مروری بر عملکرد وزارت ارتباطات

بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی

ایجاد شبکه ارتباطی اصلی مستقل و بومی توانا، ساخت و تامین بومی ماهواره، انتقال سینگال‌رسانی صدا و سیما از ماهواره به سطح زمین و ایجاد جویشگر بومی، پروژه‌هایی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ مگابایت بر ثانیه، حمایت از توسعه مراکز داده به شبکه توزیع محتوا، دولت الکترونیک و همراه، ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی بومی، ایجاد کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات، دو برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی و ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس، ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و پروژه‌های GNAF، سیماک و کد پستی با هداف بهبود و رونق فضای کسب و کار از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

ایجاد شبکه ارتباطی اصلی مستقل و بومی توانا

به نوشته شبکه تحلیل‌گران اقتصاد مقاومتی، این پروژه با هدف کاهش وابستگی شبکه اصلی ارتباطی کشور به تجهیزات خارجی و همچنین در راستای ملاحظات پدافند غیرعامل با تامین صد در صد تجهیزات بومی طراحی و از طریق حمایت از بخش خصوصی و تضمین خرید از آن اجرایی شد که هم‌اکنون در تعدادی از استان‌های کشور در حال پیاده‌سازی است.

در همین راستا با توجه به نیاز آتی شبکه اصلی ارتباطی به این تجهیزات با ظرفیت بیشتر، حمایت از پژوهش و تولید نمونه کالاهای مربوط به این شبکه با ظرفیت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت و تامین بومی ماهواره

با توجه به نیاز روزافزون به خدمات ماهواره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی از قبیل ارتباطات کشاورزی، محیط زیست، صدا و سیما، هواشناسی و… و همچنین تسهیل پوشش ارتباطی نواحی صعب‌العبور و استفاده در شرایط بحرانی، تامین ماهواره ملی با هدف رفع وابستگی به ارائه‌دهندگان این تکنولوژی در مقاطع بحرانی و ساخت ماهواره‌های بومی مخابراتی و سنجش از راه دور، در دستور کار این وزارت قرار گرفت.

موضوع اخیر با استفاده از توان داخلی به ویژه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با هماهنگی و نظارت سازمان فضایی ایران، تولید ماهواره‌های مذکور به منظور رفع نیازهای اساسی کشور اجرایی و در حال حاضر تعدادی ماهواره نمونه جهت تست برخی فناوری‌ها، برای پرتاب به فضا آماده شده است.

انتقال سینگال‌رسانی صدا و سیما از ماهواره به سطح زمین

این پروژه با هدف کاهش وابستگی به ماهواره و اپراتورهای دارای ماهواره و کاهش تبعات محرومیت‌های احتمالی در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت و انتقال سیگنال صدا و سیما از طریق رادیو و فیبر به اقصی نقاط کشور میسر شد. این پروژه پوشش‌دهنده ۵۳۱ ایستگاه زمینی پخش صدا و سیما در سطح کشور است. در حال حاضر این پروژه با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تامین صد در صد منابع آن در حال اتمام و تحویل است.

انتقال کپی سامانه K-ROOT DNS به داخل کشور

به منظور مدیریت مستقل آدرس‌دهی وبگاه‌های مورد تقاضای کاربران در داخل و عدم ارسال تقاضای مربوط به خارج از کشور، انتقال، نصب و راه‌اندازی کپی سامانه K-ROOT DNS در داخل کشور انجام پذیرفت. اجرای این پروژه به عنوان یکی از الزامات توسعه شبکه ملی اطلاعات، موجب افزایش ظرفیت اطلاعاتی سیستم‌های نظارتی و امنیتی کشور است.

ایجاد جویشگر بومی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت، استفاده بیش از حد متعارف کاربران شبکه‌های مجازی، از محتوای خارجی است، لذا این موضوع به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی این وزارت مورد تاکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و در این راستا به منظور تامین زیرساخت‌های لازم جهت کاهش استفاده از محتوای بیرونی و افزایش استفاده از محتوای بومی برنامه‌ریزی شد.

در این خصوص حمایت از ایجاد «جویشگر بومی» به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای توسعه محتوا، از طریق بخش خصوصی صورت پذیرفت و حداقل بسترهای فنی، تجهیزاتی، آزمایشگاهی و مالی لازم جهت حمایت از ارائه‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوای بومی با اصلاح سیاست‌های ترافیکی شبکه جهت کاهش ترافیک بین‌الملل و افزایش گردش ترافیک داخل صورت پذیرفت.

در حال حضر جویشگر بومی ایجاد شده بیش از دو میلیارد صفحه وب را تحت پوشش قرار داده است و مجموعه اقداماتی که به انجام رسیده است موجب شده تا نسبت استفاده از محتوای خارجی در ابتدای دولت از ۹۰ درصد به ۵۸ کاهش یابد.

ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =