واعظی: ال سی ساخت ماهواره سنجشی تا دو هفته دیگر گشوده می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید، خط اعتباری(ال سی) لازم برای شروع ساخت ماهواره ملی سنجشی تا دو هفته دیگر با همکاری یک شرکت روسی باز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «محمود واعظی» عصر چهارشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر فضایی ایران در محل پژوهشگاه فضایی افزود: مجوز لازم از شورای اقتصادی دریافت شده و بانک عامل کار را به زودی آغاز خواهد کرد.
وی از برنامه ریزی برای سه پرتاب ماهواره در امسال و سال آینده خبر داد و افزود: امسال تا پیش از پایان سال یکی از ماهواره‌ها با همکاری پرتاب گر داخلی در مدار زمین قرار خواهد گرفت.
به گفته واعظی، ماهواره دوم و سوم نیز سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برنامه اعزام انسان به فضا نیز گفت: این برنامه ربط زیادی به وزارت ارتباطات ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تعدادی دیگری از ماهواره ها که در دانشگاه ها در حال تکمیل شدن هستند نیز به تدریج در مدار قرار خواهند گرفت.
وی با تاکید بر این که بنای بهره برداری تبلیغاتی از کار علمی نداریم، گفت: توجه صرف به کار علمی، مورد تاکید ما است.
وی بر تقویت بنیه علمی کشور تاکید کرد و گفت: باید تعداد اعضای هیات علمی پژوهشگاه فضایی افزایش یابد. اکنون پژوهشگران جهانی دیگر دنبال ثبت مقاله نیستند، بلکه دنبال ثبت اختراع هستند که این رویه باید در کشور ما نیز باب شود.
واعظی ادامه داد: ساخت ماهواره در کنار مذاکره با سایر کشورها برای داشتن ماهواره ملی مخابراتی به عنوان دوسیاست موازی دنبال می شود که مذاکره درباره ماهواره مخابراتی در حال پیگیری است.
وی با بیان این که با پیوستن سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدا، دو مسیر موازی را طی کرده ایم، افزود: ‌برنامه ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی براساس زمانبندی انجام شده از سوی سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی انجام می شود که به تایید ما رسیده است و از آن حمایت می کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:‌ با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است،برای این که کشور استقلال خود را حفظ کند ماهواره ملی سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی مد نظراست، همچنین لازم است ساخت ماهواره ملی در مسیر تقویت کار پژوهشی باشد که دراین زمینه با توجه به اینکه برجام به فرجام نزدیک شده است، به زودی کار ساخت ماهواره سنجش از راه دور آغاز می شود و انشا الله تا 30 ماه آینده ماهواره ملی را در مدار خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، توافق ساخت ماهواره سنجشی ایران با همکاری روسیه در سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در بیست و سوم آذرماه امسال در تهران نهایی شد.
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اختتامیه این کمیسیون مشترک گفته بود، آغاز ساخت این ماهواره برای توسعه روابط مهم ارزیابی می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  +    =  78