رابطه تورم و بودجه ۹۶

عضو اتاق تهران بررسی می کند

باید تنها بر بخش های شفاف اقتصادی که مالیات خود را درست و به موقع پرداخت می کنند فشار وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عباس آرگون، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه 96 قابلیت تحقق نرخ رشد 7.7 دهم درصدی و حفظ نرخ تورم را در نقطه 7.6 دهم درصدی دارا می باشد؛ گفت: به نظر می رسد بودجه 96 خوشبینانه پیش بینی شده است؛

وی افزود: البته رشد 7.7 دهم درصدی شاید امسال محقق شود؛ چراکه ظرفیت های خالی اقتصاد وجود داشته است، مانند افزایش تولید و صادارت نفت که باعث دستیابی به نرخ رشد 7.4 دهم درصدی شد.
آرگون ادامه داد: اما برای سال بعد، باتوجه به اینکه این ظرفیت خالی پر شده و ما نمی توانیم بیش از این صادرات نفت را افزایش دهیم، در عمل دستیابی به نرخ رشد 7.7 دهم درصدی دشوار است.
وی با بیان اینکه تحقق نرخ رشد پیش بینی شده در بودجه 96 نیازمند میزان بالاتری از جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی می باشد؛ اظهار داشت: به نظر می رسد نرخ رشد بسیار بالایی در بودجه 96 دیده شده است.
آرگون با اشاره به اینکه در این سه سال اخیر، سعی دولت این بوده است شاخص تورم را کنترل کند، اما در حال حاضر باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، در سال آتی رشد تورم بالای 10 درصد را خواهیم داشت؛ گفت: هرچند تحقق نرخ تورم 7.6 دهم درصدی هدف گذاری شده است؛ اما کار سختی است و ما از سویی باید برای دستیابی به این مهم به جذب سرمایه گذاری چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی اقدام کنیم تا سرمایه ها به سمت تولید هدایت شود.
این عضو هیات نمایندگان تهران به اخبار پولی مالی گفت: از سوی دیگر، باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه 96 با ابهام روبرو است. مگر اینکه ما بتوانیم بخش های دیگری از جامعه را که از پرداخت مالیات خودداری می کنند به زیر چتر مالیات بکشانیم؛ وگرنه اگر بر بخش های فعلی فشار وارد شود؛ عملا مشکلات آن ها 2 چندان خواهد شد. نباید تنها بر بخش های شفاف اقتصادی که مالیات خود را درست و به موقع پرداخت می کنند فشار وارد شود.
آرگون در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه 96 قابلیت ایجاد رونق در بازار و بخش خصوصی را دارد یا خیر؛ گفت: رونق در بازار مولفه های خاص خود را دارد؛ یکی از این مولفه ها سرمایه گذاری است باید در این مسیر حرکت شود. بودجه جاری و عمومی کماکان بخش عمده ای از بودجه را به خود اختصاص داده است باید رقم این بودجه کاهش پیدا کند و در مقابل بودجه عمرانی افزایش پیدا کند و در نهایت این افزایش، محقق و جذب شود.
وی با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی تنها در اعداد و ارقام نباید دیده شود؛ اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده ای از بودجه صرف هزینه های عمومی و جاری کشور می شود و این ناشی از بدنه بزرگ دولت است. در این راستا لازم است که دولت در جهت کوچک سازی خود حرکت کند؛ تا این مهم اتفاق نیفتد، مشکلات ما کاهش محسوسی نخواهند داشت.

 

ایلنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  +    =  40