ایران کیش جذاب

سود 1000 میلیاردی در کارت اعتباری ایران‌کیش;

شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش یکی از 12 شرکت دارای مجوز ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP)در کشور است که از نظر تعداد، با حدود یک میلیارد تراکنش سالانه سهم حدود 8 درصدی و از حیث مبلغ سهم 13 درصدی را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این شرکت در سال 96، در آستانه شناسایی سود 1000 میلیارد ریالی قرار گرفته است که بازدهی قابل توجه 26 درصدی را به تصویر می‌کشد.
شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش به صورت سهامی عام با ماموریت صدور و ارائه خدمات کارت اعتباری در سال 82 در اداره ثبت شرکت‌های منطقه آزاد کیش به ثبت رسید و نسبت به فعالیت در سراسر کشور و ارائه خدمات گسترده اقدام و در همان سال فعالیت خود را با بانک صادرات آغاز کرد. این شرکت از سال 84 مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه فروش و سایر ابزارهای پرداخت و پذیرش بانک‌ها و صدور انواع کارت‌های اعتباری را با هدف گسترش فعالیت‌های خود در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به نظام بانکی، صنعت بیمه و بازارهای مالی برعهده گرفت و سرانجام در سال 86 بانک مرکزی با تایید صلاحیت‌ها و فعالیت‌های شرکت، مجوز ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) را به شرکت اعطا کرد. 
در حال حاضر شبکه خدمات شرکت در سراسر کشور با حدود 900 نفر از نیروهای خلاق و کارآزموده، فعال است و به بانک‌های معتبری مانند تجارت، صادرات، سپه، رفاه، کارآفرین، آینده، شهر، پست بانک، توسعه صادرات و خاورمیانه و موسسات مالی و اعتباری کوثر و ملل خدمات ارائه می‌دهد.
شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در اسفندماه 90 در بازار دوم بورس و اوراق بهادار و در گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته» و با نماد «رکیش» پذیرفته شده است. سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر 2,000 میلیارد ریال بوده و ارزش بازاری حدود 6,000 میلیارد ریال دارد. بانک تجارت به لطف مالکیت مستقیم 17 درصدی و مالکیت غیرمستقیم 34 درصدی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، سهام مدیریتی شرکت را در اختیار دارد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی با 16 درصد و سرمایه‌گذاری گوهران امید با 10 درصد جزو دیگر سهامداران عمده شرکت به شمار می‌روند.
براساس آمارهای اعلام شده در سال95، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با دارا بودن حدود 15 درصد از سهم پایانه‌های منصوبه صنعت رتبه سوم و از حیث تعداد تراکنش پایانه‌های فروش با کسب سهمیه 76/8 درصدی رتبه پنجم را از میان 12 شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به خود اختصاص داده است. همچنین سهم این شرکت در سال یاد شده در زمینه مبلغ تراکنش حدود 14 درصد بوده از از این نظر رتبه دوم صنعت را در اختیار گرفته است.
از سوی دیگر مقایسه عملکرد شرکت در سال 95 در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد تعداد پایانه‌های نصب شده، 23 درصد رشد داشته است. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 1 – تعداد (تجمعی) پایانه های نصب شده از بدو فعالیت

همچنین بر اساس بررسی‌های انجام شده ظرفیت نصب دستگاه در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 14 درصد افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 2 – تعداد پایانه های نصب شده شرکت در پنج سال اخیر

 

 تعداد کل تراکنش‌ها و همچنین سرانه تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروش نیز در سال95، نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش 62 و 28 درصدی مواجه شده است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 3 – تعداد کل تراکنش های پایانه فروش شرکت

 
مبلغ کل تراکنش‌های شرکت نیز در سال95، نسبت به سال 94 با صعود حدود 50 درصدی همراه بوده است.
برای سال 96 نیز آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت شاپرک درخصوص سهم بازار هر یک از شرکت‌های پرداخت، به دی‌ماه مربوط می‌شود که در آن شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش از نظر تعداد تراکنش، سهم 8 درصدی را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 4 – سهم بازار هر شرکت PSP از نظر تعداد تراکنش ها – دی ماه 96

