صنعت گردشگری کشور در تنگنای تصمیمات ارزی بانک مرکزی

تصمیمات جدید بانک مرکزی ایران و ایجاد محدودیت در معاملات ارزی، مشکلاتی را برای گردشگران خارجی پدید آورده که می تواند به صنعت گردشگری کشور ضربه بزند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کورنیلیس وامورشات، گردشگر آلمانی که به تازگی به تبریز رسیده، می خواست یوروهایش را با ریال تعویض کند، اما خیلی زود متوجه شد که این کار راحتی نیست.

این گردشگر آلمانی گفت: «ما می خواستیم در بانک ارز تعویض کنیم، اما بانک ها نه یورو می پذیرند و نه دلار. ما به یک صرافی رفتیم، اما آنها هم هیچ پولی نداشتند.»

بانک مرکزی ایران در روز 15 آوریل، «تا اطلاع ثانوی» تمامی صرافی ها را از مبادله ارز منع کرد و بانک ها را تنها مرجع قانون خرید و فروش ارز اعلام کرد. اما در عمل بانک ها اغلب از خرید و فروش ارز خودداری می کنند.

تهدیدات جدید آمریکا مبنی بر خروج از برجام و برقراری مجدد تحریم ها موجب شده تا ارزش ریال ایران به شدت کاهش یابد. دولت ایران برای جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی، ارزش هر دلار آمریکا را 42 هزار ریال اعلام کرده است. بنابراین با توجه به اینکه هر یورو معادل 1.20 دلار است، نرخ رسمی هر یورو در بازار ایران 50 هزار و 400 ریال است.

در نهایت این گردشگر آلمانی که به عنوان مدیر پروژه برای شهرداری روتردام کار می کند، در یک دفتر گردشگری موفق به مبادله ارز می شود. او یوروهایش را می دهد و ریال می گیرد. اما به جای 50 دلار و 400 ریال، هر یورو را 71 هزار ریال می فروشد.

این رقم نشان دهنده ادامه روند تضعیف ارزش ریال در بازار سیاه به رغم یکسان سازی دستوری نرخ ارز است.

احمد ضرابی، مدیر یک آژانس مسافرتی در تبریز گفت، اگر عدم دسترسی آسان گردشگران خارجی به ریال «تداوم یابد، قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

حتی قبل از برقراری مقررات ارزی جدید، خرید و فروش در ایران برای گردشگران خارجی یک معضل محسوب می شد. تداوم تحریم های مالی دولت آمریکا علیه ایران موجب شده تا کارت های اعتباری در این کشور قابل استفاده نباشد و گردشگران ناگزیر به حمل پول نقد باشند.

گردشگران غربی عمدتا از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و هلند به ایران سفر می کنند، اما بر اساس آمارهای رسمی تعداد این گردشگران در فاصله مارس و اکتبر 2017 از چند ده هزار نفر تجاوز نمی کند. اما در همین بازه زمانی، 650 هزار گردشگر مذهبی شیعه از عراق وارد ایران شده اند.

کمبود ارز مختص شهرهای کوچک نیست. در تهران نیز وضعیت به همین شکل است. گردشگرانی که به مناطقی همچون بازار تهران و کاخ گلستان می روند می گویند پیدا کردن ریال به کار دشواری تبدیل شده است.

سیمونا، یک گردشگر آلمانی گفت: «همه جا بسته است. بانک ها و صرافی ها تعطیل اند و ما نمی توانیم ارز تبدیل کنیم… این برای ما مشکلی کوچک است، اما من فکر می کنم برای مردمی که چیزی می فروشند مشکل بزرگتر است. چون امکان اینکه ما چیزی بخریم وجود ندارد.»

در حالی که گردشگران خارجی به دنبال ریال می گردند، ایرانیان برای واردات کالا و سفرهای خارجی به ارز نیاز دارند. به گفته سیمونا، ما در نهایت موفق شدیم از طریق یک دلال که در کنار خیابان ایستاده بود مشکلمان را حل کنیم. البته این راه خیلی خوبی نیست.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  40