ثبت سفارش (Book Building) برای حفظ منافع سرمایه گذاران

مدیر عملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران گفت: ثبت سفارش (Book Building) برای حفظ منافع سرمایه گذاران انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید مهدی پارچینی افزود : با تدوین دستورالعمل پذیره نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار کلیه دستور العمل های قبلی که به صورت پراکنده وجود داشت در یک بسته و مختص بازار اولیه بصورت متمرکز تهیه شد.

در این دستور العمل شیوه های عرضه به چهار دسته ثبت سفارش، حراج، گشایش نماد و عرضه به قیمت معین دیده شده است.

در شیوه ثبت سفارش برای کشف قیمت، از قبل یک دامنه قیمتی به بازار اعلام و در زمان مشخص شده در پیغام ناظر فعالان بازار از جمله کارگزاران، اشخاص حقیقی و حقوقی ( بصورت برخط و یا از طریق ایستگاه کارگزاری ) به زعم خود و با توجه به گزارش قیمت گذاری منتشره در پیوست اطلاعیه بورس اقدام به ورود سفارش خرید به قیمتی معین در سامانه معاملات ثبت می کند.

وی اظهار داشت : سفارشات در دامنه قیمتی مجاز وارد سیستم می شوند و مزیت این روش این است که مشتری می تواند به طور مستقیم سفارشات را انجام دهد و کارگزار آن سفارشات را به کد مشتری وارد سیستم کند و آنلاین خرید را انجام دهد.

پارچینی گفت : تقسیم سهام در عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ با عدالت بیشتری همراه است، زیرا در این شیوه هر شخص می تواند حداکثر با حجمی که بورس از قبل تعیین می کند اقدام به ورود سفارش در سامانه معاملات کند. با توجه به ساختار به کار رفته در طراحی سامانه معاملات ثبت سفارش، در صورتی که یک سرمایه گذار از چند کارگزاری اقدام به ورود درخواست خرید در سیستم کند در مجموع با همان سقفی که بورس برای هر کد معاملاتی تعیین کرده موفق به ورود سفارش خواهد شد، لذا بیشتر از سهمیه تعیین شده امکان ثبت درخواست نخواهند داشت و این موضوع تا حدودی فشارهای فروش در روز های قبل از عرضه های اولیه را که قبلا شاهد بودیم کاهش خواهد داد چراکه دیگر موضوع تخصیص و رایزنی با چندین کارگزاری جهت دریافت سهمیه بیشتر موضوعیت نخواهد داشت.
مدیر عملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت : بورس تهران پس از اجماع دستورالعمل در سازمان بورس و راه اندازی نرم افزار های لازم برای اولین
بار تست این شیوه عرضه اولیه را روی نماد بورس با موفقیت انجام داد. بعد از اعلام موفقیت آمیز بودن سامانه مذکور شرکت فرابورس ایران عرضه های اولیه خود را به این روش آغاز کرد.
وی افزود: با این روش سقف خرید برای هر کد معاملاتی بسته به نوع عرضه و به تشخیص بورس تهران انجام می شود. در گذشته وقتی اعلام می شد که عرضه اولیه در تاریخ مشخصی رخ می دهد؛ افرادی که سهام دیگر شرکت ها را داشتند از یک سو برای فروش سهامشان به بازار فشار فروش وارد می کردند و از سوی دیگر دستور خرید را از چند ایستگاه معاملاتی وارد می کردند، اما اکنون روال کاری تغییر کرده است. سرمایه گذاران می توانند برای هر عرضه اولیه تا سقف تعیین شده توسط بورس تهران درخواست خرید دهند. از این پس با روش ثبت سفارش امکان درخواست بیشتر از سقف تعیین شده برای هر کد معاملاتی وجود ندارد.
پارچینی افزود : با بهره گیری از روش ثبت سفارش و با توجه به این که سفارشات وارد شده در سامانه کاملا در فضای بسته ای ثبت می شود و به عموم منتشر نمی شود پدیده دنباله روی در ورود قیمت خرید در بازار را دیگر شاهد نخواهیم بود.
