جهانگیری و قالیباف در دقیقه ۹۰ آمدند

در آخرین روز ثبت‌نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری صورت گرفت

در پنجمین و آخرین روز از ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چهره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را متحول کرد.روز گذشته کاندیداهای اصولگرا از ساعات اولیه صبح با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور نامزدی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهم‌ترین فردی که از میان اصولگرایان نامزدی خود را اعلام کرد محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بود. او روز گذشته در آخرین دقایق مهلت قانونی ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت و کاندیداتوری خود را به‌طور رسمی ثبت کرد. این در حالی است که او پیش از این با صدور بیانیه‌ای تلویحاً انصراف خود را از نامزدی اعلام کرده بود. هرچند که همان زمان نیز بسیاری از کانال‌های تلگرامی طرفدار او بیانیه شهردار تهران را به معنی انصراف او قلمداد نکردند. براساس گزارش‌ها ظاهرا جمعه شب جمعی از طرفداران او با به راه انداختن تجمعی خواستار حضور او در رقابت‌های انتخاباتی شده بودند. قالیباف یکی از نامزدهای نهایی لیست 5 نفره جمنا است. این سومین بار است که او نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود. قالیباف پیش از این در سال 84 و 92 هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شده بود، اما موفق به ورود به پاستور نشد.از سوی دیگر ورود اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در ساعات پایانی مهلت ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور و ثبت‌نام او یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار انتخاباتی روز گذشته بود. گفته می‌شود که او به‌عنوان نامزد در سایه اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده است. آنطور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده ظاهرا روز گذشته برخی از اصلاح‌طلبان در دیداری که با رئیس‌جمهوری داشته‌اند بر لزوم حضور گزینه‌‌های احتمالی جایگزین یا پوششی در کنار روحانی تاکید کرده‌اند. اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، ملک‌زاده، بیژن زنگنه و حبیب‌الله بی‌طرف از گزینه‌های مطرح در این جلسه بودند.به هر حال جهانگیری پس از ثبت‌نام اعلام کرد که او و روحانی در کنار هم و مکمل هم هستند. به گزارش «ایسنا» او افزود: تصمیم‌گیری دشواری بود، دوره‌های گذشته هم تا درب وزارت کشور آمدم، اما منصرف شدم، این بار اصرار دوستان و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و رایزنی‌ها با برخی افراد در همین بعدازظهر، باعث شد برای ثبت‌نام اقدام کنم. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: فکر نمی‌کنم در هیچ مقطعی بعد از انقلاب هیچ رئیس‌جمهور با معاون اول این رابطه نزدیک و دوستانه را داشته باشد. آقای روحانی هم جایگاه خود را در انتخابات خواهد داشت. او تاکید کرد: ملت است که با انتخاب خود تمایل به دیدگاه‌های عرضه شده را می‌گوید.همچنین به گزارش انتخاب، جهانگیری گفت: من خیلی متوجه نمی‌شوم، اصلا بحث نامزد در سایه چیست، بالاخره در هر جریان سیاسی، وقتی وارد صحنه انتخابات شوند، ممکن است دو یا سه نفر وارد شوند و در نهایت یک یا دو نفر انتخاب شوند و او افزود وقتی یک جریان طیف وسیع‌تری باشند، ممکن است جریان‌های مختلف با هم به تفاهم برسند؛ کمااینکه در جریان اصولگرایی فکر می‌کنم 10برابر ما کاندیدا جمع شده‌اند. بنابراین دلیلی ندارد که ما یکی دو نفر به صحنه بیاوریم که چه شود؟همزمان روز گذشته محمد هاشمی‌رفسنجانی، برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز با ثبت‌نام نامزدی خود را اعلام کرد. از او نیز به‌عنوان نامزد در سایه یا پوششی اصلاح‌طلبان در کنار حسن روحانی یاد می‌شود.

 

غایب بزرگ انتخابات

در این بین با پایان مهلت ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، از سعید جلیلی به‌عنوان غایب بزرگ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری یاد می کنند. همزمان هواداران جلیلی روز گذشته پس از ثبت‌نام قالیباف به ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هشدار دادند. به باور آنها قالیباف به‌دنبال برآورده کردن آرزوی رئیس‌جمهور شدنش طی دوره‌های گذشته است و از این رو رئیسی باید مراقب باشد؛ چراکه قالیباف در واقع همان کاندیدای اصلی این گروه است. این در حالی است که پیش از این از او به‌عنوان سپر رئیسی در مناظرات یاد می‌شد. خبر انصراف سعید جلیلی از ثبت‌نام از چند روز گذشته مطرح بود و با پایان زمان ثبت‌نام و عدم حضور جلیلی در حالی که همه در انتظار ثبت‌نام او بودند، انصراف او از رقابت‌های انتخاباتی تایید شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام منابع نزدیک به سعید جلیلی، وی برای وحدت بیشتر در جبهه انقلاب و تمهید بهتر شرایط برای اصلاح امور کشور، در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام نکرده است.

 

انصراف بذرپاش

همچنین از میان اعضای لیست 5 نفره جمنا، روز گذشته مهرداد بذرپاش، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد، هر چند در ستاد انتخابات حضور داشت؛ اما از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع جریان انقلاب انصراف داد.

