لزوم تبدیل اروپا به مرکز جهانی فین تک

کمیسیون اروپا اعلام کرد:

کمیسیون اروپا طرح عملیاتی را در زمینه چگونگی استفاده از نوآوری ها در حوزه فناوری خدمات مالی ارائه داده است.

کمیسیون اروپا طرح عملیاتی را در زمینه چگونگی استفاده از نوآوری ها در حوزه فناوری خدمات مالی ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمیسیون اروپا اعلام کرد که اروپا باید به یک مرکز جهانی در حوزه فین تک تبدیل شود، به طوری که کسب و کارها و سرمایه گذاران قادر به ارتباط  بهتر  از طریق یک بازار مشترک باشند.
 این درحالی است که  از جمله گام ها در این مسیر ، ارائه قوانین جدیدی است  که به  پلت فرم های  سرمایه گذاری جمعی  به منظور  رشد در بازار مشترک اتحادیه اروپا کمک می کند.
از این رو  قرار است تا طرح عملیاتی فین تک،  بخش مالی را برای استفاده از فناوری های جدید مانند بلاک چین، هوش مصنوعی و سرویس های ابری مهیا کند. در عین حال، به ایجاد بازار امن تر و آسان تر برای دسترسی  ذی نفعان بینجامد.
بنابراین  این  طرح به نفع مصرف کنندگان، سرمایه گذاران، بانک ها و بازیکنان جدید بازار خواهد بود. علاوه بر این، کمیسیون اروپا پیشنهاد یک شناسه  (برچسب) اروپایی را  برای پلت فرم ها  داده است،  به طوری که یک پلت فرم مجاز در یک کشور بتواند در سراسر اتحادیه اروپا کار کند.
این درحالی است که طرح عملیاتی، بخشی از   اقدامات کمیسیون برای  ایجاد اتحادیه بازار سرمایه (1) و بازار  واقعی در زمینه خدمات مالی و بخشی  از ایجاد یک بازار دیجیتال به شمار می رود.
همچنین کمیسیون قصد دارد تا  قوانین اتحادیه اروپا را با با پیشرفت سریع توسعه تکنولوژیک هماهنگ کند.

طرح عملیات "فین تک"
بخش مالی از جمله بزرگترین بخش هایی است که از   فناوری های دیجیتال  بهره می برد و درعین حال می تواند در تحول و ایجاد فناوری در اقتصاد  نقش مهمی داشته باشد.
همچنین کمیسیون در راستای آماده سازی طرح عملیاتی فین تک، ،  ماه مارس 2017 ، نظر سنجی را برای بررسی دیدگاه ذینفعان درباره تاثیر فناوری های جدید در  حوزه خدمات مالی انجام داده است. به طوری که  اغلب پاسخ دهندگان معتقد بودند که فناوری در  توسعه بخش مالی  نقش مهمی دارد و فرصت های زیادی را در زمینه دسترسی به منابع مالی، بهره وری عملیاتی، صرفه جویی در هزینه و رقابت ایجاد می کند.
به این نکته باید اشاره کرد که این طرح 23 مرحله   دارد  که به منظور فعال کردن مدل های کسب و کار نوآورانه ، پشتیبانی از جذب فناوری های جدید، افزایش امنیت سایبری و یکپارچگی سیستم مالی  به کار می رود.
 همچنین کمیسیون  در نظر دارد ،  یک آزمایشگاه در زمینه فین تک ایجاد کند تا  مقامات اروپایی بتوانند   با ارائه دهندگان فناوری در یک فضای خنثی و غیر تجاری همکاری کنند.
از سوی دیگر، این نهاد قرار است  در مورد چگونگی ترویج دیجیتالی کردن اطلاعات ، از جمله استفاده از تکنولوژی های نوین برای اتصال پایگاه های ملی، با شرکت ها ی اروپایی مشورت کند.  به طوری که این امکان نزد سرمایه گذاران فراهم شود  تا  آسان تر به اطلاعات کلیدی  دسترسی داشته باشند. همچنین کمیسیون کارگاه های  آموزشی را برای افزایش آگاهی  در مورد امنیت سایبری برگزار خواهد کرد.
کمیسیون در حال حاضر یک بخش  سنجش و انجمن  در زمینه بلاک چین ایجاد کرده است. به طوری که  این مرکز  در سال 2018 چالش ها و فرصت ها  در زمینه دارایی های رمزنگاری را گزارش خواهد کرد و  از سویی در حال کار بر روی یک استراتژی جامع در زمینه تکنولوژی  دفتر کل توزیع شده (1) و بلاک چین در تمام بخش های اقتصاد است.
گفتنی است ، کمیسیون با توجه به راهنمایی های مقامات نظارتی اروپا، طرح ساخت وایجاد را همراه  با  بهترین شیوه ها در در زمینه  نطارت بر کنترل امنیتی  ارائه خواهد کرد.

قوانین سرمایه گذاری جمعی
کمیسیون معتقد است که در حال حاضر اغلب   سیستم ها  توسعه داده نشده اند   و به همین دلیل است که سرمایه گذاری  جمعی  در اتحادیه اروپا در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ جهان، آنطور که باید گسترش نیافته و  درنتیجه به تقسیم بندی بازار اتحادیه اروپا منجر شده است  و در عین حال   می توان به یکی از بزرگترین موانع ، عدم وجود قوانین مشترک در سراسر اتحادیه اروپا  اشاره کرد،  که باعث  افزایش چشمگیر  هزینه های عملیاتی و تطابق و مانع از گسترش پلت فرم های سرمایه گذاری جمعی در سراسر کشور شده است.
این درحالی است که با پیشنهاد جدید این پلت فرم ها  برای ارائه خدمات خود در سراسر اروپا  به گونه ای مناسب تر  عمل خواهند کرد  و همچنین دسترسی  کسب وکارهایی که نیاز به این نوع سرمایه گذاری دارند،  بهبود می  یابد.
با توجه  به پیشنهادی که توسط پارلمان اروپا و شورا به تصویب رسیده ، مقررات پیشنهادی اجازه خواهد داد که پلت فرم ها  با  برچسب اتحادیه اروپا شناخته شوند.  به طوری که با این اقدام  پلت فرم ها می توانند  خدمات خود را در سراسر اتحادیه اروپا ارائه دهند.  همچنین سرمایه گذاران در  حوزه پلت فرم ها ی سرمایه گذاری جمعی،  توسط قوانین روشن و مشخص  دربرابر  افشای اطلاعات، مدیریت ریسک و همراه با  رویکردی منسجم  نظارتی محافظت خواهند شد.

 

ترجمه: فرحناز سپهری
منبع: bankingtech
http://www.bankingtech.com/2018/03/european-commission-unveils-fintech-action-plan-and-crowdfunding-rules/
پی نوشت:
1-(distributed ledger technology (DLT : یک دفترکل توزیع شده، پایگاه داده ای است که توسط هر شرکت کننده (یا گره) در یک شبکه بزرگ به طور مستقل به روز می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  75  =  82