در روش حراج پس از اعلام ناظر بازار نماد معاملاتی در وضعیت مجاز – محفوظ قرار می گرفت و دامنه قیمتی بصورت بدون محدودیت (باز بوده) تعیین می شد و امکان رویت سفارش ها برای همه اشخاص در سایت شرکت مدیریت فن آوری بورس تهران مهیا بود. به این ترتیب در زمان مشاهده سفارشی با قیمت بالا، بازار نیز به سمت آن حرکت می کرد و در مواردی شاهد قیمت های کاذب بودیم که بخش نظارتی بازار می بایست انرژی خود را صرف برخورد با این دسته از افراد می کرد.
همچنین به دلیل وجود امکان معامله گروهی بحث تخصیص سهام که از مهمترین موضوعات در رعایت نکردن عدالت و انصاف در عرضه های اولیه بود و سرمایه گذاران را با مشکلاتی مواجه می کرد را شاهد بودیم. بطوری که در روش حراج افراد می توانستند از ایستگاه های معاملاتی متفاوت تقاضای سفارش خرید دهند و با توجه به ضریب نفوذی که در بین کارگزاران داشتند موفق به دریافت سهمیه شوند و این امر فشار زیادی را در سمت تقاضای خرید ایجاد می کرد. این در حالی است که در موضوع تعین سهمیه برای مشتریان برخط با وجود تخصیص حدود 30درصدی از کل عرضه اولیه به دلیل گسترش تعداد مشتریان برخط امکان تعیین سهمیه قابل توجه به هر کد معاملاتی وجود نداشت و بر همین اساس مشتریان برخط از طریق چند کارگزاری اقدام به ورود سفارش خرید می کردند و به تبع آن درعرضه های اولیه بحث ابطال به وفور به وجود می آمد.
وی درخصوص مزایای دیگر روش بوک بیلیدنگ گفت : در این روش از نظر عملیاتی کارخیلی تسهیل شده و ازآنجایی که سیستم دستورات خرید ثبت شده را قبل از استقرار در سامانه کنترل می کند، بحث تخلف کاهش یافته است همکاران فنی در شرکت مدیریت فناوری بورس با دانش داخلی اقدام به طراحی یک سامانه کارآمد کردند که این موضوع قابل تقدیر است.
پارچینی گفت : روش های تخصیص سهام در این سیستم به چند شکل صورت می گیرد. اگر قیمتی که سهامدار در سیستم تعیین کرده همان قیمت کشف شده در بازار باشد به این سهامدار سهم تعلق می گیرد، ولی چون قضیه تسهیم را داریم ممکن است یک مقدار کمتر یا حداکثر به میزان سفارش ثبت شده موفق به خرید سهام شود.
مدیر عملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران افزود : تسهیم سهام در دستورالعمل قبلی تسهیم به نسبت بود به این شکل که با توجه به نسبت سهام ثبت شده توسط سرمایه گذار به کل سهام در قیمت مورد تسهیم سهم تعلق می گرفت. به این ترتیب هر چه حجم خرید سهامدار بیشتر بود؛ به نسبت سهام بیشتری به او تعلق می گرفت اما در روش جدید تصمیم بر این شد که از روش تسهیم استفاده کنیم. در روش تسهیم وقتی قرار است در یک قیمت برای مثال اگر تمام تقاضا ها در بالاترین قیمت ثبت شوند و تقاضا بیش از عرضه سهام باشد در این حالت سیستم اقدام به تخصیص یک سهم از ابتدای لیست تا انتها می نماید و این فرایند را تا اتمام کل سهام قابل عرضه ادامه می دهد.
پارچینی گفت : وقتی در روش ثبت سفارش از سقف و تا کف قیمت سفارش خرید داشته باشیم و عرضه هم به همان میزان باشد، عرضه به قیمت و حجم ثبت شده (دامنه) انجام خواهد شد حال اگر رِنج کشیده شد و در آخرین قیمتی که عرضه انجام شد، تقاضا از عرضه بیشتر باشد، دوباره رویه تسهیم انجام می شود.
مدیر عملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت : در شیوه ثبت سفارش زمانی عرضه موفق خواهد بود که مابه التفاوت تعداد عرضه و میزان تعهد متعهد خرید توسط سرمایه گذاران خریداری شود، در غیر این صورت متعهد عرضه امکان تغییر قیمت پیشنهادی را حداکثر به 10درصد کمتر از پیشنهاد قبلی و تنها برای یک دوره بازنگری کند و یا سیکل عرضه را از ابتدا دوباره با قیمت پایه ای دیگر طی کند.
