طرح جاده ابریشم؛ یک ذهنیت توام با اتحاد

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

چینی ها علاقمند که با هژمونی آمریکایی ها در اقیانوس آرام مبارزه کنند؛ هیچ راهی هم جزء توجه به شرق ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در رابطه با مزایا و کارکرد جاده ابریشم با وجود خطوط ارتباطی سریع به خبرنگار ما گفت: صرف نظر از امکان تبادلات که خطوط انتقال سریع هم در همین حوزه تعریف می شود، مزایای فرهنگی و اقتصادی مشترکی وجود دارد.

عشقی ادامه داد: چینی ها علاقمند که با هژمونی آمریکایی ها در اقیانوس آرام مبارزه کنند؛ هیچ راهی هم جزء توجه به شرق ندارند. و این نگاه به آسیا ما را هم در برمی گیرد. فقط مزیت جابجایی در طرح جاده ابریشم مطرح نیست، بلکه مزایای زیادی در این قصه وجود دارد که ما می توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم. به نظر می رسد مهم ترین مزیت بحث توریسم است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا چارچوب حقوقی برای جاده ابریشم ترتیب داده شده است، گفت: جاده ابریشم یک concept است و یک ایده و یک تمایل تلقی می شود؛ با این وجود نیازی به سازمان حقوقی ندارد. جاده ابریشم ساختاری چون اتحادیه اروپا و یا نفتا ندارد.

عشقی افزود: جاده ابریشم یک ایده و ذهنیت توام با اتحاد است. حال باتوجه به اینکه در این طرح 56 کشور با سلایق مختلف حضور دارند نمی توان تمام آن ها را در کنار هم گذاشت. بلکه در این اتحاد تعدادی از کشورها می توانند به هم ملحق شوند و بعد ساختار حقوقی شکل بگیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در توضیح نقش بانک توسعه زیرساخت های آسیا در حمایت از جاده ابریشم گفت: چینی ها در این بانک سهم زیادی دارند و آنها اولویتی از پروژه ها و کشورها تعریف کرده اند و ما در این اولویت بندی در جایگاه یازدهم قرار داریم، صندوق توسعه آمادگی این را دارد که به کشورها کمک کند اما این صندوق هم زیر بلیط چینی ها است؛ چراکه سهم عمده آن در اختیار این کشور است.

وی درباره تامین مالی طرح جاده ابرشم گفت: از میزان دخالت کشورها در صندوق اطلاعی ندارم؛ ولی هر کدام از کشورها بنابر تمایل خود می توانند سهمی از صندوق را بخرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  +    =  69