۲۳میلیون واحد مسکونی کشور باید تحت پوشش بیمه اجباری قرار گیرند

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران:

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در اجرای قانون بیمه همگانی، تمام 23 میلیون واحد مسکونی کشور باید به صورت اجباری تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد فرید لطیفی، شامگاه چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان جنوبی در بیرجند، افزود: در ارتباط با مکان های مسکونی لایحه قانون بیمه همگانی حوادث در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، و پس از رفع ایراد شورای نگهبان، بررسی و تایید خواهد شد.
وی اضافه کرد: با بیمه این تعداد واحد مسکونی، مبلغی که هم اینک به صورت بلاعوض به واحدهای مسکونی برای بازسازی داده می شود، پرداخت نخواهد شد.
لطیفی یادآور شد: این مبلغ برای واحدهای مسکونی شهری 60 میلیون ریال و واحد های روستایی 50 میلیون ریال است.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران افزود: اگر این مبلغ به سمت بیمه هدایت شود تا چهار برابر افزایش خواهد یافت و در صنعت بیمه تحولی ایجاد می شود، دولت هم این مبلغ را در امور پیشگیری هزینه می کند.
لطیفی در ادامه اظهار کرد: با مقاوم سازی بافت های فرسوده حاشیه شهر یا روستا می توان مکان ها را در برابر زلزله ایمن کرد.
وی ادامه داد: در ژاپن، مهندس ناظر ضمانت می کند، اگر واحد مسکونی در اثر زلزله تخریب شد خسارت را جبران کند،اگر این اتفاق در ایران رخ دهد، نگرانی ها از وقوع زلزله کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: باید از 18 مخاطره طبیعی مثل زلزله،سیل و …مسئولان و مردم خراسان جنوبی بداند از این 18 مورد حادثه طبیعی این استان بیشتر با کدام نوع رو به روست، برای هر یک اقدام قبل و بعد را پیش بینی و برنامه ریزی کنند.
وی یادآور شد: خیلی از کارهای لازم برای مقابله با مخاطره های طبیعی مدیریتی و اجرایی است، ارائه آموزش و انجام رزمایش های مختلف برای آمادگی در این کار ضروری است.
وی تصریح کرد: هر استانی که دوره آموزشی این حوزه را برگزار کرده بد ، هنگام بروز حادثه با مشکل کمتری روبه رو شده است.
لطیفی تاکید کرد: این آموزش ها اگر همراه با رزمایش هایی با سناریوی از پیش تعیین شده باشد بسیار مفید است.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران در ادامه بیان داد: این سازمان موضوع بیمه را در دستور کار قرار داده است، دولت سال های قبل هر جا اتفاقی افتاد و زیانی وارد شد کمک های لازم کرده است .
این مسئول اضافه کرد: جایگزینی بیمه به جای پرداخت خسارت مستقیم وظیفه دولت است، در گذشته خسارت در حد پنج میلیون ریال در بخش کشاورزی، مستقیم به تولید کننده پرداخت می شد،از زمانی که این سازمان تکمیل شد این مبلغ به این شکل قطع و صندوق بیمه کشاورزی تقویت شده است.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در قانون بودجه سال 95، مبلغ 13هزار و 500 میلیارد ریال از محل منابع مالی سازمان به این صندوق اختصاص پیدا کرد.
لطیفی افزود: این صندوق هم به ازای مبلغ ناچیزی که بابت حق بیمه از هر کشاورز دریافت می کند بخش عمده آن را از سهمی که سازمان مدیریت بحران به صندوق بیمه می دهد جایگزین می کند و در چارچوب سیاست های صندوق بیمه به کشاورز پرداخت می کند.
وی اظهار کرد: کمبود نقدینگی در بحث پرداخت خسارت ها مشکل ایجاد کرده است با تدابیری که اتخاذ کرده ایم تلاش شد تا این نقص رفع شود.
وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی در اثر سرمازدگی، یخبندان و خشکسالی خسارت هایی به باغ های انار و زعفران استان وارد شده است، اگر بحث بیمه جایگزین شده بود مردم به راحتی می توانستند خسارت دریافت کنند.
همچنین استاندار خراسان جنوبی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: در ژاپن و شرق آسیا هر روز زلزله هایی بالای پنج ریشتر ثبت می شود،با اقدام اساسی و با ارائه آموزش صحیح به مردم خسارت وارده بسیار اندک است.
سید علی اکبر پرویزی افزود: بسیاری از خسارت هایی که امروز در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد می توان با مدیریت صحیح پیشگیری کرد.
وی هشدار داد د: وضعیت استان به لحاظ تداوم 18سال خشکسالی و کاهش بارندگی در حوزه کشاورزی ، آب ، دام و منابع طبیعی به مرز بحران رسیده است.
پرویزی یادآور شد: در استان توسط دولت کارهای اساسی انجام شده است،با رئیس جمهوری هم مذاکره شد، قرار است در مورد استان های شرق کشور در بحث آب شرب و صنعت اقدام های اساسی انجام شود.
وی تصریح کرد: تامین منابع مالی این امر از چند مسیر دنبال می شود، بخشی از آن مربوط به مجلس شورای اسلامی است، از مسیر دیگری هم توسط استانداران و نمایندگان ولی فقیه در استانها در حال پیگیری است.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: اگر هر سال یک میلیارد دلار کمک به انجام این پروژه اختصاص یابد، پس از هشت سال به سرانجام می رسد چون پروژه ای بزرگ ، سنگین و زمان بر است.
پرویزی افزود: وزارت نیرو هم برای این پروژه ردیف اعتباری مطالعاتی در نظر گرفته است، و خراسان رضوی مسئول مطالعه آن است، باید زمینه های اجرای آن را فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: مهم ترین مشکل استان تامین آب شرب است، وضعیت استان به شکلی هست که در حال حاضر به بیش از 400 روستا با تانکر های سیار آب رسانی می شود.
وی اظهار کرد: در خصوص باروری ابرها هم با وزارت نیرو مکاتبه هایی انجام شده است، موافقت کردند، اگر شرایط جوی استان برای اجرای طرح مساعد باشد انجام خواهند داد.
وی یادآور شد: بیمه بخش کشاورزی موفق نبوده است، مردم بیمه شوند و بعد برای گرفتن خسارت با گرفتاری اداری و … روبه رو شوند مناسب نیست،باید از بیمه های بخش خصوصی در این راه کمک گرفت.

 

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  36