باید یادآور شد، متعهد خرید می تواند با توجه به شرایط سفارشات ثبت شده اقدام به اعمال تعهدش کند. طبق دستورالعمل متعهد به کف قیمت اعلامی ملزم به اعمال تعهد خود می باشد. طبق شرایط اعلام شده اگر میزان تعهد اعمالی متعهد برابر 50درصد کل سهام تعهد شده باشد و این تعداد حداقل 10 درصد کل سهام مورد عرضه را تشکیل دهد در این حالت کل عرضه به قیمت کف به عموم انجام می شود در شرایطی که میزان تعهد اعمالی متعهد کمتر از حد فوق باشد، پس از اعمال تعهد متعهد به قیمت کف، عرضه به قیمت و حجم ثبت شده توسط سرمایه گذاران انجام می شود.
پارچینی گفت : وقتی سرمایه گذاران ببینند که در هر قیمتی که دستور خرید بدهند در همان قیمت باید خرید را انجام دهند. ممکن است دیگر بدون تحلیل وارد معاملات نشوند و این از دیگر مزیت های روش ثبت سفارش محسوب می شود.
باید توجه داشته باشیم بورس در بحث قیمت گذاری تا جایی می تواند ورود پیدا کند و بیشتر نه. شرکت ها متقاضی عرضه نیز از وجود تحلیلگران بهره می برند تا برای آن ها ارزش گذاری سهام را انجام دهند. لذا با توسعه موضوع ارزشگذاری و رتبه بندی این دسته از شرکت ها مفهوم ارزش گذاری سهام به عنوان موضوع مورد توجه فعالان بازار سرمایه و دانشگاه های کشور خواهد شد و امید رشد و توسعه در این زمینه را خواهیم داشت. لذا از این پس سرمایه گذاران نیز ضمن مطالعه گزارش تحلیلگران و توجه به رتبه مربوط اقدام به تصمیم گیری در خصوص قیمت پیشنهادی خود خواهند کرد.
وی اعلام کرد : در بازار دوم بورس تهران شرکت ها ملزم هستند که بازار گردانی سهام را داشته باشند و معمولاً سهامدار عمده یا در قالب صندوق های بازار گردانی یا شرکت های زیرمجموعه از سهام شرکت خود حمایت می کند و بازارگردانی را انجام می دهد.

زیر و بم عرضه‌های اولیه به روش ثبت سفارش

بهنام محسنی ، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران هم گفت : یکی از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه به ویژه در حوزه بورس‌های اوراق بهادار، پذیرش بنگاه‌های اقتصادی مختلف به منظور تامین مالی راحت‌تر برای این گونه شرکت‌هاست تا ضمن تجهیز منابع، شاهد تقویت اقتصاد ملی و ساختارهای تولیدی در کشور نیز باشیم.
هر ساله شرکت‌های زیادی در فرابورس ایران بنا بر شرایط و الزامات ساده‌تر پذیرش می‌شوند و بخشی از این شرکت‌ها معاملات سهام خود را پس از عرضه اولیه در بازارهای اصلی این رکن بازار سرمایه آغاز می‌کنند.
وی گفت : تاکنون در عرضه‌های اولیه سهام از روش حراج استفاده می‌شد، اما فرابورس اکنون پیش‌قدم به‌‌کارگیری روش ثبت سفارش (Book Building) در عرضه‌‌های اولیه بازار سهام محسوب می‌شود که بر پایه آنن تاکنون از میان 13 شرکتی که از ابتدای سال وارد تابلوی معاملاتی بازارهای اول و دوم شده‌اند، سهام شرکت‌هایی مانند پاکدیس، ریل سیر کوثر و شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان به عموم خریداران عرضه شده‌اند.
محسنی اظهار داشت : هدف اصلی از بکارگیری روش ثبت سفارش، مشکلات رویه پیشین یا همان روش حراج (Action) در انجام عرضه‌های اولیه است.
