تصویب سود ۲۰۴ هزار میلیارد ریالی ناشران بورس تهران

ارزش معاملات بورس تهران در پایان آبان ۹۵ نسبت به مهر امسال۳۰ درصد افزایش یافت و از ۴۷۴۵۳ میلیارد ریال به ۶۱۵۲۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طی ۲۱ روز کاری آبان ماه ۹۵ ارزش معاملات در مقایسه با مهرماه سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافت و از ۴۷۴۵۳ میلیارد ریال به ۶۱۵۲۰ میلیارد ریال رسید؛ همچنین حجم سهام معامله شده از ۱۸۶۲۱ میلیون سهم به ۲۱۸۹۲ میلیون سهم معادل ۱۸ درصد افزایش یافت.

از ابتدای سال تاکنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با ۱۰۱۵ میلیون سهم و ۲۲۳۵ میلیارد ریال بوده است. در آبان ماه ۹۵، دفعات معاملات برابر با ۸ درصد در مقایسه با مهرماه ۹۵ افزایش یافت و از ۱۴۲۳۵۸۷ دفعه به ۱۵۳۸۷۷۶ دفعه بالغ شد.

شاخص بورس در پایان آبان ۹۵ نسبت به مهر ۹۵، به میزان ۱۱۸۷ واحد برابر با ۲ درصد افزایش یافت و از ۷۸۰۹۲ واحد به ۷۹۲۷۹ واحد رسید. ارزش بازار در پایان آبان ۹۵ در مقایسه با مهر ماه ۹۵ به میزان ۷۲۶۴۷۱ میلیارد ریال برابر با ۲ درصد افزایش یافت و از ۳۲۴۴۶۶۲ میلیارد ریال به ۳۳۱۷۳۰۹ میلیارد ریال رسید.

بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۹ شرکت و ارزش بازار ۶۷۰ هزار میلیارد ریالی در رتبه اول قرار دارد، گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۸۱ هزار میلیارد ریال و فلزات اساسی با ۳۱۴ هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

شایان ذکر است از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ۹۵، تعداد ۱۰۷۵۸۰ میلیون سهم به ارزش ۲۱۹۲۹۷ میلیارد ریال از طریق معاملات الکترونیکی مبادله شده که به ترتیب حدود ۳۲,۶۳ و ۴۵.۴۳ درصد از کل معاملات را شامل می شود.

در ۸ ماهه اول سال جاری، بیشترین ارزش معاملات را بین تالار های منطقه ای به ترتیب تالار منطقه ای کیش با مبادله ۱۹۹۲۲ میلیارد ریال، تالار منطقه ای اصفهان با مبادله ۱۴۴۰۵ میلیارد ریال، تالار منطقه ای مشهد با مبادله ۱۰۲۰۴ میلیارد ریال و تالار منطقه ای رشت با مبادله ۸۶۴۰ میلیارد ریال به نام خود ثبت کردند.

براساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۱۸۳۹۳ میلیارد ریال و معادل ۳۹۵ درصد از کل خرید ها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۱۹۶۲۱ میلیارد ریال و در حدود ۴۲ درصد از کل فروش ها بود.

بر این اساس در این ماه سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۱۲۲۷ میلیارد ریال شد، در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۶۰ و ۵۷ درصد از ارزش خرید و فروش بود.

یادآور می شود نسبت P / E بازار در آبان ماه برابر با ۷,۴۲ مرتبه بوده است. لازم به ذکر است که ۴۵ شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بوده اند که در محاسبات لحاظ نشده اند. همچنین به دلیل عدم الزام ارایه پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، ۱۷ شرکت فعال در این گروه در گزارش P / E لحاظ نمی شود؛ بنابراین، نسبت قیمت به عایدی (P / E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۷۹ شرکت معادل ۳۲۰۱ هزار میلیارد ریال و سود پیش بینی شده بیش از ۴۳۱ هزار میلیارد ریال است.

همچنین تطبیق سود (زیان) پیش بینی شده شرکت ها در این ماه نسبت به ماه قبل نشان می دهد که تعداد ۳۷ شرکت با افزایش، تعداد ۵۷ شرکت با کاهش و مابقی شرکت ها برابر با ۲۱۳ شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش بینی شده نداشته اند.

سود و زیان پیش بینی شده شرکت ها در پایان آبان ماه برابر با ۴۲۱ هزار میلیارد ریال می باشد که نسبت به مهر ماه سال ۹۵، معادل ۱۹۱ میلیارد ریال کاهش نشان می دهد. در پایان آبان ماه ۹۵ متوسط سود (زیان) خالص شرکت های بورسی به ازای هر سهم برابر با ۳۴۰ ریال است.

در ضمن میزان سود تقسیم شده شرکت ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه برابر با ۲۰۴ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۹ درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل ۲۷۱ ریال را نشان می دهد.

لازم به ذکر است در بازار اوراق بدهی از ابتدای سال جاری تا آبان ماه ۹۵، تعداد ۶۵ میلیون برگه به ارزش ۶۵۷۸۲ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفته است.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8