خطر خروج نقدینگی از بانک بیشتر از افزایش سود است

یوسفیان ملا مطرح کرد:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید دارد: دولت برای حفظ نقدینگی در بانک ها باید دست به هر کاری بزند، خروج نقدینگی از بانک خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عزت الله یوسفیان ملا در خصوص نرخ سود بانکی اظهار داشت: مصوبه دولت در سال گذشته کاهش نرخ سود بانکی تا 15 درصد بود؛ اما برای مدیریت بازار ارز گواهی سپرده با سود 20 درصد مطرح شد. این موضوع موقتی بوده و ادامه نیافت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این باره که بانک ها همچنان سود 20درصد ارائه می کنند، ادامه داد: بانک ها به سپرده های بلند مدت 4 تا 5 ساله متعهد به پرداخت سود 20 درصد شده اند و باید به تعهدشان پایبند باشند.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص مدیریت بازار ارز و سود بانکی بیان داشت: دولت با کاهش سود بانکی باید به این فکر می کرد که با کاهش سود بانکی چگونه باید اختلاف سود را جبران می کند.

وی گفت: همچنین باید به این فکر می کرد که اگر سود 15 درصد به نفع سپرده گذاران نباشد و سرمایه های خود را خارج کنند به کدام بازار بروند تا به اقتصاد کشور آسیب وارد نشود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نقدینگی سرگردان مانند ملخ است، عنوان کرد: اگر محلی برای سرمایه گذاری نقدینگی وجود نداشته باشد مانند ملخ به مزرعه ارز و مسکن می زند و آنها را نابود می کند، بنابراین انتظار می رود دولت زیان های ناشی از  این تصمیم را در نظر بگیرد و برای کاهش آن اقدام کند.

یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: هر تصمیمی  که بازدهی مثبتی دارد، دارای  هزینه و معایبی  هم هست که باید به آن نیز توجه داشت، دولت نتیجه تغییر ناگهانی نرخ ارز را تجربه کرده است و هنوز نتوانسته برای جبران خسارت آن اقدامی داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، تاکید کرد: بعید می دانم سال جاری نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، مگر اینکه دولت بسته حمایتی در نظر بگیرد و مابه التفاوت سود وامی را به بانک ها پرداخت کند.

این نماینده مجلس در خصوص احتمال افزایش سود بانکی بیان داشت: به هر حال  خطر خروج نقدینگی از بانک بیشتر از افزایش سودبانکی است، ضربه ای که ارزبه اقتصاد کشور وارد کرده است بیشتر ازچالش های نظام بانکی است  پس اگر سود بانکی  بالا می بود و پول ها به سمت ارز نمی رفت این اتفاق نمی افتد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر هزینه ای  برای جمع آوری نقدینگی پرداخت شود کار بزرگی است و بر عکس هر کاری کنند که منجر به خروج نقدینگی از بانک ها شود کار غلط و اشتباهی است.

 

منبع: خانه ملت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  39  =  45