بررسی مسائلی که در یکی دو سال گذشته در روند عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به شیوه حراج رخ می‌داد و نارضایتی‌های ناشی از آن که اغلب عدم تخصیص عادلانه سهام عنوان می‌شد نشان ‌داد که این روش‌ دارای اشکالاتی است؛ ازاین‌رو تصمیم بر آن شد تا برای رفع مشکلات موجود، روش ثبت سفارش در عرضه‌های اولیه به کار برده شود.
?مختصات و ویژگی‌های این روش موجب تمایز و کاراتر بودن آن از روش حراج شده است که به آنها اشاره می‌شود.
محسنی گفت : در عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ یک دامنه قیمتی 10 درصدی از طرف مدیر عرضه با توجه به گزارش مطلوبیت سهام تعیین می‌شود که‌ هر فرد مختار است بر اساس ارزیابی خود در این بازه قیمتی اقدام به ثبت سفارش سهام کند. انتخاب این دامنه قیمتی از آنجا دارای اهمیت زیادی است که اگر به درستی و با ارزیابی کارشناسی سهام مورد عرضه صورت نگیرد، منجر به شکست عرضه اولیه خواهد شد.
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران اظهار داشت : در دوره ثبت سفارش، اولویت زمانی ورود سفارش وجود ندارد و اولویت‌ها بر اساس قیمت تعیین می‌شود. این موضوع در حالی است که در عرضه اولیه به روش حراج، هم بر اساس اولویت زمانی و هم طبق اولویت قیمتی ثبت سفارش صورت می‌گرفت که موجب می‌شد برخی از افراد موفق به خرید سهام نشوند و در نتیجه نارضایتی‌هایی ایجاد شود که در روش جدید این مشکل رفع شده است.
دوره ثبت سفارش حداقل یک زمان دو ساعتی است و نهایتا دوره ثبت سفارش سهام در یک روز کاری پایان می‌یابد.
وی گفت : همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های روش بوک بیلدینگ امکان ویرایش قیمت در بازه زمانی منظور شده برای ثبت سفارش است. ضمن آنکه در دوره ثبت سفارش مواردی از قبیل حجم، قیمت سفارش، اسامی متقاضیان خرید و… برای هیچ‌کس قابل دسترسی نیست اما در پایان دوره ثبت سفارش، صرفا حجم و قیمت سفارش‌ها در اختیار مدیر عرضه قرار می‌گیرد که حالات مختلفی برای آن مفروض شده است.
محسنی اعلام کرد : بر این اساس چنانچه همه سفارش‌های خرید در سقف دامنه تعیین‌شده ثبت شده باشند و حجمشان از سهامی که قابل عرضه‌اند بیشتر باشد، سهام بین متقاضیان خرید تسهیم می‌شود. حالت دوم زمانی است که حجم سفارش‌های خرید با سهام قابل عرضه، برابر باشد که در این صورت عرضه بر اساس اولویت قیمت به متقاضیان خرید انجام خواهد شد. حالت سوم هم زمانی است که حجم کل سفارش‌های خرید از تعداد اوراق قابل عرضه کم‌تر باشد که در این صورت پس از اعمال تعهد خرید توسط متعهدین خرید، عرضه یا بر اساس کف دامنه قیمتی یا بر اساس قیمت‌های ثبت شده در سامانه بنا به شرایط مندرج در دستورالعمل انجام خواهد شد. اما اگر با اعمال تعهد خرید توسط متعهدین خرید باز هم قابلیت معامله وجود نداشته باشد، عرضه انجام نخواهد شد.
انتخاب مدیر عرضه نیز از دیگر ویژگی‌های روش بوک بیلدینگ به شمار می‌رود.حسب مورد و بر اساس وضعیت شرکت، مدیر عرضه باید پیش از آن که ثبت سفارش آغاز شود شرایط را ارائه کند که یکی از آنها، گزارش کارشناسی ارزیابی سهامی است که عرضه اولیه می‌شود.
وی افزود: مورد دوم، دامنه قیمتی یعنی کف و سقف قیمت است که برای ثبت سفارش از سوی مدیر عرضه تعیین می‌شود.
سوم، تعداد سهام مورد عرضه و چهارم نیز سقفی که متعهدان خرید برای خرید سهام اعلام می‌کنند توسط وی مشخص و اعلام می‌شود هرچند که با توجه و به اندازه و وضعیت شرکت‌ها، وجود متعهد به نظر بورس بستگی دارد.
