طلا در مسیر طولانی‌ترین کاهش قیمت طی یک دهه گذشته

طلا پس از افزایش احتمال بالا رفتن بیشتر نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۷ و فرار سرمایه گذارها از صندوق های با پشتوانه طلا، طولانی‌ترین کاهش قیمت را در ۱۲ سال گذشته تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از بلومبرگ، رشد اقتصادی سریع آمریکا در دو سال گذشته و اعلام بانک مرکزی این کشور مبنی بر سه بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ موجب شده است ذخایر صندوق‌های قابل معامله با پشتوانه طلا در بورس برای سی‌امین روز متوالی افت کنند.

طلا در یک سال گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت به طوری که در نیمه نخست سال بیشترین افزایش قیمت را تقریبا در چهار دهه گذشته تجربه کرد اما سپس به دلیل اینکه توجه از بلاتکلیفی سیاسی در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به سیاست های پولی آمریکا جلب شد، شاهد افت قیمت بود.

ذخایر صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به تبع آن احتمال اجرای محرک‌های مالی و افزایش ارزش دلار به بالاترین سطح خود حداقل از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون، به طور متوالی افت کرده اند.

اریک تاتجی از کارشناسان مؤسسه RJO Futures شیکاگو در این باره گفت: این اتفاقات موجب تغییر روند شده است. افزایش نرخ بهره در آمریکا به دلیل افزایش ارزش دلار، فشار نزولی فوق العاده ای را بر طلا وارد می‌کند.

بنابراین گزارش، قیمت تحویل فوری طلا در هفته گذشته ۰,۲ درصد کاهش یافت. این کاهش قیمت برای هفتمین هفته متوالی، طولانی‌ترین روند نزولی قیمت طلا از اوت سال ۲۰۱۵ تا کنون است.

دخایر طلا در صندوق‌های قابل معامله در بورس نیز روز پنجشنبه با ۳,۹۲ تن کاهش به ۱۷۷۹.۳ تن رسید که طولانی‌ترین کاهش از سپتامبر ۲۲۰۴ تا کنون به شمار می‌رود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1