عملکرد بهتر بیت کوین نسبت به ریال ایران

انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۸، واحد پول ملی ایران (ریال) تا حدود ۵۷ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این کاهش به مراتب بیشتر از کاهش قیمت بیت کوین است. در واقع کسانی که دارایی خود را در قالب ریال ذخیره می‌کنند، نیمی از ارزش آن را از دست می‌دهند.

پول ملی ایران به خاطر عوامل مختلفی نظیر تحریم‌های صورت گرفته از سوی ایالات متحده، از ابتدای shg ۲۰۱۸ با افول روبرو بوده است.

در همین زمان، قیمت بیت کوین نیز افت قابل توجهی داشت. قیمت بیت کوین از ۱۹۵۰۰ دلار تا حدود ۷۰ درصد افت کرده است. این وضعیت شباهت زیادی به دوره افت قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴ دارد. اما اگر بازار ارزهای دیجیتال حرکتی مشابه سال ۲۰۱۴ (که افت شدیدتری نسبت به افت کنونی قیمت بیت‌ کوین به شمار می‌رود) را در پیش گیرد، قیمت بیت کوین و اتریوم افتی ۷۵ تا ۸۹ درصدی را تجربه خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ریال ایران نیز در بازه زمانی ۶ ماهه گذشته نیز افت ارزش داشته است، اما این افت به اندازه کاهش ارزش بیت کوین نبود. با وجود اینکه امیدهایی برای افزایش قیمت بیت کوین وجود دارد، پیش‌بینی‌ها از کاهش ۵۷ درصدی ارزش ریال ایران و تورم ۱۳۲ درصدی حکایت می‌کند.

البته نرخ تورم در ایران همانند تورم ۳۰ هزار درصدی ونزوئلا نیست. تفاوت میان ریال ایران و بولیوار ونزوئلا این است که مردم ایران و نیز برخی همسایگان از ریال برای ذخیره ارزش و نیز تبادلات مالی استفاده می‌کنند، اما مردم ونزوئلا دیگر از بولیوار استفاده چندانی نمی‌کنند که دلیلش نیز ارزش مالی بسیار پایین آن است. مردم این کشور در عوض به خرید بیت کوین برای حفظ ارزش پول خود روی آورده‌اند.

ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین و اتر (ارز دیجیتال در شبکه اتریوم) به عنوان جایگزینی برای پول رسمی کشورها ایجاد شدند. حتی دولت ایران نیز از تمایل و برنامه میان‌مدت برای استفاده از ارز دیجیتال برای انتقال پول با هم‌پیمانان خود (به ویژه روسیه) خبر می‌دهد.

محمدرضا پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورایی اسلامی) می‌گوید: «کمیسیون اقتصادی مجلس بانک مرکزی را ملزم به طراحی برنامه‌ای برای استفاده از ارزهای دیجیتال کرده است. طی یک یا دو سال گذشته، استفاده از ارزهای دیجیتال به مساله‌ای مهم تبدیل شده است. این یکی از راه‌های خوب برای دور زدن استفاده از دلار و نیز جایگزین سامانه سوئيفت است. آنها (روسیه) نیز با ما هم‌نظر هستند. ما می‌گوییم اگر می‌خواهیم در این کار پیشرفت کنیم، می‌توانیم جزو اولین کشورهایی باشیم که از ارزهای دیجیتال برای تبادل کالا استفاده خواهند کرد.»

این احتمال وجود دارد که دولت‌ها و نیز مردم در واکنش به سقوط ارزش پول ملی به سمت ارزهای دیجیتالی که تحت نظر شبکه مالی جهانی قرار ندارند و توسط اقتصادهای پیشرو تحریم نیستند روی بیاورند.

ایالات متحده در سال جاری میلادی به تقویت تحریم‌های خود علیه ایران پرداخت. در این تحریم‌ها، ایران از تعامل با نهادهای مالی خارجی محروم شده است. این تحریم سبب کاهش شدید ارزش ریال شده است.

در چنین شرایطی، دولت‌هایی که پول ملی آنها با افت ارزش روبرو شده است می‌توانند از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز برای تراکنش‌های مالی آینده استفاده کنند، هر چند که ارزش ارزهای دیجیتال در بازار با نوسان روبروست.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  15