محسنی گفت : به صورت کلی صرف نظر از ارائه برخی از این موارد توسط مدیر عرضه اعم از دامنه قیمتی اعلام شده یا گزارش کارشناسی ارزیابی سهام و … با نظر هیات پذیرش امکان پذیر است.
به هر ترتیب بعد از تعیین موارد موردنظر، مدیر عرضه به آغاز دوره ثبت سفارش سهام اقدام کرده و می‌تواند دامنه موردنظر را به بازار اعلام ‌کند.
بزرگ‌ترین مزیت روش ثبت سفارش را باید فراهم شدن امکان ارزیابی سهام دانست. حُسن این روش این است که سفارش متقاضیان نمایش داده نمی‌شود و همه در یک اتاق تاریک این سفارش‌ها را می‌گذارند و این امر کمک می‌کند که افراد به دور از رفتارهای هیجانی به سمت ارزیابی سهام بروند.
در این روش همه فعالان بازار اعم از معامله‌گران برخط و ایستگاه‌های کارگزاران، که در سمت تقاضای عرضه اولیه قرار دارند هم‌زمان ورود سفارش را انجام می‌دهند و مانند روش پیشین محدودیتی برای آنها در زمان ورود سفارش خرید نخواهد بود.
به این ترتیب باید تاکید کرد عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ، یک روش استاندارد و مشخص در تمامی بورس‌های دنیا به شمار می‌رود و موجبات نزدیکی قیمت‌های عرضه اولیه را به قیمت‌های واقعی سهام فراهم می‌کند، این موضوع که به تقویت بخش ارزیابی سهام منجر خواهد شد، از بروز هیجانات کاذب در جریان خرید سهام عرضه اولیه جلوگیری می‌کند.

بوک بیلدینگ مانع از اختلال در عرضه اولیه می شود

اجرایی شدن روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش عرضه اولیه ) در بازار سرمایه ایران، از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در عرصه بازار بورس کشور به شمار می رود؛ سامانه ای که با برطرف کردن خلاءها و مشکلات روش های قبلی، به محض عملیاتی شدن موجب از بین رفتن اختلالات در عرضه اولیه سهام شده است.
بوک بیلدینگ با برخورداری از مزیت خودکار بودن تمام مراحل عرضه اولیه، موجب نظم دادن به این روند شده و با از بین بردن احتمال تخلفات احتمالی، زمینه تخصیص منصفانه را نیز مهیا کرده است.
مسلم پیمانی، مشاور بورس اوراق بهادار با اعلام این امر، تاکید کرد که این سامانه موجب تحقق دفاع از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد شده است.
وی افزود: سفارش های خرید و فروش در گذشته باید دریک ثانیه و در لحظه با یکدیگر تطابق پیدا می کرد که سامانه معاملاتی قبلی در این باره دچار محدودیت های فنی بود. گاهی اوقات اگر تعداد سفارش ها خیلی زیاد بود، این مشکل باعث کندی سامانه شده و کل معاملات را با اختلال مواجه می کرد؛ یعنی نه تنها عرضه اولیه آن سهم خاص ممکن نبود، بلکه عرضه سایر سهام نیز با کندی و البته خطاهایی روبرو می شد که این اتفاق در چند مورد رخ داد.
پیمانی گفت : این در حالی است که با اجرایی شدن سامانه بوک بیلدینگ، اینک اکثر امور به شکل خودکار انجام می شود و هیچ فشاری بر سامانه معاملات تحمیل نمی شود. این بدین معنی است که معاملات سایر سهام، کاملا امن است و عرضه اولیه در بورس با اختلال مواجه نمی شود.
وی افزود: از زمان عملیاتی شدن بوک بیلدینگ در حوزه تخصیص ها روند به طور کاملا تنظیم شده دنبال می شود و نکته قابل توجه این است که این روند بر عهده کارگزاران نیست. بدین ترتیب، در این روش خواسته یا ناخواسته با غیرمنصفانه بودن تخصیص ها مواجه نخواهیم بود.
دوم آنکه، در سامانه قبلی استرس و فشار زیادی روی کارگزاران وجود داشت که ممکن بود یک تخصیص را به اشتباه به نام یک مشتری دیگر ثبت کنند، یا فرصت ثبت آن را نداشتند که موجب فراموش شدن آن می شد و تخصیص در کارگزاری باقی می ماند.
