهایی که بیش از ۸۵ درصد بودجه خود را از طریق منابع نفتی تامین می‌کنند، کشورمان توانسته با پیشرفت منطقی این میزان وابستگی را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق تهران ادامه داد: وابستگی ۳۰ درصدی بودجه متعلق به فروش نفت خام است نه مشتقات نفتی، با بررسی سبد صادراتی باز هم مشتقات نفتی درصد قابل توجهی نسبت به محصولات صنایع دیگر دارند.

وی اظهارکرد: عبور از مرحله صادرات نفت خام، گامی بزرگ در صادرات هدفمند است اما باید پیشرفت به گونه‌ای باشد تا محصولات صنایع مختلف در کنار صنعت پتروشیمی در بازارهای هدف مورد استقبال قرار گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از بی توجهی به بهره وری و ظرفیت های خالی که در صنایع کشور وجود دارد، گفت: بارها از تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی صحبت به میان آمده اما تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است، ظرفیت های خالی صنایع قابلیت بهره وری بالایی دارند که به علت نداشتن تجهیزات لازم همچنین بودجه مورد نیاز، در انتظار سرمایه های خارجی هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی برای کاهش هزینه همچنین توسعه صادرات باید مشارکت و سرمایه گذاری مشترک را آغاز کرد.

لاهوتی افزود: ۵۰ درصد سبد صادراتی متعلق به بخش کشاورزی، صنعتی و معدنی است که اگر به تفکیک هر بخش بپردازیم باز هم سهم کمی نصیب کشاورزی و صنعتی خواهد شد.

رئیس کمیسیون صادرات خاطرنشان کرد: توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی ملزم به تدوین برنامه‌های هدفمند بلند مدت و کوتاه مدت است، با این اقدام می توان سطح تولیدات را به بالاترین کیفیت مطلوب برای صادرات به کشورهای توسعه یافته با قیمت تمام شده منطقی داشت؛ در غیر این صورت مطابق با روند دولت های گذشته توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی در هاله‌ای از ابهام باقی می ماند.

منبع:ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  89  =  96