 
بر طبق این آمار، سهم شرکت در ماه یاد شده از نظر مبلغ تراکنش بیشتر بوده و معادل 13 درصد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این آمار نسبت به ماه‌های قبل تغییر چندانی نداشته است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 5 – سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنش ها – دی ماه 96

 

همچنین سهم شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش از فعالیت‌های انجام شده در بین 12 شرکت دارای مجوز در حوزه PSP در ماه‌های آذر و دی به شرح جدول 1 است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم شرکت در هر یک از موارد اشاره شده نسبت به ماه‌های قبل با تغییرات چندانی همراه نبوده است.
جدول 1- سهم شرکت اعتباری ایران‌کیش از فعالیت‌های انجام شده در حوزه PSP در آذر و دی 96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در حوزه مالی نیز، بررسی صورت‌های مالی شرکت در سال‌های اخیر حکایت از رشد قابل توجه جمع دارایی‌ها دارد به گونه‌ای که جمع آن در پایان سال 95 نسبت به سال 92 بیش از سه برابر شده است. طبق آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، مربوط به دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 96، جمع دارایی‌های کارت اعتباری ایران‌کیش مبلغ 5,578 میلیارد ریال اعلام شده است. با فرض تداوم روند فعلی، فتح قله 6,000 میلیارد ریالی در سال 97 چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. عدم وجود تسهیلات مالی بلندمدت و همچنین سهم ناچیز تسهیلات مالی کوتاه‌مدت از نقاط مثبت ترازنامه شرکت در پایان آذرماه 96 محسوب می‌شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 6 – تغییرات در جمع دارایی های شرکت

 

سودآوری «رکیش» نیز در سال‌های اخیر همواره روندی صعودی داشته است. در 9 ماهه نخست سال 96 این شرکت، حدود 77 درصد از سود خود را محقق کرده است. لذا تحقق صد درصدی بودجه اعلام شده و حتی ثبت عملکرد فراتر از آن چندان دور از ذهن نیست. در دوره یاد شده شرکت درآمدی معادل 2,658 میلیارد ریال شناسایی کرده است که حدود 60 درصد آن مربوط به درآمد نصب و پشتیبانی دستگاه‌های پایانه فروش و 39 درصد آن متعلق به درآمد حاصل از کارمزد تراکنش است. در این دوره حدود یک درصد از درآمد‌ها نیز از فروش کالا حاصل شده است. شایان ذکر است در این دوره بیشترین نصب و فروش به بانک‌های صاردات و تجارت مربوط بوده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار 7 – روند سودآوری و حاشیه سود شرکت

اعداد منعکس شده در صورت‌های مالی 9 ماهه، از حاشیه سود ناخالص 45 درصدی و حاشیه سود خالص 29 درصدی حکایت دارد. به جرات می‌توان گفت این نسبت‌های سودآوری در میان صنایع گوناگون بسیار در سال‌های اخیر، کم‌نظیر است. این ارقام در بین شرکت‌های گروه پرداخت نیز از میانگین صنعت بالاتر است. گذشته نسبت‌های سودآوری بررسی جریان وجه نقد شرکت نیز مانند بسیاری از شرکت‌های این گروه، از مثبت بودن جریان وجه نقد عملیات شرکت حکایت داشته و نشانه ای از وجود مشکل نقدینگی در آن موجود ندارد. 
ویژگی‌های سودآوری مورد اشاره برای این شرکت در سایر شرکت‌های گروه نیز قابل مشاهده است. لذا شرکت‌های گروه پرداخت، در بازار سرمایه همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و این گروه یکی از محبوب ترین گروه‌های بازار سرمایه باشد. این موضوع برای شرکت‌های بورسی این صنعت نیز ظرفیت بی‌نظیری را در زمینه‌های گوناگون از جمله تسهیل تامین مالی، تبلیغات و … فراهم آورده است. لذا شایسته است شرکت‌های غیربورسی این صنعت نیز نسبت به ورود به بازار سرمایه اهتمام ورزیده و ضمن بهره‌برداری از فرصت‌های فراهم آمده در این بازار، فرصت سرمایه‌گذاری مناسب برای سرمایه‌گذاران فراهم آورند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  9  =