در این موارد در پرونده تخلفاتی ایجاد می شد و ثبت آنها با تاخیر انجام می شد. این مشکلات نیز بواسطه اجرایی شدن بوک بیلدینگ از بین رفت. در این میان بحث تخلفات نیز وجود داشت؛ یعنی همواره مجبور بودیم که بحث تخلف در عدم تخصیص منصفانه را پیگیری کنیم. البته این پیگیری ها نیز در بسیاری از موارد اثربخش نبود. در حال حاضر، اساسا امکان تخلف وجود ندارد که مجبور به پیگیری آن شویم. در بوک بیلدینگ، راه این اشتباهات و تخلفات سد شده است و از ابتدا تخصیص منصفانه انجام می گیرد.
مشاور سازمان بورس در باره اینکه اجرایی شدن بوک بیلدینگ چه بازخوردهای مثبتی
داشته است هم اظهار داشت : رصد کردن فضای مجازی پس از اجرای بوک بیلدینگ، حاکی از آن بود که این اقدام عموما مورد تایید جامعه قرار گرفته است؛ چرا که در روش های قبلی، مشکلات فراوانی به خصوص برای سهامداران خرد وجود داشت و اینک سهامداران خرد از حل شدن این مشکلات بواسطه بوک بیلدینگ رضایت کامل دارند. دفاع از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد، جزو وظایف سازمان بورس محسوب می شود که با توجه به بازخوردهای موجود، به نظر می رسد که به تحقق کامل این وظیفه خیلی نزدیک شده ایم. در گذشته، به دلیل مشکلات موجود در روش های قبلی، در عرضه های اولیه سهام چندانی به سهامداران خرد تعلق نمی گرفت، یا سهم تعلق گرفته به آنها به حدی ناچیز بود که اصلا مورد توجه قرار نمی گرفت یا اصلا تعداد تخصیص یافته به آنها مشخص نبود، که تمام این مشکلات گریبانگیر سهامداران خرد، با روش بوک بیلدینگ به کلی از بین رفت.
ثبت سفارش (Book Building) امکان جدیدی در بورس است که در دولت یازدهم ایجاد شد تا به وسیله آن بازارهای مالی با اطمینان و امنیت بیشتری توسعه یافته و امکان خصوصی سازی و تقویت بنگاه های فعال اقتصادی بیشتر فراهم شود .
بعلاوه این اقدام جدید در حوزه بورس نقش مهمی در ارایه خدمات بهتر به فعالان این بازار ایفا می کند وبه وسیله آن امکان خرید بدون دغدغه فراهم شده است.
همچنین ثبت سفارش (Book Building) می تواند از تخلفات و سو استفاده های احتمالی در عرضه های اولیه و داغ شدن های بی مورد سهام ها جلوگیری کرده و تقسیم سهام در عرضه اولیه با عدالت بیشتری همراه باشد.
به عبارت دیگر سازمان بورس با اجرایی کردن این امکان به نوعی دفاع از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد را در دستور کار قرارداده و به طور حتم در فضای بورس بستر مناسب برای افزایش اعتماد آنان را فراهم می کند که نتیجه آن افزایش تعداد بازیگران فعال بورس و مردمی تر شدن اقتصاد است.
این در حالی است که در روش قبلی عرضه اولیه، کلیه مشتریان به طور مستقیم در کشف قیمت سهام عرضه اولیه نقش نداشتند، یعنی کارگزاران در بدو امر و بر مبنای پیشنهادهای سرمایه گذاران، کشف قیمت می کردند و پس از آن، مشتریان آنلاین با این قیمت کشف شده وارد معامله می شدند.
به عبارت دیگر روش جدید ثبت سفارش (Book Building)اقدامی علمی و عملی برای کشف قیمت منطقی و فن بدلی برای سفته بازان است که در برخی موارد سعی در ایجاد قیمت های کاذب داشتند.
این اقدام در حوزه بازار سرمایه گامی عملی در جهت تحقق بندهای 9و19 اقتصاد مقاومتی است که بر موارد زیر تاکید دارد:
– اصلاح و تقویت نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.
– شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و …

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1