توجه ویژه دولت دوازدهم به بازار سرمایه و بدهی

اسحاق جهانگیری در همایش سیاست های پولی و بانکی:

معاون اول رئیس جمهور با حضور در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی، تامین منابع مالی کشور را به عنوان مهم ترین منبع برای برون رفت از بحران کنونی دانست و گفت: بازار سرمایه باید امسال رونق بیشتری یابد چرا که نظام بانکی کشور زحمت زیادی می کشد.علاوه بر این مدیریت بدهی دولت در دولت دوازدهم باید پیگیری شود و اصلاح ساختار بودجه دولت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت نیز اصلاح فضای کسب و کار باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاون اول رئیس جمهور با حضور در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی، تامین منابع مالی کشور را به عنوان مهم ترین منبع برای برون رفت از بحران کنونی دانست و گفت: بازار سرمایه باید امسال رونق بیشتری یابد چرا که نظام بانکی کشور زحمت زیادی می کشد.علاوه بر این مدیریت بدهی دولت در دولت دوازدهم باید پیگیری شود و اصلاح ساختار بودجه دولت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت نیز اصلاح فضای کسب و کار باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اسحاق جهانگیری در این همایش بیان کرد: اگر گذشته را بررسی کنیم می توانیم میزان تغییرات و ثبات کنونی را به خوبی مشخص کنیم. دولت یازدهم با مدیریت نقدینگی و کنترل انتظارات تورمی، با وجود مشکلات ناشی از کاهش نفت توانست ثبات را نگه دارد و به دولت دوازدهم منتقل کند و این دستاورد بسیار بزرگی است.
وی در رابطه با شرایط مورد نیاز برای شکل گیری و ایجاد رشد گفت: وقتی ما می توانیم انتظار رشد داشته باشیم که نرخ سود بانک  متناسب با شرایط باشد. ثبات نرخ ارز دستاورد دولت یازدهم بود و سیاست های اتخاذی در جهت سیاست های ارزی کشور بود. در سال ۹۵ نیز تک نرخی کردن ارز را باید اجرا می کردیم. ما گمان کردیم که در دولت گذشته، بعد از تعامل نظام بانکی با بانک های بین المللی زمانی بانک مرکزی می تواند نرخ را تک رقمی کند، اما نشد و این اتفاق در دولت آینده بایستی حتما اجرایی و به آن پرداخته شود.

جهانگیری در ادامه به دو مشکل اصلی دولت اشاره کرد و خاطر نشان کرد: بزرگ ترین چالش امروز ما مسئله بیکاری است ، ما حدود یازده درصد جوان بیکار داریم و بیکاری جوانان تحصیلکرده ما نیز بالای ۲۵ درصد است. نرخ مشارکت ما هنوز پایین است و باید بیشتر از این باشد. انتظار جامعه از مسوولین این است که به این چالش بزرگ پاسخ دهند در کنار این چالش به وضعیت معیشتی نامناسب مردم نیز رسیدگی کنند.   

جهانگیری در ادامه راه حل دو مشکل موجود را اینطور بیان کرد: ما باید سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم، در حالی که رشد سرمایه گذاری ما به شدت کاهنده و نامناسب بوده است. اگر بخواهیم به دو چالش مطرح شده پاسخ دهیم این بخش باید ارتقا یابد و تولیدات ما در زمینه صادرات خدمات و کالا نیز افزایش یابد.
جهانگیری،در پایان در اشاره به تاثیر همایش‌ها مذکور گفت: با ثباتی که امروز در عرصه اقتصاد داریم همایش‌هایی از این نوع می تواند ما را به سمت اتخاذ سیاست‌هایی مناسب و در راستای رفع چالش‌های اصلی کشور هدایت کنند.
انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15