 

نامزدی وزرای احمدی‌نژاد

از میان دیگر اصولگرایان که روز گذشته ثبت‌نام کردند، می‌توان به ثبت‌نام حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس اشاره کرد که پس از انصراف پرویز فتاح رئیس کمیته امداد از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، جایگزین او در لیست 5 نفره جمنا شد. روز جمعه نیز از میان اعضای 5 نفره این لیست، علیرضا زاکانی و ابراهیم رئیسی ثبت‌نام کرده بودند. پیش از این نیز شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) ثبت‌نام هر 5 نامزد این لیست را بلامانع دانسته بود. به هر ترتیب حاجی‌بابایی روز گذشته پس از ثبت‌نام گفت: هر 5 کاندیدای جمنا کاندیدای اصلی هستند. او افزود: هر کس که بتواند بعد از مناظره‌ها آرای اول را داشته باشد، قطعا باید بماند و مورد حمایت واقع شود. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با نوه‌اش با حضور در ستاد انتخابات کشور آمادگی خود را برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد. او نیز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم و سفیر ایران در مالزی در دولت دهم بود. شاید به همین دلیل خبرنگاران از او پرسیدند که آیا این کار به دستور محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است که او در پاسخ گفت: از اتاق فکر دولت‌های نهم و دهم خبر ندارم. او همچنین گفت بنابر توصیه آیت‌الله هاشمی که فرمود بیش از یک نفر باید در میدان انتخابات باشد برای ثبت‌نام آمده‌ام.محمد مهدی زاهدی از جمله کاندیداهای جمنا بود که موفق نشد در بین 5 کاندیدای نهایی قرار بگیرد. زاهدي در پاسخ به سوال «انتخاب» در مورد چرایی عدم تمکینش به جمنا گفت: بنده در انتخابات مرحله دوم جمنا شركت داده نشدم و اين گله‌اي است كه به اين روند جمنا داريم. به این ترتیب او یکی دیگر از اعضای جمنا است که از جبهه مردمی نیروهای انقلاب عبور کرده است.صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم نیز روز گذشته نخستین فرد مشهوری بود که برای کاندیداتوری در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. به این ترتیب سه تن از وزرای دولت‌های نهم و دهم از جمله نامزدهای اصولگرایی بودند که روز گذشته نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام کردند. البته این تنها وزرای محمود احمدی‌نژاد نبودند که دیروز در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت‌نام کردند. سیداحمد موسوی معاون پارلمانی دولت نهم با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در میان وزرای احمدی‌نژاد محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از ابراهیم رئیسی از ثبت‌نام انصراف داد.

 

ادامه ثبت‌نام نمایندگان پیشین مجلس

نمایندگان پیشین مجلس نیز از جمله علاقه‌مندان به پست ریاست‌جمهوری هستند. در همین راستا روز گذشته عوض حیدرپور نماینده پیشین مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. حیدرپور نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی بود. حیدرپور پس از ثبت‌نام اعلام کرد: بنده مستقل وارد عرصه انتخابات شده‌ام. به گزارش «ایرنا» علیرضا منادی عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم هم روز گذشته ثبت‌نام کرد. او نماینده حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود.

 

نامزدی بیادی

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران نیز پیش از ظهر دیروز به وزارت کشور رفت و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او همچنین برای پنجمین دوره شورای شهر تهران کاندیدا شده است.یکی دیگر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری عبدالحسن مقتدایی استاندار اسبق هرمزگان بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

دلیل ثبت‌نام محمد هاشمی

در تحولی دیگر محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که روز گذشته ثبت‌نام کرد در گفت‌وگو با «ایسنا» این تصمیم را تصمیم جمعی خانواده اعلام کرد.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا شما با اصلاح‌طلبان هم مشورت کرده‌اید، گفت: با برخی افراد در این زمینه صحبت کرده‌ام که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم. من هم مشورت داشته‌ام و هم به من تکلیف شده که در انتخابات حضور داشته باشم؛ زیرا صحنه‌های انتخابات بسیار حساس است و به من تکلیف شد که در صحنه حضور داشته باشم.رئیس اسبق صداوسیما با تاکید بر اینکه در انتخابات مستقل است، افزود: ضرورت‌هایی وجود داشته که من کاندیدا شوم از جمله توصیه‌های مرحوم هاشمی. نظر ایشان این بود که با توجه به صحنه رقابت‌ها حتما لازم است بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و من بر این اساس وارد انتخابات شدم. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، او تصریح کرد: شرایط مهیا باشد تا آخر می‌مانم. او سپس گفت که در صورت رد صلاحیت سکوت خواهد کرد.همچنین به گزارش خبرآنلاین، محسن رهامی دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ثبت‌نام کرد. او با اشاره به دیدار جمعه شب خود با مقام معظم رهبری گفت که دیدارم با رهبری در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رهامی تاکید کرد که مستقل آمده و کاندیدای پوششی نیست. عباس پالیزدار نیز روز گذشته ثبت‌نام کرد.

 

اولین بیانیه انتخاباتی پایداری‌ها

در همین حال روز گذشته، جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای ثبت‌نام برخی کاندیداها پس از تحذیر را موجب «التهاب و تفرقه» دانست. به گزارش «ایرنا» این تشکل افزود: در عین حال، اگر کسانی به‌دنبال سهم‌خواهی و تبدیل‌ساز و کار وحدت به فرآیندی به مثابه شرکت سهامی قدرت باشند بیش از هر کسی تیشه به ریشه وحدت می‌زنند و این موضوع می‌تواند شرایط فراروی انتخابات برای جامعه انقلابی را مبهم و غبارآلود کند.به گزارش انتخاب، جبهه پايداري ضمن مخالفت صريح با اينگونه اقدامات، از اين افراد مي‌خواهد كه تا دير نشده توصيه رهبري انقلاب را نصب‌العين خود قرار داده در غير اين صورت دچار خسران مبين در دنيا و آخرت خواهند شد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄    =  3